-=[P-son]=-
Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Har suttit nu i ett par timmar och läst en massa gamla trådar om mitt bekymmer med huggande koppling.
om man skall köra iväg och står i dragläget, har man brått iväg, skall hinna mellan bilar i en korsning eller liknande så varvar man ju lite mer....
då släpper kopplingen sliret ibland med ett jättemysigt skutt frammåt i färdriktningen som följd....
de flesta trådar jag hittar tipsas det om hack i kopplingskorgen, som evetuellt kan slipas ner.
men jag har inte hittat en enda tråd där TS har avslutat med att skriva att detta och detta avhjälpte deras bekymmer...
t.ex.
Köp av R1:a
Jobbig FZ6:a
Skuttande gixxer
har precis köpt hojjen (Yamaha FZR 1000 -91) och felet upptäcktes inte vis provköringen då det regnade.... så bansaistarter var inte det som stod högst på önskelistan då, testade bara att inget slirade, hoppade ur osv.
Enligt föregående ägaren skall först kopplingen & växellådan ha blivit renoverad innan han köpte hojjen (april -10) och efter hans inköp skall slavcylindern ha blivit renoverad hyffsat omgående. inga papper på detta finns...
Min första del i felsökningen var att vi körde igenom och luftade ur kopplings-hydrauliken med ny vätska, den gamla var nog aldrig bytt....
efter detta tyckte jag att den inte högg riktigt lika mkt, men den blev liite mer svårväxlad ist....
inget justerat i övrigt...
finns det mer jag kan kolla på hydrauliken innan jag river ner kopplingen ?
Kan felaktig olja göra att den hugger ? brukar väl slira ist då
om man skall köra iväg och står i dragläget, har man brått iväg, skall hinna mellan bilar i en korsning eller liknande så varvar man ju lite mer....
då släpper kopplingen sliret ibland med ett jättemysigt skutt frammåt i färdriktningen som följd....
de flesta trådar jag hittar tipsas det om hack i kopplingskorgen, som evetuellt kan slipas ner.
men jag har inte hittat en enda tråd där TS har avslutat med att skriva att detta och detta avhjälpte deras bekymmer...
t.ex.
Köp av R1:a
Jobbig FZ6:a
Skuttande gixxer
har precis köpt hojjen (Yamaha FZR 1000 -91) och felet upptäcktes inte vis provköringen då det regnade.... så bansaistarter var inte det som stod högst på önskelistan då, testade bara att inget slirade, hoppade ur osv.
Enligt föregående ägaren skall först kopplingen & växellådan ha blivit renoverad innan han köpte hojjen (april -10) och efter hans inköp skall slavcylindern ha blivit renoverad hyffsat omgående. inga papper på detta finns...
Min första del i felsökningen var att vi körde igenom och luftade ur kopplings-hydrauliken med ny vätska, den gamla var nog aldrig bytt....
efter detta tyckte jag att den inte högg riktigt lika mkt, men den blev liite mer svårväxlad ist....
inget justerat i övrigt...
finns det mer jag kan kolla på hydrauliken innan jag river ner kopplingen ?
Kan felaktig olja göra att den hugger ? brukar väl slira ist då
