Huggande koppling R1100

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Min koppling på mitt 86ans block hugger, vågar inte starta på mer än 2-3k rpm med risk att den hugger. Åker jag och slirar lite så hugger den fortfarande med jämna mellanrum. Jag vet att Anders Brink skrev en underbar tråd om kopplingar mm men jag hittar inte den. Någon som kan hjälpa mej? Det är inte så kul att inte kunna lita på sin koppling.

Jag gissar på att slipa till stålskivorna och kolla så att dom är raka skulle kunna hjälpa men kan någon bekräfta eller dementera.

Om den hugger så brukar de väl va att lamellerna fastnar i jack i kopplingskorgen?

86/88-kopplingen med 4 fjädrar hugger. Detta pga av att det saknas de två smala fjäderbrickorna längst in som det sitter monterat på alla nyare hojar.

Det finns en modifiering som Brock Davidson har gjort som funkar bra. Kostar ca tusenlappen. Enklast är dock att byta ut kopplingen mot en 89-92 gsxr1100 med diafragmafjädrar. Du behöver den nya inre hubben, tryckplatta, trycklager, tryckare, segersäkring, två diafragmafjädrar samt tryckstång. Det blir tajt med gängor på ingående drivaxeln men man kan svarva av den inre hubben lite, 3 mm räcker, så att du får mer gängor att dra fast den med.

<edit>Du måste även använda originallamellerna, både Vesrah och Barnett hugger. </edit>

Jo det är orginal lameller. Att 86-88 har tendenser till att hugga vet jag, men det här är grönjäkligt. Vill inte byta ut mina fina underarms krampmakande fjädrar till 89ans enkel fjäder. Antingen lever jag med detta och avstår 402m nästa år eller så satsar jag på Brock Davidson. Men man kanske ska kika över kopplingen i vinter och se om man kan få den bättre, för skulle den bli lite bättre så funkar den. Att starta på 3500-4000rpm skulle räcka för att få till skapligt bra och effektiva starter. Man kanske kan få den bättre/sämmre med andra oljor. Men utveckla gärna det där med två smala fjäderbrickor? Kanske kan man ful modifiera kopplingen för att få den lite bättre med mera kunskap om detta. Har min gamla 750Rw motor dessa? Då kanske man kan kika på den för att få konstiga ideer om hur man löser problemet.

Den gamla 750'an bör ha någon form av smala brickor längst in - som du kan kika på. På GSF1200'an (dvs Banditen) har man löst det genom att den innersta fiberlamellen är lite smalare (större innerdiameter) och rymmer de två specialfjädrarna.

Angående diafragmakopplingen: monterar du två Barnett-fjädrar tillsammans med en originalfjäder pallar kopplingen för minst 400 hästar. Den går att få mycket hårdare än en 4-fjäders. Tre originalfjädrar håller för 300 häst.

Har du möjlighet, byt genast till en diafragmafjäderkoppling. Det är dumt att inte byta om du kan.

Qwerty skrev:
Jo det är orginal lameller. Att 86-88 har tendenser till att hugga vet jag, men det här är grönjäkligt. Vill inte byta ut mina fina underarms krampmakande fjädrar till 89ans enkel fjäder. Antingen lever jag med detta och avstår 402m nästa år eller så satsar jag på Brock Davidson. Men man kanske ska kika över kopplingen i vinter och se om man kan få den bättre, för skulle den bli lite bättre så funkar den. Att starta på 3500-4000rpm skulle räcka för att få till skapligt bra och effektiva starter. Man kanske kan få den bättre/sämmre med andra oljor. Men utveckla gärna det där med två smala fjäderbrickor? Kanske kan man ful modifiera kopplingen för att få den lite bättre med mera kunskap om detta. Har min gamla 750Rw motor dessa? Då kanske man kan kika på den för att få konstiga ideer om hur man löser problemet.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...