HUD för MC-hjälm

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Detta kan nog vara intressant om det blir verklighet :tummenupp . Dom har iaf satt en prisuppskattning: US$249-349

http://www.gizmo.com.au/public/News/news.asp?articleid=2430

2430_01.jpg

2430_03.jpg

2430_04.jpg

Fanns väl nått liknande fast med backspegel,kan nog ta en del av koncentrationen från vägen dock..

P@trik skrev:
Fanns väl nått liknande fast med backspegel,kan nog ta en del av koncentrationen från vägen dock..
Tror du verkligen det? Att slippa titta ner i instrumenteringen måste ju vara ett plus?

Snart kan man väll spela CS och MotoGP samtidigt som man kollar på en DVD film och kör...

Fast heltklart lite småtufft.

Tufft moj, men verkar bara vara en transparent display? Följdaktligen måste man fortfarande fokusera om, vilket är det som egentligen tar tid (ca 1 s!) även om man inte tänker på det.

En riktig HUD/SI är fokuserad på oändligheten (i teorin, i praktiken ofta någonstans kring 30 m fram) vilket gör att man kan titta på omgivningen och se informationen skarp ändå. Den blir, som en bonus, oberoende av var man har huvudet vilket är orsaken till att man kan ”ruta in” t ex ett annat flygplan så att det ser ut som om det har en ruta omkring sig där det är. Jäveltufft.

Jag har funderat på att bygga något liknande för bruk i bil eller lätta flygplan. Det är inte så otroligt avancerat, om man kan leva utan en del av de yppersta finesserna i de ”riktiga” systemen. Om ingen vänlig fe ger mina dygn 48 timmar lär det dröja...

Grymt häftig manick! Får en att tänka tillbaka till lumpentiden då man satt och lekte i JAS 39:orna...mmm... :kär

Tänk er potentialen...att kunna "låsa" på den perfekta tangeringspunkten ute på banan och sedan låsa på optimal bromspunkt...grymt! :tungan :)

ft skrev:
Tufft moj, men verkar bara vara en transparent display? Följdaktligen måste man fortfarande fokusera om, vilket är det som egentligen tar tid (ca 1 s!) även om man inte tänker på det.

De bor val anvanda samma teknik som tex BMW har i sina bilar, och da slipper man fokusera om.

men hur ofta glor man på panelen då, utom när man vill vara helsäker på att man håller hastigheten?
Jag tittar inte så ofta får jag erkänna iaf inte så ofta att det blir ett problem.
Fast en dag kanske det är HUD som gäller.

Silwer skrev:
men hur ofta glor man på panelen då, utom när man vill vara helsäker på att man håller hastigheten?
Jag tittar inte så ofta får jag erkänna iaf inte så ofta att det blir ett problem.
Fast en dag kanske det är HUD som gäller.
Man köper ett koncept eller nått
Hoj + hjälm i ett och panelen tas bort från hojen.

Back