"Huckande" Zephyr

Ozena

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZRT 1100
Hej!

Har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med lite synpunkter om vad det kan vara.

Vi börjar för två veckor sedan, hade kört en sträcka med varierande hastighet 50 - 70 km/h. Kommer äntligen till 110 km/h och drar lite på rullen. Kommer upp i c:a 100 km/h, då börjar motorcykeln "hucka". Den orkar inte kliva upp över 100 km/h. Svartrök kom även i ansiktet på mig kamrat som åkte bakom. In med hojen till verkstad som blåser ren luftfiltret samt rengör förgasarna. Enligt mekanikern innehöll dessa en del avlagringar och detta kunde vara en tänkbar förklaring. Betalade vacker och testade hojen som då funkade kanon.

Körde igår, liknande scenario. Drog på och helt plötsligt orkade inte hojen accelera över ett visst varantal. Obs, när jag växlade upp och därigenom nådde lägre varv orkade hojen upp i hastighet. Vi körde direkt till MC-verkstad. Den enda åtgärden han gjorde var att tömma förgasarna. Jag lyfte däremot på sadeln och upptäckte att luftningsslangen till tanken låg tätt mot "väggen" innanför luftfiltret. När jag flyttade på denna rann det vatten yr den. Startade hojen, den gick att varva och var inget problem att "bränna ur" på högre varv.

Min fråga är:

Kan det ha varit luftningsslangen till tanken som spökade eller sitter bekymret i förgasarna? Den går jämnt och fint på alla cylindrar, inga missljud. Tändstiften är bytta i höstas. Vilka teorier har ni?

Mvh Ozena

Ja det kan mycket väl ha orsakats av en täppt luftningsslang.

Motfråga: Varför har du en bild på R2 som avatar ?

Det kan ju bero på att avluftningsslangen var klämd, då får hojen ingen soppa och den känns helt kraftlös. Det gjorde min iaf... sen dog den. Mitt i skogarna i småland, 5 mil till närmsta ort, kl 23 på kvällen/natten och 25 mil hem... Jag var lite trött så jag förstod inte varför den krånglade. Rev ner halva hojen på en parkeringsplats i månskenet (jag såg inte så mycket...), efter en timmes skruvande kom jag på att jag hade klämt avluftningsslangen helt med tankväskan :huvet Hade räckt att flytta tillbaka väskan 2 cm... Skruvade ihop igen och var hemma runt kl 04. Började jobba 12-timmarspass kl 06. Slutsats: det var jobbigt.

Men, iofs, svartrök brukar ju tyda på mycket soppa. Det får den ju inte om du klämmer slangen. Någon flottör/nålventil som hängt sig kanske? Knacka på sidan på förgasarna med något tillhygge om det händer igen och se om det hjälper.

RedBaron skrev:
2188012 Ja det kan mycket väl ha orsakats av en täppt luftningsslang.

Motfråga: Varför har du en bild på R2 som avatar ?

:tungan Jaså? Är han så lik MacGyver?

lahi skrev:
2188021 Det kan ju bero på att avluftningsslangen var klämd, då får hojen ingen soppa och den känns helt kraftlös. Det gjorde min iaf... sen dog den. Mitt i skogarna i småland, 5 mil till närmsta ort, kl 23 på kvällen/natten och 25 mil hem... Jag var lite trött så jag förstod inte varför den krånglade. Rev ner halva hojen på en parkeringsplats i månskenet (jag såg inte så mycket...), efter en timmes skruvande kom jag på att jag hade klämt avluftningsslangen helt med tankväskan :huvet Hade räckt att flytta tillbaka väskan 2 cm... Skruvade ihop igen och var hemma runt kl 04. Började jobba 12-timmarspass kl 06. Slutsats: det var jobbigt.

Men, iofs, svartrök brukar ju tyda på mycket soppa. Det får den ju inte om du klämmer slangen. Någon flottör/nålventil som hängt sig kanske? Knacka på sidan på förgasarna med något tillhygge om det händer igen och se om det hjälper.

Låter som en jobbig erfarenhet! Ska testa att knacka nästa gång. Aningen nervös för att det ska inträffa igen då jag har uppkörning på Tisdag (satan vad nervös jag blev nu). Tack för alla svar!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT