Htpc

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
CBR900RR Fireblade
Tjingeling allvetarpanelen!

Tänkte bygga ihop en HTPC till min kära pappa och jag behöver tips på hårdvaran till den.

Kraven är:
- Dubbla Tuners.
- Möjlighet till cam för att få in Boxerpaketet.
- Kunna köra 1080p matroska utan att hacka. Vill att det ska flyta snyggt.
- HDMI.
- Sköta den via fjärrkontroll som vilken tråkig boxerdekoder som helst (varsågod mamma).

Budgeten är flytande så ladda på med tips på hur pappa ska få suget att tillbringa tid med mamma istället för att vara ute i verkstaden. :ligga är inte lösningen är det väl lika bra att jag säger redan nu. :glömdet

Tack på förhand!
Andreas

Tja. Jag hoppas att han är ganska datorvan då för en HTPC har en viss tröskel för att vänja sig vid.
Även om gränsnitten numera är riktigt hyfsade så är dom inte riktigt lika enkla som en vanlig digitalbox eller dvd spelare.
Det hänger ju ihop lite med att det är en allt i ett lösning iofs. En bra HTPC ger ju DVD/Blu-Ray, digitalbox, mediaspelare i ett och med många funktioner kommer lite mer krångel på köpet.

Jag kör själv en HTPC i vardagsrummet och jag diggar det skarpt.
Några saker att tänka på och lite tips.

Processor funkar nästan vad som helst. Jag kör en gammal Athlon 64 X2 3600+ (Det finns inte så långsamma processorer att köpa i dagsläget tror jag. Den räcker till finfint för 720p filmer men kan hacka lite om det är en 1080p rulle så det brukar jag hålla mig ifrån. Allt över den processorkraften ska räcka till utmärkt. I dagsläget skulle jag välja en AMD Phenom av energisnålare snitt då en HTPC har en tendens att stå på ganska mycket och energiförbrukningen märks faktiskt på elräkningen.

Minne finns ingen mening med att köra med skitmycket. Allt över 2GB är egentligen overkill (Om du inte har 64 bitars operativsystem och det vill du troligen inte ha till en HTPC) men det är å andra sidan inte något som kostar sådär mycket så det finns ingen mening med att ha mindre heller.

Vad gäller TV kort så funkar dom flesta väl utmärkt men du behöver 2 st om du ska kunna ta emot en kanal och titta på en annan.
Jag kör med Digital everywheres floppy DTV men dom har tyvärr upphört med tillverkningen. Valfritt tv kort som stödjer CA modul ska funka utmärkt.
Ska du köra med två kort så lär du dessutom tråckla lite med virtuell CA och drivrutiner för det (Annars måste du ha ett abbonemangskort till varje TV kort och det är ju lite onödigt.)

Hårddisk är väl bara att stoppa in så mycket som behövs. Det är ju mer eller mindre gratis. Men tänk på att om du ska spela in ett program och samtidigt titta på något annat så blir det en hel del hårddiskaktivitet. I synnerhet om det är frågan om 1080p material.
Jag skulle köra på Samsung ecogreen eller WD greenpower diskar. Dom är tysta och bra. Använd gärna mer än en disk då det kan avlasta. Så ser du till att datorn kör inspelning på en annan disk än den du har operativet på så slipper det bli så förfärligt mycket läsning och skrivning på samma disk.

Operativsystem är det väl enklast om man kör med Windows för en stackars förälder. Vill man ha en gratis och bra programvara för mediacenter så rekommenderar jag MediaPortal. Den är riktigt kompetent när man väl satt sig in i hur man ska konfigurera den.
Windows media Center är inte något alternativ då det enligt uppgift inte stödjer HDTV.

Du har en hel del funderande och trixande innan du får ihop en väl fungerande HTPC men när man väl fått igång den så är det ytterst svårslaget.

Tips! Jag är nästan helt säker på att jag läst om grafikkort som kan hårdvaruavkoda film. Det är ju fint av avlasta processorn lite, för man vill ju ha en tyst dator..

Jag har kört länge (yrkesskadar, jobbar med it) - vista och mediaportal, boxer och ett Hauppauge Nova T500 (dualtuner, dvb-t) är grundstenarna hemma. :)

Jag kör abonnemangskortet i en usb-läsare från ad-teknik, och en "softcam" (en virtuell viaccess-cam kan man säga) - mdapifilter mot en kortserver som heter newcs (en dosprogramvara som pratar med kortläsaren och tankar ur nycklarna, som tillhandahålls på en port som mdapifiltret pratar med).

Just att dela kortet mellan 2 tuners är gråzon, och kraftigt odokumenterat hemmapul där alla som pysslar är geeks, så man förutsätts kunna allt själv, från början. :hihi

Fungerar helt ok, visst har man omstarter ett par i månaden, men det var mer strul på den tiden man körde med köpeboxar, och funktionaliteten är galet mycket högre.

Svängde ihop en burk med ett gigabyte microatx-kort med onboard ati 3200HD, en lågeffekts AMD X2 5050 och ett par gig minne - spelar ledigt 1080p mkv, samtidigt som frugan kikar på tv via en mediaportalklient i sovrummet, det tankar torrenter, och man kör en webbserver med bildgalleri på... :geek

Det kostar lite tid att sätta upp allt, men det är värt det.

Coreavc, haali mediasplitter och ac3filter är viktiga "codecs" i min burk, rocknrollprylar, och går att hitta därute, annars är det vanlig divx och just nu nvidias gamla purevideo mpeg2-codec (en av mediaportals grymma fördelar är att man pekar exakt på vilken codec som används var...).

Jag har satt upp en MediaPortal-baserad HTPC hemma nu (eller,snarare IT-polaren)

Voddler, Spotify, Alla playkanaler och precis tamejfan allt sköts via min Harmony (fjärr).

Funkar finfint, handlade själva PCn (Antec, 3Gb RAM, 2.8Ghz, lite HDD och sånt) för 1600 pix på blocket...

Ett par bilder på skinnet i min konfiguration:

IMAG0056.jpg

IMAG0057.jpg

IMAG0058.jpg

IMAG0059.jpg

IMAG0060.jpg

IMAG0061.jpg

Go´ natt

/ Jens

Något jag undrar över är... Om jag skaffar ett kort med dubbla tuners, kör softcam på båda och har en kortläsare (Phoenix) med ett boxerkort. Kan jag då spela in en kanal och se på en annan / spela in två kanaler samtidigt?

Tycker aldrig någon riktigt svarat på den frågan.

@Zeb: Vad kör du för mjukvara? För det var riktigt snyggt. :yoparty

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...