Htpc

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Någon här som byggt sin egen HTPC/Media Server?

Går i tankarn, men har inte specat burken än. Budgeten ligger runt knappa $1000,

Lite tips och erfarenheter i ämnet vore intressant! :tummenupp

1000 dollar :hihi

6000 spänn är mycket i Sverige så tro fan att du kommer långt på det i staterna :hihi

Är det verkligen så mycket för en media center pc som ska byggas från scratch?? :va

Jag vill alltså kunna köra och spela in i 1080p, helst med dubbla kabelkorts-platser så man kan använda den som dubbla tuners. Givetvis med BR-spelare och runt 1Tb lagringsutrymme så man slipper peta in och ut skivor. Sen ska det till externa prylar som trådlöst tangentbord, IR-blaster, minneskort-läsare, kablar mm. Ev extern back-up, typ NAS.

Helst ska burken stå i källaren bredvid alla andra A/V prylar, men med en terminal två våningar upp som kan användas till surfande osv.

Bara OS:et går väl på en hunka om man ska ha Vista.

De jag sett färdigbyggda i samma klass ligger runt $3,000 - 5000, fast då ingår det iofs lite garanti på arbetet... :D
Jag kan glatt erkänna att jag är rätt grön på det här med media centers så visa gärna vad som finns i Sverige och vad man får för 6000kr där. :)

J-Dog

Edit: Sen ska den vara snygg också så burken måste vara snygg, med bra display och passa in i en TV-bänk. Man vill ju kunna sälja den om man tröttnar och det finns faktiskt fortfarande folk som envisas med att ha receiver/dvd/video/kabel-box mm stående synligt bredvid TV:n... :rolleyes:

Last edited:
Känns som att det blir svårt att få en maskin som klarar allt det för endast 6k :hihi

Här har du en tex. https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBPC-M02

Sen dra av 500kr kanske om du bygger den själv.

Kanske inte hd ens hd-mottagare i den. Ska du ha det får du lägga till 1-2K till...

Jo, jag anade nästan att budgeten skulle spricka, men blev tveksam när Oddjob tyckte det var väl tilltaget... :)

Hittills har jag kikat på följande:
AMD Athlon 64 x2 6000+
4Gb RAM - 800Mhz DDR2
MSI Grafikkort
Gigabyte Moderkort
LG BR-spelare

Bara det är $500. Lägg till hårddisk, fläktar, kortläsare, nätaggregat, låda och mjukvara så landar man på strax över $1000.

Utöver det behövs då någon form av TV-kort...

Vad tros, är det bra bang for the buck, eller ska man lägga ner och gå och köpa en ny TV till sovrummet istället? :D
Xbox 360 ska väl förresten kunna användas som extender till Vista Media Center? Efersom jag redan har cat.5 i kåken så kan jag ju isf ställa den i sovrummet och komma åt alla filmer där också. Nu snackar vi! :tummenupp

Jo, jag anade nästan att budgeten skulle spricka, men blev tveksam när Oddjob tyckte det var väl tilltaget... :)

Hittills har jag kikat på följande:
AMD Athlon 64 x2 6000+
4Gb RAM - 800Mhz DDR2
MSI Grafikkort
Gigabyte Moderkort
LG BR-spelare

Bara det är $500. Lägg till hårddisk, fläktar, kortläsare, nätaggregat, låda och mjukvara så landar man på strax över $1000.

Utöver det behövs då någon form av TV-kort...

Vad tros, är det bra bang for the buck, eller ska man lägga ner och gå och köpa en ny TV till sovrummet istället? :D
Xbox 360 ska väl förresten kunna användas som extender till Vista Media Center? Efersom jag redan har cat.5 i kåken så kan jag ju isf ställa den i sovrummet och komma åt alla filmer där också. Nu snackar vi! :tummenupp

Med lagligt os, blu ray spelare, backup, 1tb hdd och allt annat godis så spricker budgeten,
annars hade det inte varit några problem.

Jag ska kolla upp vad sakerna kostar i staterna

Edit:

Här har du lite priser från pricegrabber, det är de billigaste och då självklart från
flera olika ställen så det blir ju lite dyrare
sen tillkommer alla dina IR-grejer och sånt.

Det som finns nedan
-------------------
Blu Rayspelare med cD/DVD-RW (bränner inte blu ray)
Processor två kärnig 2,7GHz
Grafikkort bra grafikkort
Minne 2GB 800MHz
Microsoft Windows Vista Home Basic
Låda avsedd för backup
2 x 1TB HDD, en till burken, en till backup
Moderkort
chassi
750w Nätagg lär räcka
---------------------

LG Electronics GGCH20L Black Blu-ray/HD-DVD Reader & Dual Layer DVD±RW Writer
149,95

AMD Athlon 64 X2 5400+ Processor
99,99

eVGA GeForce 8800GT Video Card 512MB
169,99

Crucial Ballistix Tracer 2GB PC2-6400 DDR2 DIMM Dual Channel Memory Kit
38,99

59,99

Apricorn SATA BACKUP & EXTERNAL STORAGE SYSTEM 3.5IN HDD NOT INCL
39,95

(två stycken, en till burken, en till backup)
2 x Samsung Spinpoint F1 1TB Hard Drive
2 x 167,95

ABIT AN52V Motherboard
54,99

chassi:
ThermalTake Bach Media Lab Black Home Theater PC
104,99

Corsair TX CMPSU-750TX 750W Power Supply
112

= 1166,74 dollar

Last edited:
Med lagligt os, blu ray spelare, backup, 1tb hdd och allt annat godis så spricker budgeten,
annars hade det inte varit några problem.

Jag ska kolla upp vad sakerna kostar i staterna

Edit:

Här har du lite priser från pricegrabber, det är de billigaste och då självklart från
flera olika ställen så det blir ju lite dyrare
sen tillkommer alla dina IR-grejer och sånt.

Det som finns nedan
-------------------
Blu Rayspelare med cD/DVD-RW (bränner inte blu ray)
Processor två kärnig 2,7GHz
Grafikkort bra grafikkort
Minne 2GB 800MHz
Låda avsedd för backup
2 x 1TB HDD, en till burken, en till backup
Moderkort
chassi
750w Nätagg lär räcka
---------------------

LG Electronics GGCH20L Black Blu-ray/HD-DVD Reader & Dual Layer DVD±RW Writer
149,95

AMD Athlon 64 X2 5400+ Processor
99,99

eVGA GeForce 8800GT Video Card 512MB
169,99

Crucial Ballistix Tracer 2GB PC2-6400 DDR2 DIMM Dual Channel Memory Kit
38,99

59,99

Apricorn SATA BACKUP & EXTERNAL STORAGE SYSTEM 3.5IN HDD NOT INCL
39,95

(två stycken, en till burken, en till backup)
2 x Samsung Spinpoint F1 1TB Hard Drive
2 x 167,95

ABIT AN52V Motherboard
54,99

chassi:
ThermalTake Bach Media Lab Black Home Theater PC
104,99

Corsair TX CMPSU-750TX 750W Power Supply
112

= 1166,74 dollar

Tackar! :tummenupp

Nagon som provat att anvanda ett xbox 360 som extender? Skulle vara skont att kunna stalla htpc:n i kontoret och anvanda den som vanlig pc ocksa. Om nu inte xboxet vasnas for mycket sa skulle man kunna ha bara det i tv-rummet... typ. :)

Back