HTPC - dvs dator i tv-rummet

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Yo yo!

Har funderat på att skaffa mig en HTPC.

Kan sätta ihop datorer själv men är lite dåligt påläst när det gäller hårdvaran.

Jag är inte alls noga med märken och lyx. Vill gärna få mycket bang for the buck. En dator som spelar upp musik och filmer i HD-format antar jag kan vara ganska enkelt utrustad. MEN om man vill ha den som tv-spelsmaskin, vad krävs då?

Helst vill ha två budgetar, en för att spela och en utan. Har mina farhågor om att tv-spelversionen kommer bli för dyr.

Hur hade du gjort?

EDIT: när man ser film man ha den tyst, men om man spelar tror jag inte att det gör nåt om det mullrar lite. Förhoppningsvis är det ljud på spelet som överröstar lådan.

Last edited:
Yo yo!

Har funderat på att skaffa mig en HTPC.

Kan sätta ihop datorer själv men är lite dåligt påläst när det gäller hårdvaran.

Jag är inte alls noga med märken och lyx. Vill gärna få mycket bang for the buck. En dator som spelar upp musik och filmer i HD-format antar jag kan vara ganska enkelt utrustad. MEN om man vill ha den som tv-spelsmaskin, vad krävs då?

Helst vill ha två budgetar, en för att spela och en utan. Har mina farhågor om att tv-spelversionen kommer bli för dyr.

Hur hade du gjort?

Gör om, gör rätt.
Fel forum :tungan

http://www.minhembio.com/forum/

Jag har gjort den enkla biten, alltså en tyst HTPC. Ingen datorn som klarar spel, men som kör mediaportal och klarar HD.

Köpte burken med allt i för 1600 på blocket. Antec Fusion. Sen gav jag datorn i ett par dagar till en polare och nu är den konfad med min logitech remote och ser ut som nedan:

IMAG0056.jpg

IMAG0057.jpg

IMAG0058.jpg

IMAG0059.jpg

IMAG0060.jpg

IMAG0061.jpg

Totalpris: 1600 pix.

Skall tilläggas att det är inget som "bara funkar". Det är ett ständigt underhållsarbete.

/ Jens

Skall du bara se på film & lyssna på musik ? Samsung BD-P3600
Den spelar allt(iaf som jag har hemma), och kostar inte speciellt många kr.
2300:- Och jo, trots Samsungs texter i manualen, den spelar även DVD +

Vill du bygga dator som du själv kan uppgradera, mm:
http://www.inet.se/artikel/1901785/zotac-ion-itx-f-e-330-mini-itx
med lämpliga diskar och en snygg låda.
Kör ex: Mediaportal, LinuxMCE eller XBMC

Skall du spela på burken också så får nån annan svara, sånt har jag noll koll på.

Skall det spelas hänger det på grafikkortet - men det finns halvrappa saker för vettiga pengar (ati HD48XX-serien är prisvärd t.ex, finns fler), däremot så bygger det värme...i 2D (film/tv, etc) så är de flesta grafikkorten dödstysta.

Processor rekommenderar jag någon dualcorehistoria som går svalt (kika på TDP-värden, AMD X2 5050e sitter i min, theeeee shit) - värme är problem numero uno i en htpc-låda, för ingen orkar med fläktljud i vardagsrummet...

SSD-disk rekommenderas med, men kostnaderna sticker lite där, men ljudlöst blir det, och svalare återigen.

Jag kör ett microatx-kort från Gigabyte med inbyggt ATI HD3200 (hdmi/dvi och vga ut) - och digitalt ljud ut (spdif) - det, ett par gig minne och en AMD X2 5050e och valfri disk i en låda man trivs med, och ett tyst nätagg på det (är svag för Seasonics s-serie, relativt billiga, tysta som graven). :)

Så vevar man på mediaportal på valfritt windows, och kör hårt (om man vill ha tv-kort), annars är xbmc rätt fin och enkel. :)

Nej nej nej, jag vill inte få tips om det nyaste på marknaden för flera hundra tusen.

Jag vill ha prisvärda exempel och hjälp från folk som jag vet bara har ett hjul i marken samtidigt efter en vägbula ;)

OK.
Tänkte mer att du kunde få mer info om olika lösningar(billiga och dyra) från HTPC.
Personligen kommer jag att välja någon av dom här Mindator

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...