HTML(?) - Skicka typsnitt

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
En konstnärligt lagd kompis håller på och knåpar hemsida. Jag hjälper henne så gott jag kan men en sak föll jag på..
...hon använder ett väldigt ovanligt typsnitt och fuskar då genom att läga upp alla texter som bilder(Ja, en dålig idé). Hon vägrar använda standardtypsnitt och frågan blir då:
- Kan man "embedda" typsnittet på sidan så det installeras hos besökaren så sidan kan visas korrekt?

Mr K skrev:
tror det kallas stylesheets .......

Njae, CSS/Stylesheets är ju bara en uppsättning regler för hur olika namngivna saker skall visas..Alltså sätter attributen på olika typer av objekt...

...Men det kräver ju fortfarande att besökarna har de typsnitt och färger som spec'as i CSS:en... annars blir det fortfarande galet..

...Menade mer om det gick att ladda upp font-filen och därefter kalla på den när sidan visas.. ungefär som man kan lägga en Wav-fil(gud förbjude) i bakgrunden så sidan får bakgrundsmusik...

Nu var det ett par år sedan jag pysslade med sådant, men jag har väldigt svårt att tro att det finns eller går att genomföra på något sätt. Hade isåfall varit ett guldläge för virusinfektioner ifall det räckte med att besöka sidan för att ladda hem en okänd fil som lägger sig någonstans.

Kör Verdana på sidan, och krumelurtexten i bilder! :tummenupp

Tjet skrev:
Nu var det ett par år sedan jag pysslade med sådant, men jag har väldigt svårt att tro att det finns eller går att genomföra på något sätt. Hade isåfall varit ett guldläge för virusinfektioner ifall det räckte med att besöka sidan för att ladda hem en okänd fil som lägger sig någonstans.

Kör Verdana på sidan, och krumelurtexten i bilder! :tummenupp

Så märkligt vore det väl inte. Det räcker ju att besöka en sida så spelas wavfiler upp i bakgrunden, bilder laddas ner och flashfilmer visas... Det skulle ju inte handla om mer än att tillåta ytterligare ett standardformat, nämnligen det som spec:ar typsnitt...

....det var f.ö. min rekommendation till henne men hon ville inte lyssna på det örat.

Nej, det går inte. Hon får använda något standardtypsnitt eller hoppas på att ingen tittar på sidan.

Är absolut ingen expert på ämnet men jag har stött på en sida med ett typsnitt som jag inte har på datorn. Texten gick att markera, kopiera osv. Tror att det var gjort med Java script när jag kollade koden. Om jag minns rätt så låg typsnittet i Explorers temporary-mapp! Om du hittar något som funkar får du gärna dela med dig.

McB skrev:
Nej, det går inte. Hon får använda något standardtypsnitt eller hoppas på att ingen tittar på sidan.

Det verkar gå.. Hittade följande:
http://www.bearzcave.com/embedeottutorial.htm skrev:
<STYLE TYPE="text/css">
<!-- /* $WEFT -- Created by: Iain Crew on 27/08/02 -- */
@font-face {
font-family: Tabitha;
font-style: normal;
font-weight: normal;
src: url(TABITHA0.eot);
}
-->

"src:url" = adress till Fontfil som man lägger på webservern. Fontfilen sparas bara temporärt och tas bort från besökarens burk när cachen rensas..

korvgubbe skrev:

"src:url" = adress till Fontfil som man lägger på webservern. Fontfilen sparas bara temporärt och tas bort från besökarens burk när cachen rensas..

Stödjer Internet Explorer det då? Eller andra webläsare?

korvgubbe skrev:

Ja, funktionen finns, men stöds väldigt dåligt så vitt jag kan minnas. Var väldigt längesedan jag provade i och för sig, så det kan ju ha ändrats.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt