HTML-fråga - "Överskrivbara" hjälptexter i input text

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
God kväll!
Mina HTML-kunskaper har rostat en aning så därför skulle jag vilja ha lite hjälp.
Jag skall skapa ett litet formulär som tar lite plats, därför vill jag att "titlarna" eller "labels:arna" för resp input-fält skall vara inuti själva fältet. Jag vill inte lägga in någon defaulttext som användaren måste radera utan vill alltså att input-rutans text direkt skall ersättas med det användaren skriver in..

Har jag en input text-ruta där man skall ange "e-post" så vill jag alltså att det står "e-post" inuti rutan när besökaren kommer dit, istället för bredvid som man normalt har..

Jag har hittat ett jQuery-script som gör detta men min fråga är, går detta att göra utan jQuery, enbart med HTML/CSS?

God kväll!
Mina HTML-kunskaper har rostat en aning så därför skulle jag vilja ha lite hjälp.
Jag skall skapa ett litet formulär som tar lite plats, därför vill jag att "titlarna" eller "labels:arna" för resp input-fält skall vara inuti själva fältet. Jag vill inte lägga in någon defaulttext som användaren måste radera utan vill alltså att input-rutans text direkt skall ersättas med det användaren skriver in..

Har jag en input text-ruta där man skall ange "e-post" så vill jag alltså att det står "e-post" inuti rutan när besökaren kommer dit, istället för bredvid som man normalt har..

Jag har hittat ett jQuery-script som gör detta men min fråga är, går detta att göra utan jQuery, enbart med HTML/CSS?
Det går att göra så att det fungerar för browsers som stödjer HTML5 funktionen "PlaceHolder". FF/Chrome/Safari ska stödja det, IE9 gjorde det inte sist jag kollade.

<INPUT type="text" name="url" value="Din text" size="30" onfocus="value=''" onblur="value='Din text'">

Är inte jätteinsatt i HTML/CSS, så ursäkta om det inte var vad du sökte.

Last edited:
Det går att göra så att det fungerar för browsers som stödjer HTML5 funktionen "PlaceHolder". FF/Chrome/Safari ska stödja det, IE9 gjorde det inte sist jag kollade.
Och där sätter du fingret på det egentliga problemet med CSS3 och HTML5. Att det ska vara så förbannat svårt för tillverkarna av webläsare att komma överens om vad de ska stödja.

Jag kör jQuery till det mesta eftersom det fungera i alla webläsare och det finns väl knappt någon som kör med javascript avstängt nuförtiden.

Jepp det är det som är det stora problemet.
Absolut, standarden är att sköta allt via JS och om någon har det avstängt så är det deras problem... speciellt för en sån här simpel grej, en schysst grej är dock att lägga en placeholder som tar upp det utrymme som JS generarat content sedan kommer att fylla, detta för att visa upp något ifall JSen inte kör.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet