HTC Desire HD, LG Optimus 2X eller Ericsson Xperia Arc?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En tråd till om telefoner... Vad fan ska jag ha?? Nu har jag funderat några månader inför det stundande mobiltelefonbytet i månadsskiftet mars/april, och jag hade länge fastnat för HTC Desire HD. Nu vet jag inte längre efter jag läst lite till.

De som är aktuella för mig just nu är:
HTC Desire HD
LG Optimus 2X
Ericsson Xperia Arc (släpps i slutet av mars men kanske tar slut med en gång?)

Viktigt för mig:
-Android (för att kunna köra de appar jag vill ha (logga acc, hastighet mm)
-Bra kamera och bra blixt för att slippa gröt.

Alla har Android. HTC och LG har 2.2 och Xperia Arc har 2.3. Finemang.
Alla har ca 8 mp kamera, och det är ungefär det jag vill ha. Har en Ericsson C905 nu med 8,1 mp och xenonblixt som ger riktigt fina bilder.
Såg några bilder som var tagna med HTC:n och de verkade lite gryniga i den recensionen där de jämförde med Ajjföön 4 som hade 5 mp kamera :(

Hur är de annars? Någon som kan ge tips och fördelar/nackdelar jämfört med de andra så jag har något att gå på eftersom jag inte kan ett skit om dem nu och fattar inte sånt här. Jag är maskinare, inte datornisse.
Bra blixt? Bra/dåligt annat? Verkar kunna skilja mycket mellan 8 mp och 8 mp beroende på telefon. Jag fotograferar väldigt mycket med telefonen, men jag vill ändå inte ha något som kanske är bäst på det men stenålder på allt annat.

Hjälp...

LG Optimus 2X sitter jag själv o väntar på att ska komma ut i handeln.

Dual core som förhoppningsvis gör den i stort sett lag-fri och en rätt så clean androidversion är väl det jag gillar med den. Om jag hade orkat hade jag nog väntat till sommarn då samsung galaxy S2:an kommer.

Arc:ens enda fördelar är kameran och skärmen som ska dra lite ström. Annars tycker jag prestandan är för dålig och ericssons androidversion suger.

Desire HD:n är 2010

Jaså, skiljer det på Android 2.2 i Ericsson och Android 2.2 i HTC?

Skiljer prestandan på Ericsson Arc och Desire HD? Och även om antalet megapixlar skiljer så blir det kanske bättre bilder med den ena jämfört med den andra? Bildkvaliteten är viktig för mig.

Är HD:n 2010? Menar du att den börjar bli gammal nu?

Känns som LG:n kommer att ta slut och förhandsboka är ju svårt på Telia. Verkar den vara bäst på allt om man jämför de intressanta telefonerna?

Skiljer prestandan på Ericsson Arc och Desire HD? Och även om antalet megapixlar skiljer så blir det kanske bättre bilder med den ena jämfört med den andra? Bildkvaliteten är viktig för mig.

Jo, Androidversionerna skiljer sig åt genom att HTC lägger sitt "Sense" gränssnitt på och Ericsson har säkert något eget dom med.

Vissa av Sense-finesserna gillar jag.

Är kammeran viktig skulle jag gissa att Ericsson är det bättre valet.

Jag köpte en ZTE Blade åt sonen i dag, 1695:- för en riktigt schysst Androidnalle.

Hur bra är den? Jag läste i Aftonbladet att den skulle vara likvärdig med lurar för 4-5 papp i allt utom kameran.

Det återstår att se,, den otacksamma jäkeln tog telefonen och drog när jag hade betalt :)

Jag har hört att den ska vara betydligt bättre än priset indikerar, den var slutsåld precis överallt (cyberfoto, Telia, Elgiganten osv...), men en liten handlare som inte hör till någon kedja hade en hemma, dock uppmärkt till 2495:-, efter jag tipsat om en sökning på pricerunner på priset så sänktes den till det allmänt vedertagna 1695:-

Dessutom fick jag med en billaddare på det priset.

Sonen ska ha en budget telefon, han riskerar att behöva en ny inom 6 månader, så åt honom duger den bra.

Det återstår att se,, den otacksamma jäkeln tog telefonen och drog när jag hade betalt :)

Jag har hört att den ska vara betydligt bättre än priset indikerar, den var slutsåld precis överallt (cyberfoto, Telia, Elgiganten osv...), men en liten handlare som inte hör till någon kedja hade en hemma, dock uppmärkt till 2495:-, efter jag tipsat om en sökning på pricerunner på priset så sänktes den till det allmänt vedertagna 1695:-

Dessutom fick jag med en billaddare på det priset.

Sonen ska ha en budget telefon, han riskerar att behöva en ny inom 6 månader, så åt honom duger den bra.
skit att fånhuset inte har 1500 innestående där för min nokia som blev stulen, ser ut att bli htc vilken är mest prisvärd? Du verkar insatt, kortfattat vad skiljer? orkar inte läsa en miljon recensioner och faktarutan säger mig att kameran skiljer.

Wifi spot finns på båda väll?

Sony Ericsson är bra ända tills dom krånglar. Har lämnat in min två gånger nu och fått tillbaka den lika många gånger utan att felet åtgärdats (laddar inte). Försökte häva köpet i affären samtidigt som jag hämtade ut den för andra gången, men det gick dom inte med på men erbjöd mig att skicka in den ytterligare en gång eftersom den fortfarande inte fungerar vilket säljaren medgav efter att ha försökt ladda den.

Jag hänvisade till konsumentköplagen, att reparationerna inneburit en väsentlig olägenhet för mig, och ville därför häva köpet. Men säljaren berättade då att "vi har inte dom reglerna" och ryckte på axlarna.

Detta gäller Telenor, jag tror dom har en helt egen serviceavdelning - som suger.

skit att fånhuset inte har 1500 innestående där för min nokia som blev stulen, ser ut att bli htc vilken är mest prisvärd? Du verkar insatt, kortfattat vad skiljer? orkar inte läsa en miljon recensioner och faktarutan säger mig att kameran skiljer.

Wifi spot finns på båda väll?

WiFi hotspot finns i Android 2.2 och framåt, så det finns på alla telefoner som har det.

Samsung har en android för ca 1300:- på phonehouse, som dom rekomenderade när jag frågade efter Bladen, men jag vet inget om den.

Dock kollade jag två olika Phonehouse, och den ena butiken sätter jag inte min fot i en ång till, flottiga kotlettfrillor som bara ville sälja Aaaaajfåånes med livstidsabbonemang.....

Är HD:n 2010? Menar du att den börjar bli gammal nu?

Känns som LG:n kommer att ta slut och förhandsboka är ju svårt på Telia. Verkar den vara bäst på allt om man jämför de intressanta telefonerna?

Ja de är precis de han menar. Dock kan jag bara haft hålla med.
Dualcore kommer snart bli mainstream på telefoner så tycker att
om du har pengarna till LG så kör på den om du får tag i den :tummenupp

WiFi hotspot finns i Android 2.2 och framåt, så det finns på alla telefoner som har det.

Samsung har en android för ca 1300:- på phonehouse, som dom rekomenderade när jag frågade efter Bladen, men jag vet inget om den.

Dock kollade jag två olika Phonehouse, och den ena butiken sätter jag inte min fot i en ång till, flottiga kotlettfrillor som bara ville sälja Aaaaajfåånes med livstidsabbonemang.....
Egentligen vill jag spränga fånhuset för hur mycket de kludda till mitt abonemang men har man hoppat i säng med djävulen så har man..

Samsung säger du.. hmm polarens samsung galaxy (samtida med 3gs) är det mest enarverande jag sett, har för mig han mosa den med skopan så sur han blev :D min "oförstörbara" samsung la av mitt i samtal, min 150 kr samsung gör samma sak så är skeptisk.. Men ska se om jag kan få klämma lite på en.

Varför kan man inte göra en ruged smarthone?:banana typ sonim möter htc.

Last edited:
Jag har en Sony Ericsson Android X8 (väldigt enkel) och en HTC Desire HD.

HTC tar gryniga bilder de gör den. Men satan vilken grym telefon i övrigt. Sjukt nöjd.

Jag har en HTC Desire Hd. Sjukt nöjd med den hittills, inget strul alls utan den bara funkar. Lätt att förstå sig på är den också. Filminspelningen är jag sjukt nöjd med, men det är lite halvsvårt att få till riktigt jävla bra bilder... Måste hållas så jävulskt stilla för att det inte ska bli småsuddigt... Men Autofocus är smått opålitligt överlag tycker jag, så där är det väl inte särskilt stor skillnad mot många andra kameror. Och som sagt, en jävligt bra telefon i övrigt. Snabb som attan, aldrig något lagg. Ser sjyst ut, ligger bra i handen, stor och fin skärm för oss med grova fingrar... Jag gillar den:)

Jag gillar också htc:s sense-gränssnitt och har använt det länge i min numera jättesunkiga htc hero. Det är KLART mycket bättre än ericssons variant i mina ögon..

Dock skulle jag inte köpa en desire hd just nu när lg:n kommer ut i dagarna; LG:n är en bättre och modernare telefon.

Om du tycker kameran är viktigast är det ericssons arc du ska köra på, kamerorna i ericssons telefoner brukar slå alla andra mobiler i tester.

Tackar för svaren!

HTC:n verkar vara en jäkligt bra telefon men den faller lite på kameran om den tar gryniga bilder.

Ericsson Arc tar antagligen jäkligt bra bilder men deras androidversionen är inte bra. Vad är det inte är bra? Det har jag inte förstått ännu.

LG:n då. Hur brukar deras bildkvalitet vara? Telefonen verkar vara lysande i övrigt.

Ericsson Arc tar antagligen jäkligt bra bilder men deras androidversionen är inte bra. Vad är det inte är bra? Det har jag inte förstått ännu.
Ptja hur ska man förklara det - dom har ett eget användargränssnitt som inte ser ut som vanliga androidgränssnittet.. Vissa gillar det, personligen vill jag ha så nära androidgränssnittet som möjligt

Här kan du se lite skillnaderna när dom flippar runt i menyer osv:
http://www.youtube.com/watch?v=ZMmxpyvrmnQ&playnext=1&list=PL16D9A35C621DC28E
http://www.youtube.com/watch?v=WirINvz8GP8

Edit: Men om man inte är en übergeek och inte bryr sig om "original android" eller att menyerna laggar när man bläddrar runt utan bara vill ha en mobil som funkar och tar bra bilder är arc:en troligtvis ett bra val.

Last edited:
Tackar för svaren!

HTC:n verkar vara en jäkligt bra telefon men den faller lite på kameran om den tar gryniga bilder.

Den har ju bara autofocus, så vill man ha perfekta bilder får man hålla stilla. Men så funkar ju många vanliga kameror också, så det är inget som utmärker sig speciellt hos den telefonen. Blir hyfsade bilder, men ska du zooma mycket (i en redan tagen bild då) syns där lite gryn i kanterna liksom. Inget man stör sig på egentligen, blir hjälpligt bra. Men kanske ingen superduperkvalle. Det vet jagdock inte om det finns någon telefon som levererar, så kan väl egentligen inte uttala mig om hur den står sig i jämförelse. Men det funkar i alla fall:)

Last edited:
Tackar för svaren!

LG:n då. Hur brukar deras bildkvalitet vara? Telefonen verkar vara lysande i övrigt.

SE Arc kommer med 2.4 när den introduceras i butikerna, det gör ingen av dom andra, det är ett plus som ger fördel i början. Kameran kommer vara överlägsen, det är inget snack om den saken.

LGn smålaggar den med i menyer osv, det kommer den göra till 3.0´s motsvarighet kommer till mobilerna med GPU-accellererade menyer. Tills dess är Dual Core egentligen totalt onödigt i allt utom tablets med Honeycomb.

LG har ett skal precis som SE, men du drar in Launcher Pro på båda så blir dom lika "vanilla" båda 2, dessutom snabbare.

Så köp SE om kameran är viktig för dig, LG är inte lika bra på den punkten.

Ptja hur ska man förklara det - dom har ett eget användargränssnitt som inte ser ut som vanliga androidgränssnittet.. Vissa gillar det, personligen vill jag ha så nära androidgränssnittet som möjligt

Här kan du se lite skillnaderna när dom flippar runt i menyer osv:

Edit: Men om man inte är en übergeek och inte bryr sig om "original android" eller att menyerna laggar när man bläddrar runt utan bara vill ha en mobil som funkar och tar bra bilder är arc:en troligtvis ett bra val.

Hehe, übergeek tror jag inte att jag är :D Jag har inte haft någon Andriodtelefon innan så jag vet inte hur "original Android" ser ut. Så då gör det nog inte så mycket att Ericsson Arc ser annorlunda ut i menyerna.

Den har ju bara autofocus, så vill man ha perfekta bilder får man hålla stilla. Men så funkar ju många vanliga kameror också, så det är inget som utmärker sig speciellt hos den telefonen. Blir hyfsade bilder, men ska du zooma mycket (i en redan tagen bild då) syns där lite gryn i kanterna liksom. Inget man stör sig på egentligen, blir hjälpligt bra. Men kanske ingen superduperkvalle. Det vet jagdock inte om det finns någon telefon som levererar, så kan väl egentligen inte uttala mig om hur den står sig i jämförelse. Men det funkar i alla fall:)

Hmm, jag hade nog stört mig på det lite tror jag.. alla bilder jag tar tar jag med telefonen eftersom jag alltid glömmer ta med mig vanliga digitalkameran. Blir nog 200 bilder i månaden. (Blir mycket bilder på min lilla dotter. Vill ju inte missa något i hennes uppväxt :rolleyes: ) Dessutom har jag ju alltid telefonen med mig var jag än är. Kameran i min nuvarande Ericsson C905 är jag jäkligt nöjd med, och sämre kamera än det sitter i den vill jag inte ha :gnissla

SE Arc kommer med 2.4 när den introduceras i butikerna, det gör ingen av dom andra, det är ett plus som ger fördel i början. Kameran kommer vara överlägsen, det är inget snack om den saken.

LGn smålaggar den med i menyer osv, det kommer den göra till 3.0´s motsvarighet kommer till mobilerna med GPU-accellererade menyer. Tills dess är Dual Core egentligen totalt onödigt i allt utom tablets med Honeycomb.

LG har ett skal precis som SE, men du drar in Launcher Pro på båda så blir dom lika "vanilla" båda 2, dessutom snabbare.

Så köp SE om kameran är viktig för dig, LG är inte lika bra på den punkten.

Ja, det lutar faktiskt väldigt mycket åt Arc:en som det ser ut nu.

MEN, när fan släpps den???!?!? :va Måste vara först till butiken eftersom just Arc:en verkar vara väldigt populär och jag vägrar vänta på att få telefonen... jag ska byta abonnemang till Telia på två mobiler, fast telefon och bredband, men jag verkar inte kunna boka en telefon hos Telia. Skit.

Blev en Ericsson Xperia Arc. Släpptes i butikerna idag men jag förbokade för en vecka sedan för att vara säker på att få en :) Jag får min imorgon! Kunde nog fått den idag också men jag hann inte hämta ut den pga. tjänsteresa. Ska bli jäkligt spännande det här :)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025