HRC-kittad XR600....

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Min HRC kittad XR är rätt slö i botten, sen blir det bara värre och värre uppe i varv.. Alltså har motorn en spetsig effektkurva..Hur kan man få fram lite mer effekt/vrid i bottnet? Vad som är ändrat i motorn är, vassare kam, större cylinder, högkompkolv, mikuni förgasare med accpump.. Borde inte en högkompkolv ger mer effekt vid lågvarv ? Funderar på att bänka den nånstans och se hur effektkurvan ser ut.. Jag fick med mig en massor av nålar i alla storlekar till förgasaren.. Vet inte vad för nålar jag kör med just nu..

Dessutom har den CRD helsystem..

Några tips hur jag kan få fram mer effekt nere i bottnet ?

-MLM- skrev:
Min HRC kittad XR är rätt slö i botten, sen blir det bara värre och värre uppe i varv.. Alltså har motorn en spetsig effektkurva..Hur kan man få fram lite mer effekt/vrid i bottnet? Vad som är ändrat i motorn är, vassare kam, större cylinder, högkompkolv, mikuni förgasare med accpump.. Borde inte en högkompkolv ger mer effekt vid lågvarv ? Funderar på att bänka den nånstans och se hur effektkurvan ser ut.. Jag fick med mig en massor av nålar i alla storlekar till förgasaren.. Vet inte vad för nålar jag kör med just nu..

Dessutom har den CRD helsystem..

Några tips hur jag kan få fram mer effekt nere i bottnet ?

Byt kam och öka ev. tändningen om det går, och utan att det börjar spika.

Last edited:
Ett gediget tips är att byta bort crd-skräpet och sätta dit original :mattias
Sen beror det på vilken kam du har också.. Är det hrc-original? (Var ju inte en sån kolv..) dvs steg1 så ger den ett bra register

Last edited:
Så är iofs HRC kittade xr600or.

Alltså de är annorlunda än orginal, de ger massor mer av sin effekt på höga varv, orginalet är ju stendött på topp.

Prova strypa lite på avgassidan, toköppet blås brukar ju kunna ge sämre drag på låga varv, men jag får reservera mig med att den kanske börjar gå fett då.

Silwer skrev:
Så är iofs HRC kittade xr600or.

Alltså de är annorlunda än orginal, de ger massor mer av sin effekt på höga varv, orginalet är ju stendött på topp.

Prova strypa lite på avgassidan, toköppet blås brukar ju kunna ge sämre drag på låga varv, men jag får reservera mig med att den kanske börjar gå fett då.

Där håller jag inte med. Std hrc kam till xr600 är relativt snäll.
Däremot så blir mc'n väldigt tom i hela registret med taskigt avgassystem.
Och det är just vad CRD är. Provade själv grövre krökar på min XR och det var baktrimmning av rang förutom just upp på de högsta varven.

Ska testa å sätta tillbaka orginialsystem på min XR.. Jag har ingen aning om det är en hrc kam men jag tror det...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back