HQ Bank nytt Carnegie fall?

Det kan vara en liten tröst att dom som strulat faktiskt får smaka lite på det sura.

http://www.e24.se/business/bank-och...tar-familjen-qviberg-190-miljoner_2265997.e24

Det är inte mer än rätt och antagligen huvudsyftet med den här processen som FI satt igång - tyvärr drabbar det sparare och andra mer eller mindre oskyldiga aktieägare samt anställda i banken som nu är oroliga för sina jobb. 40 av dem har tagit chansen att låta sig bli varvade till Carnegie och utlöst nästan slagsmål på företaget när det kom ut. Säger väl en del om hur stämningen är på företaget. Alla är nog inte giriga bankmän med hög bonus utan rätt normala personer som gör sitt bästa för sitt uppehälle.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article803427.ece?commentsort=1#comments

Får se om banken nu håller stängt för tredje dagen i rad. Det mesta pekar nog på det.

Var för feg igår men passade på att utnyttja läget att köpa Avanza idag(220.5kr). Bara några minuter före DI skriver om dom på nätsidan men det hjälpe ju inte mig.... Avanza ha gått ner pga HQ men jag tycker det är obefogat eftersom dom kommer få ett antal nya kunder pga detta. Dom har förvisso högt pe-tal men det är motiverat av tillväxten och dom verkar dela ut större delen av vinsten så direktavkastningen är bra ändå.

Öppnar banken på fredag kommer vi nog att se ett "bank run" utan dess like. När vi sist hade en sådan situation i landet kan jag inte påminna mig. Har det hänt i modern tid att man stängt en bank i fyra dagar i Sverige?

Min kontaktperson på HQ pratade jag med i måndags senast. Idag hade han slutat. Han var en av de 40 som flyttade. Kan inte klandra honom, men det känns lite surt att behöva prata med en helt okänd person på HQ Bank som inget hellre vill än att man ska stanna kvar som kund. Jäkligt svårt att motivera det i det läget som nu uppkommit.

FI borde skött det här snyggare. Kunderna har haft hela helgen och snart hela veckan på sig att fundera på vad de ska göra. Att hindra folk från att handla på sina depåer som man nu gjort är inte bra. Att hindra dem från att ta ut pengar från sina depåer skapar bara en otrygghet. Jag tror alla små nisch banker kommer att förlora på detta. Folk kommer att välja banker som anses systemviktiga. På 90- talet gick staten in och räddade våra storbanker. Likaså nu senast. Vad ska man säga om alla förluster som storbankerna inte realiserat i t ex baltikum? Skillnaden är att Swedbank, SEB med fler anses för viktiga för att gå under. FI skulle aldrig våga göra samma sak som man gjorde med HQ Bank, men det kanske skulle vara väl så behövligt egentligen.

FI måste känna sig väldigt nöjda nu när de äntligen fick statuera ett exempel och visa att de hade ett existensberättigande. Ledningen i HQ och Öresund ska ha kritik och de förtjänar på sätt och vis det som nu hänt. Borde finnas ett bättre sätt att komma åt dem. Tyvärr drabbar det som nu hänt oskyldiga personer. Anställda som skött sina jobb klanderfritt och kunder som haft ett förtroende för hur företaget skött sin kapitalförvaltning. Hela förtroendet är bortblåst på ett par dagar. HQ Bank kommer ingen att betala många kronor för. Kompetent personal har redan lämnat skeppet. Kunderna har redan skrivit på fullmakter att flytta sina innehav. Vad återstår sen?

Otroligt vad snabbt det kan gå. Mats Qviberg var Carnegies stjärnmäklare som på 70- talet värderades till ofantliga summor och avgudades av många fram till ett par dagar sedan.

Det ska bli intressant att läsa vad som verkligen hände. Någon kommer säkert att ge ut en bok framöver.

Var för feg igår men passade på att utnyttja läget att köpa Avanza idag(220.5kr). Bara några minuter före DI skriver om dom på nätsidan men det hjälpe ju inte mig.... Avanza ha gått ner pga HQ men jag tycker det är obefogat eftersom dom kommer få ett antal nya kunder pga detta. Dom har förvisso högt pe-tal men det är motiverat av tillväxten och dom verkar dela ut större delen av vinsten så direktavkastningen är bra ändå.

Avanza och HQ Bank är två helt skilda företag, men det är klart att det som nu händer i HQ påverkar övriga bolag i Öresunds bolags portfölj. Har vänner som är väldigt nöjda kunder på Avanza. Kommer antagligen att flytta alla innehav till Handelsbanken tillsvidare.

Last edited:
Mäklarna har flytt och därmed kunderna så jag tror köparen kommer backa ur alternativt bara köpa delar av HQ som t.ex optionerna på fonderna. Sedan blir bolaget nedlagt.

40 pers har lämnat så vad ska dom göra med resten? Anställa 40 färskingar från handelshögskolan? Eller dra ner kostymen så det passar den perosnal som finns kvar? Nej jag tror det är kört för HQ nu.

Ledningen på Carnegie måste ju skratta sig harmynta. Först blir dom nekade att köpa bolaget och därefter tar dom allt av värde helt gratis istället.

Last edited:
Carnegie gjorde ett smart val att rekrytera förtroendekapitalet från HQ Bank. Min kontakt var en av dem som drog tydligen har jag fått veta. Skulle nog säga att det är rätt kört för HQ Bank nu. Även om de blir uppköpa kommer det att ta lång tid att bygga upp ett nytt förtroende. Senaste ryktet är antingen Nordea eller DnB NOR beroende på vilken tidning man läser. Oavsett vem det blir känner jag inte att det finns någon anledning att stanna kvar. 40 nyligen rekryterade personer från Handels ger jag inte mycket för. Har aldrig riktigt förstått varför alla är så imponerade över dessa gossar. De är inte smartare eller mer begåvad än någon annan. Det krävs mer än ett läshuvud för att lyckas i världen.

Mäklarna har flytt och därmed kunderna så jag tror köparen kommer backa ur alternativt bara köpa delar av HQ som t.ex optionerna på fonderna. Sedan blir bolaget nedlagt.

40 pers har lämnat så vad ska dom göra med resten? Anställa 40 färskingar från handelshögskolan? Eller dra ner kostymen så det passar den perosnal som finns kvar? Nej jag tror det är kört för HQ nu.

Ledningen på Carnegie måste ju skratta sig harmynta. Först blir dom nekade att köpa bolaget och därefter tar dom allt av värde helt gratis istället.

Carnegie gjorde ett smart val att rekrytera förtroendekapitalet från HQ Bank. Min kontakt var en av dem som drog tydligen har jag fått veta. Skulle nog säga att det är rätt kört för HQ Bank nu. Även om de blir uppköpa kommer det att ta lång tid att bygga upp ett nytt förtroende. Senaste ryktet är antingen Nordea eller DnB NOR beroende på vilken tidning man läser. Oavsett vem det blir känner jag inte att det finns någon anledning att stanna kvar. 40 nyligen rekryterade personer från Handels ger jag inte mycket för. Har aldrig riktigt förstått varför alla är så imponerade över dessa gossar. De är inte smartare eller mer begåvad än någon annan. Det krävs mer än ett läshuvud för att lyckas i världen.

HQ som namn är väl i det snaraste död. Om de blir uppköpta är det för kundregistret då.

HQ som namn är väl i det snaraste död. Om de blir uppköpta är det för kundregistret då.

Kundstocken och de anställda som de vill åt, men båda delarna kommer att skingras som vinden. De anställda har redan börjat lämna företaget. Bl a Carnegie och Handelsbanken. Öppnar HQ verksamheten på fredag under nya ägare kommer nog många av kunderna också att lämna företaget och placera sina pengar hos någon av konkurrenterna.

Skulle nog säga att värdet på HQ minskar för varje dag som går. HQ Fonder ägs ju av Öresund nu, men jag kan inte tänka mig att folk vill ha kvar deras fonder efter det här. Beror helt och hållet på om man lyckas ha kvar kompetenta förvaltare. Tror även där att folk börjar se sig om efter nya arbetsgivare.

Finansbranschen är en förtroendebransch och just nu är förtroendet för Mats Qviberg och Co så lågt det bara kan bli. Tror det här kommer att få följder för små banker. FI kommer nog också att få fundera på vad som gick snett i det här för jag kan inte tänka mig att det gick som man planerat från början. De trodde nog att de skulle ha en ny köpare klar i söndags. Redan på måndagen var loppet kört.

Nu handlas HQ igen med ett börsvärde på drygt 100Mkr och 60Mkr i kassan. Jag funderar på om man inte skulle kunna ha ganska kul med en majoritetspost i ett börsnoterat bolag? Vad kan det kosta? Sedan kan man ge sig själv plats i ledningen och en fet månadslön så har man väl snart fått tillbaka investeringen? Så gör man en nyemission till dumma småsparare och håller bollen i rullning, hur svårt kan det vara? Man kan ju hyra in Refat El Saied som konsult. Och sedan borde man kunna hitta på lite kul med namnet Hagströmer och Qviberg, jag menar Mats verkar vara ganska fåfäng och vill nog inte att namnet används hur ansvarslöst som helst.
Fattas bara några miljoner nu så är mina affärside i land.

Nu handlas HQ igen med ett börsvärde på drygt 100Mkr och 60Mkr i kassan. Jag funderar på om man inte skulle kunna ha ganska kul med en majoritetspost i ett börsnoterat bolag? Vad kan det kosta? Sedan kan man ge sig själv plats i ledningen och en fet månadslön så har man väl snart fått tillbaka investeringen? Så gör man en nyemission till dumma småsparare och håller bollen i rullning, hur svårt kan det vara? Man kan ju hyra in Refat El Saied som konsult. Och sedan borde man kunna hitta på lite kul med namnet Hagströmer och Qviberg, jag menar Mats verkar vara ganska fåfäng och vill nog inte att namnet används hur ansvarslöst som helst.
Fattas bara några miljoner nu så är mina affärside i land.

Slå ihop dina affärsidéer: silikonprinsessa

HQ: Hyr en Quinna i silikon.

Last edited:
Ja, vad ska man säga? Känns i alla fall skönt att man förhoppningsvis kommer att kunna komma åt innehaven på depån från och med måndag. Efter det får jag se hur jag gör. I princip innebär detta ägarbyte inga större förändringar. Min kontaktperson som sade upp sig och gick över till Carnegie lär ju sitta på kontoret på måndag. Frågan är vad hans arbetskamrater säger om det.

I det stora hela får man nog säga att Öresund och huvudägarna i HQ Bank ändå klarat sig hyfsat bra efter omständigheterna. På så vis träffade FI helt fel.

På pappret förlorade Mats Qviberg mest pengar, men man ska nog inte tycka allt för synd om honom. Han har nog tillräckligt mycket pengar makt och inflytande att fortsätta sin bana. Förtroendet har givetvis fått sig en knäck.

http://www.e24.se/business/bank-och...75825.e24?offset=3&maxcount=3#articlecomments

Tycker mest synd om alla småsparare som blivit förda bakom ljuset, även om man måste säga att det varit rätt vida känt att man haft problem i bolaget. En hel del lyckosökare får nog helt enkelt skylla sig själva och ta det inträffade som en läxa för livet. Det var nog många som chansade och hoppades att man skulle få bukt på bolaget och att det åter skulle handlas över 100 kr och uppåt. Sedan fanns det alla småägarna som hade djupt förtroende för Öresunds grundare. De har all rätt att känna sig förda bakom ljuset. Det ska bli intressant att se vad som hände från idag räknat bakåt i tiden tills trading positionerna gick åt helvete med lite distans och insikt. Vi kommer säkert att få reda på det tids nog.

Slå ihop dina affärsidéer: silikonprinsessa

HQ: Hyr en Quinna i silikon.

Helt underbart, men jag tror att man till en början ska behålla namnet Hagströmer & Qviberg för dom vill knappast bli förknippade med ett bolag som hyr ut silikonkvinnor med följden att dom kommer vilja köpa tillbaka sitt namn. Men kanske en slogan "Hyr en Quinna av Hagströmer & Qviberg".

Helt underbart, men jag tror att man till en början ska behålla namnet Hagströmer & Qviberg för dom vill knappast bli förknippade med ett bolag som hyr ut silikonkvinnor med följden att dom kommer vilja köpa tillbaka sitt namn. Men kanske en slogan "Hyr en Quinna av Hagströmer & Qviberg".

För de som är lagda åt det "andra" hållet, eller vill "stoppa upp något i röven på en viss person" kan ju med fördel få hyra en kopia av Qviberg kanske? :rolleyes:

Ok, lite mer seriös då. Aktiekursen i HQ har rastat 95 % i år, finns det någon chans att den kan stiga igen eller är den snart totalt värdelös?

Last edited:
Ok, lite mer seriös då. Aktiekursen i HQ har rastat 95 % i år, finns det någon chans att den kan stiga igen eller är den snart totalt värdelös?

Det har sagts lite här och där att dom har en kassa på 60Mkr och det motsvarar ca 2kr/aktie. Qviberg pratade om stämnigar, men troligen blir det väl bara kostnader innan likvidering så jag skulle inte röra möget ens under kronan. Det här är väl i princip ett nytt Vostok gas-case. Du har roligare och högre sannolik avkastning om du tar pengarna till roulettbordet ikväll.

Det har sagts lite här och där att dom har en kassa på 60Mkr och det motsvarar ca 2kr/aktie. Qviberg pratade om stämnigar, men troligen blir det väl bara kostnader innan likvidering så jag skulle inte röra möget ens under kronan. Det här är väl i princip ett nytt Vostok gas-case. Du har roligare och högre sannolik avkastning om du tar pengarna till roulettbordet ikväll.

Ok låter inte så bra. Inte en chansaktie då. Såg att kursen var nere i 3.50 nånstans i morse för att stiga till över 7.50 några timmar senare. Att fördubbla insatsen på en dag såg intressant ut. Man skulle ha varit lite snabbare ute bara.

Ok låter inte så bra. Inte en chansaktie då. Såg att kursen var nere i 3.50 nånstans i morse för att stiga till över 7.50 några timmar senare. Att fördubbla insatsen på en dag såg intressant ut. Man skulle ha varit lite snabbare ute bara.

Om det är din riskprofil så sök dig till optionsmarknaden istället. Men det är eg inte heller nåt att rekomendera för amatörer dock finns där mer fundamenta än i HQ-aktien.
Men utan kunskaper så är det ungefär som att sätta slantarna på rött i rouletten.

Tycker mest synd om alla småsparare som blivit förda bakom ljuset, även om man måste säga att det varit rätt vida känt att man haft problem i bolaget. En hel del lyckosökare får nog helt enkelt skylla sig själva och ta det inträffade som en läxa för livet. Det var nog många som chansade och hoppades att man skulle få bukt på bolaget och att det åter skulle handlas över 100 kr och uppåt. Sedan fanns det alla småägarna som hade djupt förtroende för Öresunds grundare. De har all rätt att känna sig förda bakom ljuset. Det ska bli intressant att se vad som hände från idag räknat bakåt i tiden tills trading positionerna gick åt helvete med lite distans och insikt. Vi kommer säkert att få reda på det tids nog.

Förda bakom ljuset är bara förnamnet. Hur ska småspararna kunna veta att det som står i rapporterna är felaktigt? Jag förutsatte att redovisningen sköttes enligt lagar och regler, och det tror jag att kunderna också gjorde.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park