Öppnar banken på fredag kommer vi nog att se ett "bank run" utan dess like. När vi sist hade en sådan situation i landet kan jag inte påminna mig. Har det hänt i modern tid att man stängt en bank i fyra dagar i Sverige?
Min kontaktperson på HQ pratade jag med i måndags senast. Idag hade han slutat. Han var en av de 40 som flyttade. Kan inte klandra honom, men det känns lite surt att behöva prata med en helt okänd person på HQ Bank som inget hellre vill än att man ska stanna kvar som kund. Jäkligt svårt att motivera det i det läget som nu uppkommit.
FI borde skött det här snyggare. Kunderna har haft hela helgen och snart hela veckan på sig att fundera på vad de ska göra. Att hindra folk från att handla på sina depåer som man nu gjort är inte bra. Att hindra dem från att ta ut pengar från sina depåer skapar bara en otrygghet. Jag tror alla små nisch banker kommer att förlora på detta. Folk kommer att välja banker som anses systemviktiga. På 90- talet gick staten in och räddade våra storbanker. Likaså nu senast. Vad ska man säga om alla förluster som storbankerna inte realiserat i t ex baltikum? Skillnaden är att Swedbank, SEB med fler anses för viktiga för att gå under. FI skulle aldrig våga göra samma sak som man gjorde med HQ Bank, men det kanske skulle vara väl så behövligt egentligen.
FI måste känna sig väldigt nöjda nu när de äntligen fick statuera ett exempel och visa att de hade ett existensberättigande. Ledningen i HQ och Öresund ska ha kritik och de förtjänar på sätt och vis det som nu hänt. Borde finnas ett bättre sätt att komma åt dem. Tyvärr drabbar det som nu hänt oskyldiga personer. Anställda som skött sina jobb klanderfritt och kunder som haft ett förtroende för hur företaget skött sin kapitalförvaltning. Hela förtroendet är bortblåst på ett par dagar. HQ Bank kommer ingen att betala många kronor för. Kompetent personal har redan lämnat skeppet. Kunderna har redan skrivit på fullmakter att flytta sina innehav. Vad återstår sen?
Otroligt vad snabbt det kan gå. Mats Qviberg var Carnegies stjärnmäklare som på 70- talet värderades till ofantliga summor och avgudades av många fram till ett par dagar sedan.
Det ska bli intressant att läsa vad som verkligen hände. Någon kommer säkert att ge ut en bok framöver.
Var för feg igår men passade på att utnyttja läget att köpa Avanza idag(220.5kr). Bara några minuter före DI skriver om dom på nätsidan men det hjälpe ju inte mig.... Avanza ha gått ner pga HQ men jag tycker det är obefogat eftersom dom kommer få ett antal nya kunder pga detta. Dom har förvisso högt pe-tal men det är motiverat av tillväxten och dom verkar dela ut större delen av vinsten så direktavkastningen är bra ändå.
Avanza och HQ Bank är två helt skilda företag, men det är klart att det som nu händer i HQ påverkar övriga bolag i Öresunds bolags portfölj. Har vänner som är väldigt nöjda kunder på Avanza. Kommer antagligen att flytta alla innehav till Handelsbanken tillsvidare.