HQ Bank nytt Carnegie fall?

Man kan beskylla ekonomer för att de ställer fel prognoser, men i slutändan är det faktiskt så att majoriteten i vårt land eller för den delen världen fick hybris under en tid. De trodde och ville fortsätta tro att huspriser, börsen, värdet på deras konst etc skulle fortsätta stiga i värde när det i själva verket varit pådrivet av låga räntor och dåligt ställda krav på vilka som bör få låna och i vilken utsträckning.

Vi har även haft pessimister och domedagsprofeter som sagt att nu går allt åt helvete och pekat på en del brister, men majoriteten har velat tro att det ska gå åt andra hållet vilket har blivit något av ett självförverkligande.

Banker och andra är inte sena att plocka fram analytiker och experter som säger det folk vill höra. De tjänar ju sitt uppehälle på att folk lånar, spekulerar och investerar i olika saker. Så länge du har ett kassaflöde att betala dina räntor och amorteringar (i den mån de krävt det) har de i princip lånat ut till vad som helst. För 15 år sedan hade vissa antagligen inte ens fått låna till att rusta upp sitt hus i vissa områden som nu belånas upp till skorstenen.

Man bör dock vara medveten om att en dag kommer banken att knacka på dörren och dra undan mattan för dig. Det är den dagen då ditt kassaflöde inte längre räcker till. Då spelar det ingen roll om värdet på fastigheten är 1 miljon eller 50 miljoner. I ett kritiskt ögonblick kan du bli av med hela ditt livs besparingar. Ibland förundras jag över vilka risker vissa utsätter sig för.

Man kan inte förutse precis allt som händer här i världen även om man har en doktorsexamen i ekonomi, juridik, historia, psykologi eller vad ni vill. Oftast krävs det bara lite sunt förnuft så klarar man sig väl så bra.

Last edited:
Ojojoj, du får gärna göra en radbrytning då och då så orkar man läsa texten också. :näsblod

Ska stycka upp texten så att den blir lättare att läsa.

Det här med VD och styrelseansvar - HQ och många andra bolag har försäkrat dem mot stämningar...

Begåvat måste jag säga. Först betalar man ut höga löner och bonusar, sedan försäkrar man dem så att de slipper betala skadestånd ur egen ficka. För att försäkringen inte ska gälla ska man bevisa uppsåt och egen vinning - Lycka till med det säger jag bara.

http://www.e24.se/business/bank-och-finans/hq-forsakrade-bort-ansvaret-for-skadestand_2266217.e24

Som sagt var så är det ju konspirationsteorier...

När ledningen och huvudägarna väl insåg att bolagets ekonomi var åt skogen. Kanske ökar insatsen i hopp om att det löser sig? Vad finns/fanns det därefter av värde i HQ?

1. Fonderna som slussats över till huvudägaren Öresund
2. Småkunderna varav de flesta kommer fly till Avanza där Öresund är huvudägare.
3. Mäklarna som tar med sig sina stora kunder dit dom flyttar. Här finns ju dock alternativ till Avanza

Den dåliga tradingen skulle kunna vara att pengar slussas vidare till motpart(er). Så vad förlorar berörda parter på en kk egentligen? Och hur mycket kan redan ha hamnat i diverse fickor?

Skulle FI istället låtit HQ behålla sina rättigheter så skulle HQ ha gjort en nyemission på knappt 700Mkr som troligen skulle ha räddat HQ, status quo för huvudägarna. Man man väl notera att varken Hagströmer eller Qviberg verkade säskillt förvånade.
Spelteorin säger väl att dom la sina insatser i ett spel där dom redan gissat sig till vilka tänkbara utfall som fanns? Vi snackar ju trots allt om folk som kan spelet utan och innan.

Några stinkade punkter.
*H. är lägligt tillbaka som ägare i Öresund.
* Qvibergs aggresivitet mot aktiespararnas representant på bolagsstämman tyder ju på en lögnare som är rädd att bli upptäckt.
* Lagerstam som ser hur illa det är men möts av en ledning som inte vill lyssna.

Ska jag skicka manuset till Guillou och kräva 5%? :D

Last edited:
Ska jag skicka manuset till Guillou och kräva 5%? :D

Ja gör det. Det värsta är att jag tror att Guillou är 10 gånger värre i sina konspirationsteorier. Med dina teorier har han en grundplåt att bygga på. :D

Tror nog att paret Hagströmer och Qviberg varit rätt insatt i situationen redan i ett rätt tidigt stadium. Qviberg sa på nyheterna nu i kväll att han förstod allvaret tidigt i våras och att han gett order att stänga positioner för 5 år sedan. Är det samma positioner som nu ledde till bankens fall? Blev lite konfunderad över det faktiskt. Tyckte faktiskt inte att han gav något vidare sympatiskt intryck. Snarare skylde han ifrån sig på sin fd. VD och medarbetare. Som sagt har smutskastningen börjat.

Ingen smutskastning!

Bara ynkryggar som försöker rädda sitt eget skinn.

Exakt smutskastningen görs för att man ska rädda sitt eget skinn. Verkligen ynkligt.

Läste en kommentar på DN som jag tyckte var mindre trevlig:

"Som fd. Custodia-kund är jag glad över att inte vara kund i HQ Bank. Custodia-soppan låste familjens sparkapital i ett år. Halva tiden hos Custodia (med ränta), andra halvan hos IGN (utan ränta).
IGN är totalt kassa, de har ingen som helst koll på hur de ska bära sig åt. Jag antar att FI sätter åt småbanker för att statuera exempel och låta IGN få lite vana. Ifall en riktig storbank skulle gå omkull skulle IGN aldrig klara sitt uppdrag. Med Custodias runt 1000 sparande tog det IGN 6 månader..."

Hoppas att detta endast gäller likvida medel. Fan ta dem om de låser innehaven ett år framåt. :mad:

Exakt smutskastningen görs för att man ska rädda sitt eget skinn. Verkligen ynkligt.

Läste en kommentar på DN som jag tyckte var mindre trevlig:

"Som fd. Custodia-kund är jag glad över att inte vara kund i HQ Bank. Custodia-soppan låste familjens sparkapital i ett år. Halva tiden hos Custodia (med ränta), andra halvan hos IGN (utan ränta).
IGN är totalt kassa, de har ingen som helst koll på hur de ska bära sig åt. Jag antar att FI sätter åt småbanker för att statuera exempel och låta IGN få lite vana. Ifall en riktig storbank skulle gå omkull skulle IGN aldrig klara sitt uppdrag. Med Custodias runt 1000 sparande tog det IGN 6 månader..."

Hoppas att detta endast gäller likvida medel. Fan ta dem om de låser innehaven ett år framåt. :mad:

Den här är inte helt aktuell i detta fall men intressant om man bara vill se hur "banker" ser sig som över alla andra.
http://attempter.wordpress.com/2010/05/10/stock-market-flaw-conspiracy-terror/

Den här är inte helt aktuell i detta fall men intressant om man bara vill se hur "banker" ser sig som över alla andra.
http://attempter.wordpress.com/2010/05/10/stock-market-flaw-conspiracy-terror/

Väldigt lång och invecklad artikel du hittat där. Det finns folk som tror att det är en liten elit som bestämmer vad som ska hända på marknaden. Sanningen är den att det finns personer som ser svagheterna i systemet och utnyttjar det. Resten är flockbeteende. Det krävs egentligen inte så mycket för att sätta ekonomin i gungning. Ett exempel är George Soros som spekulerade på valutor med stor framgång. Du kommer väl ihåg vad som hände 1992 när den dåvarande borgerliga regeringen försökte hålla fast sin valutakurs, men fick tillslut ge upp.

...10 gånger värre ...

Jodå så att....

HQ: FREDRIK CRAFOORD HAR SÅLT SITT INNEHAV
2008-11-27 11:04 Källa: Direkt
STOCKHOLM (Direkt) HQ:s chef för Investment Banking,
Fredrik Crafoord, har sålt hela sitt innehav på 75.000
aktier, motsvarande 0,3 procent av kapital och röster i
banken.
Det framgår av SIS Ägarservice uppdatering för
perioden 20 till 25 november./AJ

samma månad som FI beräknat att HQ fick kapitalbrist pga tradingförluster Bra tajming! Men det är väl medfödd talang och orsaken till den tjänst han hade...

Last edited:
Jag såg det bland kommentarerna på DI tidigare under kvällen. Snyggt jobbat.

Ja, det var där jag hittade den. Antar att det kommer dyka upp mer skoj framöver. Såg även att dom stänger blankningspositioner för sina kunder... Troligen även utställda optioner skulle jag tro.

Skulle inte vilja vara i den situationen.

Banken stängd för andra dagen i rad. De som sitter med positioner där man blankat och hållit på med optionshandel har all rätt att vara nervösa nu.

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=276744&rlt=0&pid=213729__ArticlePageProvider

Banken kommer antagligen inte att klara anstormningen när kunderna vill få ut sina likvida medel.

Intressant läsning på wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

Åtminstone borde man kunna flytta över sina innehav till ett annat institut. De kan de ju ändå aldrig komma åt. För varje dag som går tar kunderna skada av att ha sina positioner låsta och som sagt det sista man vill ha är likvida medel i depån. De lär nog vara det sista som betalas ut när den här härvan är över - om man nu inte hittar någon köpare utan tvingas likvidera hela företaget.

På den "gamla goda tiden" fick man ju ett aktiebrev i pappersformat när man köpte aktier. Då hade det kunnat vara kul och köpa lite H&Q aktier som souvenir. Men nu med bara siffror på en dator är det inte kul. :(

Åh vad skönt att slippa den här sörjan tänkte jag först.
Men sen kollade jag mailen på Avanza...
Hade helt glömt bort att jag hade HQs Kinafond via Avanzas BRIC-paket. :huvet

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3968322

Ekobrottsmyndigheten granskar HQ
Publicerat: kl 16:11, Ekot
Ekobrottsmyndigheten.

Ekobrottsmyndigheten ska granska HQ Bank, och det var myndighetens eget beslut att begära in Finansinspektionens rapport.
Kan finnas misstanke om insiderhandelEkobrottsmyndigheten granskar HQ (1:34)
Ekobrottsmyndigheten ska granska HQ Bank, och det var myndighetens eget beslut att begära in Finansinspektionens rapport. Pär Ivarsson/Ekot. 2010-08-31. Lägg till i spelkö Spara som favoritklipp Dela Facebook Twitter Digg Del.icio.us Poddradio Öppna i spelaren

Berndt Berger, statsåklagare vid Internationella åklagarkammaren, säger att det var Ekobrottsmyndighetens eget beslut att begära in Finansinspektionens rapport.

– Ekobrottsmyndigheten har alltså på eget initiativ tagit in Finansinspektionens utredning och jag har precis påbörjat genomgången av utredningen, säger Berndt Berger.

– Förmodligen har jag i slutet av veckan fattat beslut om förundersökning ska inledas eller inte.

Ingår eventuella insideraffärer i den här första utredningsdelen?

– Det varken kan eller vill jag uttala mig om.

Berndt Berger vill inte specificera vad det är han ska granska i HQ:s tradingskandal, som ledde till att banken ska likvideras enligt Finansinspektionens beslut.

Enligt tidningen Dagens industri ska det handla om att det är tänkbart att det kan finnas misstanke om bland annat bokföringsbrott, svindleri och insiderhandel.

HQ:s förlust på bankens egen handel med exempelvis aktier blev drygt 1,2 miljarder kronor, och den växte snabbt från de första prognoserna i slutet av maj, då det pratades om förluster på ungefär 200 miljoner som eventuellt kunde växa, och i värsta fall kanske bli drygt 500 miljoner.

I slutänden blev det sedan drygt 1,2 miljarder, och det i slutet av juni. HQ:s egen kontroll av sin trading fick oerhört kraftig kritik av Finansinspektionen, som också menar att värdet på de tillgångar som fanns i tradingportföljen var övervärderade med flera hundra miljoner under 2008 och 2009.

Det har också framkommit att nyckelpersoner i HQ sålt aktier när det är möjligt att de kunnat veta om att tradingportföljen var övervärderad, men inte allmänt känt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park