HQ Bank nytt Carnegie fall?

Ja jag har läst om det och jag tycker det är roligt när så välrenommerade namn visar sig vara värsta sortens busar. :) :enron :tyco

Ja, det är intressant att läsa historier om företag som utåt sett verkat vara solida och skötsamma som sedan visar sig vara raka motsatsen. Hur det ligger till med HQ Bank har jag inte riktigt bildat mig en uppfattning om. Vissa delar är säkert väldigt bra vilket är lätt att glömma dagar som dessa.

Läste en artikel och jag blir lite konfunderad över slutsatsen. Någon som använder sig av HQ Bank Private Banking lär ju inte sitta med pengarna på ett bankkonto likvid utan de lär ju vara investerade i olika former av aktier, fonder och andra finansiella instrument på en depå Hur dessa tillgångar ska kunna byta ägare vid en konkurs förstår inte jag.

Här är artikeln:

http://www.e24.se/business/bank-och-finans/bankens-kris-blir-allt-djupare_2111357.e24

"Nu finns insättningsgarantin som täcker upp privatpersoners kapital med upp till en halv miljon, men HQ har många förmögna kunder och för dem finns all anledning att ta fundera över sina besparningar. För, precis som i Carnegie, är det svårt att veta hur HQ verkligen mår. Även om banken är solid i dag, vet ingen hur det ser ut i morgon."

Sanslöst hur dom kan tro att aktieägarna går på vad som helst. Först planera en nyemission och därefter komma på att det inte hjälper för att pengarna behövs nu, inte sen när det är för sent. Jag kan ju tycka att Hagströmer och Qviberg om några borde kunna räkna på kassaflöden och likviditetsbudget.

Ännu mer irriterande är att problemet lösts "inom familjen" genom att sälja delar till Öresund. :rolleyes:

Sääääääkert att dom "tänkte fel". Dom försökte luras!!:mad::mad:

Som aktieägare hade jag antagligen känt mig blåst på konfekten om man säljer deras fondverksamhet inom "familjen". Lyckligtvis är jag ingen ägare av HQ aktier även om jag var ytterst nära att köpa sist de var nere och vände i 60 kronors nivån.

Förr eller senare måste företag rensa ut skelett ur garderoben. Trodde faktiskt att ledningen och ägarna i HQ var seriösare än vad det nu visat sig. Att rulla runt trading förluster i tre år i hopp om att marknaden ska bli mer likvid är ju inte vidare smart med facit i hand. Hur tänkte man här egentligen?

Vi får hoppas att kunderna slipper utnyttja bankgarantin. Förhoppningsvis klarar sig HQ undan med blotta förskräckelsen. Förtroendet har dock fått sig en knäck och kronan har hamnat på sned för Hagströmer och Qviberg. De har hållit hög fana under krisen och gett sken av att allt är under kontroll.

HQ förloarar tillståndet att bedriva bankverksamhet

Lär inte bli en rolig måndag för aktieägare eller kunder i HQ :näsblod

Man borde dragit in tillståndet i tidigare skeende tycker jag personligen. Det är inga ringa anmärkningar FI haft på skötseln.

"Orsaken bakom beslutet är att HQ Bank har brutit mot flera av de regler som gäller gemensamt för alla svenska banker. Det handlar enligt FI om att:

1. Banken har brutit mot såväl redovisnings- som kapitaltäckningsregler och att HQ varit underkapitaliserad sedan december 2008.
2. Riskhanteringen har varit bristfällig och banken har inte haft tillräcklig bemanning, kompetens eller oberoende att åtgärda detta.
3. HQ Bank har mörkat sitt kapitalbehov och dolt de problem som funnits genom att lämna felaktiga uppgifter om verksamheten.

På måndag kommer FI ansöka till tingsrätten om att bolaget ska försättas i likvidation. Därefter ska verksamheten avvecklas.

Hur lång tid denna avveckling tar är oklart men det ska ske så snabbt det är möjligt utan att "kundernas intressen ska äventyras"."

http://www.affarsvarlden.se/hem/bank_finans/article802851.ece?artId=802851&postingId=802872

mmm, tyvärr har jag en ganska hygglig post i HQ.. tänkte ligga likvid över helgen men vad kan hända liksom... säljordern inlagd så vi får se vad som händer på morgoncallen på måndag. Hur det än blir så blir det dyrt... väldigt dyrt

Många kommer nog att ligga på säljknappen på måndag. Lär bli slakt av både HQ och Öresund.

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=276673&rlt=0&pid=213621__ArticlePageProvider

HQ verkar ju vara värre än Carnegie

HQ borde med facit i hand åkt omkull i samband med att Carnegie föll om man inte fifflat med bokföringen och övervärderat sin trading portfölj. Man trodde sig kunna rädda positionerna genom att hålla dem rullandes.

Har själv en aktiedepå där så jag hoppas att det inte ska ta allt för lång tid att reda upp situationen. Kommer att ringa dem på måndag och kontakta ett annat bankinstitut och flytta över tillgångarna något jag borde tagit tag i för flera månader sedan. Trodde att det skulle lösa sig, men uppenbarligen kommer det inte att göra det - om inte någon köpare presenterar sig under helgen. Hur det än blir kommer aktieägarna att förlora stort på att FI nu tagit beslutet att dra in tillståndet. HQ har knappast något bra förhandlingsläge. Är riktigt glad att jag aldrig investerade i HQ aktien.

Last edited:
Hoppas att det inte är en kapitalförsäkring du har?

Ingen kapitalförsäkring alls. Gick på den niten en gång - möjligtvis bra om man bara gör vinster. I realiteten gör man både vinster och förluster.

Vad jag förstått är en kapitalförsäkring inte så dum att ha när det gäller HQ och den situation som uppkommit. Själva försäkringen finns nämligen på Danske Bank. HQ har bara fullmakten att förvalta pengarna. Antagligen får man rätt snabbt kontroll över själva försäkringen. En annan utnämns att förvalta den.

Sämst är om man har över 500 tkr. Går de i konkurs/likvideras ryker allt över det.

Frågan jag ställer mig är hur snabbt man kan få kontroll över innehaven. Tror nämligen inte att HQ kan föra över pengarna eller innehaven på måndag. Likvideras HQ kommer en likvidator in i bilden. Den processen har sin gång. Börsen kan ju rasa under tiden.

Ingen kapitalförsäkring alls. Gick på den niten en gång - möjligtvis bra om man bara gör vinster. I realiteten gör man både vinster och förluster.

Vad jag förstått är en kapitalförsäkring inte så dum att ha när det gäller HQ och den situation som uppkommit. Själva försäkringen finns nämligen på Danske Bank. HQ har bara fullmakten att förvalta pengarna. Antagligen får man rätt snabbt kontroll över själva försäkringen. En annan utnämns att förvalta den.

Sämst är om man har över 500 tkr. Går de i konkurs/likvideras ryker allt över det.

Frågan jag ställer mig är hur snabbt man kan få kontroll över innehaven. Tror nämligen inte att HQ kan föra över pengarna eller innehaven på måndag. Likvideras HQ kommer en likvidator in i bilden. Den processen har sin gång. Börsen kan ju rasa under tiden.

Fast över tid bör det löna sig med kapitalförsäkring, åtminstone om man bara handlar med aktier. Börsen har i genomsnitt gått upp 12%/år har jag för mig. Det betyder ju att man i genomsnitt betalar 3.6% i skatt plus lite skatt på utdelningar vilket kanske betyder 4%. Det förutsätter förståss att realiserar allt.

Nu lever jag själv inte som jag lär utan använder också vanlig depå. Men det är en längre historia...

Ok, tog för givet att HQs kapitalförsäkring ägdes av HQ.

Egentligen ska man alltid ha två depåer och kanske hälften i varje. Samt fullständiga rättigheter så att man t.ex kan blanka sina innehav via den andra depån om det behövs.

Egentligen ska man alltid ha två depåer och kanske hälften i varje. Samt fullständiga rättigheter så att man t.ex kan blanka sina innehav via den andra depån om det behövs.

Jag hade två depåer ett tag, men tyckte att det blev rätt jobbigt att hålla koll på båda depåerna. I synnerhet när det blev dags för deklaration. Annars är det en god idé att sprida riskerna, men vem räknar med att HQ eller för den delen Carnegie ska gå omkull/likvideras? Lätt att vara efterklok med facit i hand.

Ang. Kapitalförsäkringar så bör man ligga på plus i sina investeringar för att det ska löna sig. Du betalar en avgift varje år för att ha själva kapitalförsäkringen, samt en avgift till de fonder du köpt inom den. Blir rätt mycket pengar i avgifter. Men visst kan det bli bättre avkastning på sikt än om man ska skatta för sin vinst varje gång man byter bolag eller fond.

På så vis ser jag fram emot förslaget som den borgliga regeringen lade fram som i princip fungerar som en kapitalförsäkring utan att vara en.

Jag trodde också att HQ stod för kapitalförsäkringen, men läste att så inte var fallet tidigare idag.

Ska bli en intressant måndag. Kommer nog att hinna läsa ett antal artiklar under morgondagen. Kanske klarnar bilden då. Hoppas att det ska gå att få kontroll över innehaven och föra över eventuella likvida medel till ett vanligt bankkonto i början av veckan - men jag tror innerst inne att det ser mörkt ut på den fronten.

vem räknar med att HQ eller för den delen Carnegie ska gå omkull/likvideras?

Jag använder nätmäklare och dom har ibland haft lite problem med funktionen.
Inte så mycket numera som när dom kom, men man kan väl ge sig f-n på att den dagen binladen flyger in en boeing i vita huset så kommer det bli sånt tryck att man inte kommer åt sitt konto.

Jag använder nätmäklare och dom har ibland haft lite problem med funktionen.
Inte så mycket numera som när dom kom, men man kan väl ge sig f-n på att den dagen binladen flyger in en boeing i vita huset så kommer det bli sånt tryck att man inte kommer åt sitt konto.

Inte heller sådant man räknar med ska hända, men det händer då och då tyvärr. Hade också en nätmäklare ett tag, men kände att det var bättre att ha ytterligare en livlina i händelse av en sådan situation du beskriver. Tyvärr kan man inte gardera sig för allt här i livet.

Hoppet är ute för HQ bank

Ser ut att vara klart för kursfall utan lika på HQ i morgon. Öresund lär nog dras med i fallet.

Själv struntar jag blankt i att aktieägarna förlorar pengar, i synnerhet huvudägarna.

Synd inte mer information framgått hur det blir med tillgången till depåerna och om man i huvudtaget kan flytta över tillgångarna till ett annat institut omgående.

Lite irriterad på mig själv för att jag försatt mig i den här situationen. Borde förstått bättre, men det är lätt att säga med facit i hand.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article802923.ece#comments

Ser ut att vara klart för kursfall utan lika på HQ i morgon. Öresund lär nog dras med i fallet.

Själv struntar jag blankt i att aktieägarna förlorar pengar, i synnerhet huvudägarna.

Synd inte mer information framgått hur det blir med tillgången till depåerna och om man i huvudtaget kan flytta över tillgångarna till ett annat institut omgående.

Lite irriterad på mig själv för att jag försatt mig i den här situationen. Borde förstått bättre, men det är lätt att säga med facit i hand.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article802923.ece#comments

Jag tycker nog allt synd om aktieägarna som blivit grundlurade av ledningen. Ledningen borde dömmas att betala skadestånd till aktieägarna och sedan få skaka galler.

Sen finns det väl sannolikt delar av ägarskaran som visste om vad som pågick. Fast dessa klev säkert av i god tid kan man väl anta.

Jag hoppas detta leder till att mäklarfirmorna inte får bedriva trading i fortsättningen. Vet själv en bekant i branshen som berättat för mig hur deras traders på morgonen blir informerade om vilka order dom fått av sina storkunder. Tradingavdelningen kan därefter köpa aktier före mäklarna börjar handla till storkunden och driver upp kursen. Det kallar jag inte trading utan snarare så är det ren stöld.

Jag tycker nog allt synd om aktieägarna som blivit grundlurade av ledningen. Ledningen borde dömmas att betala skadestånd till aktieägarna och sedan få skaka galler.

Sen finns det väl sannolikt delar av ägarskaran som visste om vad som pågick. Fast dessa klev säkert av i god tid kan man väl anta.

Jag hoppas detta leder till att mäklarfirmorna inte får bedriva trading i fortsättningen. Vet själv en bekant i branshen som berättat för mig hur deras traders på morgonen blir informerade om vilka order dom fått av sina storkunder. Tradingavdelningen kan därefter köpa aktier före mäklarna börjar handla till storkunden och driver upp kursen. Det kallar jag inte trading utan snarare så är det ren stöld.

Har själv arbetat på en fondkommissionär och sett hur det går till. En institutionell kund ringer in en stororder. Mäklarfirman har sällan fria tyglar utan måste handla in den till ett visst snitt. Man försöker ofta slå det och skulle man misslyckas händer det att de bokar ut affären till snittkursen ändå för att de inte ska förlora framtida affärer. Givetvis använder sig tradingen sig av orderinformation, men sällan är det där de drar in sina vinster. Ofta handlar de med spreadar mellan mellan olika derivat och aktier. Framförallt rörde det sig om bolag som fanns representerade både på svenska börsen och USAs börs.

Problemet för trading under senare år är att det sköts automatiskt med datorer i stor utsträckning. Firmor som HQ och Carnegie som fortsatt köra på traditionellt vis hinner inte med i svängarna. Marginalerna blir allt för små och man tar allt större risker. Det är min teori över vad som hänt.

Det enda mäklaren är intresserad av på morgonen är inte vad analytikerna ska säga utan vilket courtage de drog in dagen innan. Det är den deras bonus beräknas efter.

Riskkontrollen är oerhört viktig. Risken är annars att mäklare tar positioner man inte har rätt till.

Som jag förstått det har HQ skött kapitalförvaltningen men misslyckats kopiöst med sin trading.

Ser inte fram emot morgondagen i alla fall. Jag kan känna sympatier för småkunderna som inte har allt för stora innehav eller insyn och förståelse i bolagen. Däremot tycker jag att man bör kunna ställa huvudägare och större aktieägare mot väggen när det gäller skötseln av HQ. Med starkare styrning och kontroll hade man inte behövt hamna i den här situationen. Man får inte glömma att det sitter en viss typ av personligheter runt mäklarborden. De älskar att ta risker med andras pengar och är sällan särskilt försiktig med sina egna pengar. Ofta går det till konsumtion av bilar och bostäder. Tragiskt men sant.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park