HP Pavillion hittar inte cd/dvd enhet längre?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Tjings.

Har en HP Pavillion dv6540eo Laptop, 1½ år gammal, som funkat bra fram till för nån månad sen.

Nu hittar den inte enhet E cd/dvd enheten längre.

Den läser inga skivor alls varken brända cd, dvd eller köpta cd, dvd.

Verkar som om den har ström, då den iaf knorrar till lite då man matat in en skiva, skivan verkar dock inte snurra något alls.

I enhets hanteraren så finns inte längre nån cd/dvd enhet att hitta (tidigare E). Inte heller om man går till START / DATOR.

Har provat att vis start gå till"BIOS" men där kan jag inte heller se nåt om nån cd/dvd vet inte heller om jag gjorde det tidigare.

Då den inte hittar nån enhet så kan jag inte heller få in nån ny drivrutin.

Är cd/dvd körd och det är bara att byta?

Är cd/dvd enheten plug and play, dvs är det nån mening att prova att ta ur den för att sedan tro att datorn hittat ny maskinvara?

Har sett på nåtet då jag letat att dessa problem inte är helt ovanliga då Vista uppdateras till servicepack 1? Det skall finnnas nån lösning där man skall in i registret och mecka men det vågar jag mig inte på själv.

Pumpa svar och ideér!

Det verkar vara ett fel i vista. Samma sak har hänt mig med en splång ny DVD-brännare. Tänk efter om du installerade/avinstallerade ngt program vid tidpunkten då den lade av. Jag försökte installera en gammal version av fotoshop och fick avinstallera den då den inte var "kompatibel". Prova att backa till en återställningspunkt då du vet att den fungerade. Detta förfarande fixade mitt problem att DVD-brännarna bara försvann ur Vista utforskaren men syntes i bios.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka