How to master a wheelie?!?

varför ska man koppla?

Mycket snällare mot lådan. Är ju en del som rasat växellådan pga den växlar utan att använda kopplingen. Däribland den kände Roller.. :)
Jag tycker oxå det är mycket lättare utan koppling men bättre att lära sig "rätt" och spara lådan...

\Masonit
 
Massvis med bra tipps redan.
Men varför Raka armar? är det för att man ska sitta så långt bak som möjligt?
Tkr det bara ser mongo ut då.

Jag tycker själv att det är lättare att känna var hojen är om man har raka armar. Man relaterar kroppen till hojen, eller vad man ska förklara det som. Tyckte det var ett ganska bra tips till en nybörjare.

En kompis till mig körde en gammal gsxr 1100, tror det var en -96. En lång wheelie på ett högt varv resulterade i motorhaveri. Suzuki-verkstaden kom fram till "otillräcklig smörjning vid körning på bakhjulet". Är det nån annan som upplevt detta problemet?
 
Last edited:
En kompis till mig körde en gammal gsxr 1100, tror det var en -96. En lång wheelie på ett högt varv resulterade i motorhaveri. Suzuki-verkstaden kom fram till "otillräcklig smörjning vid körning på bakhjulet". Är det nån annan som upplevt detta problemet?

Jag rasade kammen på min XR600 pga det.. Längsta bakhjulsrepan jag nånsin kört, tror det var nästan en mil. Låg på mellanregistret och körde.

Tydligen ganska vanligt problem på XR, men håller man koll på oljenivån så ska det inte vara någon fara. Helt fullt på stickan ska det vara om man ska åka bakhjul. Annars tappar man oljetryck, och det är ju mindre kul. Men sen vet jag inte hur det är på andra maskiner, vissa kanske är bättre andra sämre.

Masonit: Crossväxlingar ska inte vara någon fara bara man gör det rätt och försiktigt. Roller är ju amatör på hög nivå. :rolleyes:

Fast jag har aldrig testat med koppling, tycker det känns helt fel. Får testa någon gång.
 
Jag rasade kammen på min XR600 pga det.. Längsta bakhjulsrepan jag nånsin kört, tror det var nästan en mil. Låg på mellanregistret och körde.

Tydligen ganska vanligt problem på XR, men håller man koll på oljenivån så ska det inte vara någon fara. Helt fullt på stickan ska det vara om man ska åka bakhjul. Annars tappar man oljetryck, och det är ju mindre kul. Men sen vet jag inte hur det är på andra maskiner, vissa kanske är bättre andra sämre.

Masonit: Crossväxlingar ska inte vara någon fara bara man gör det rätt och försiktigt. Roller är ju amatör på hög nivå. :rolleyes:

Fast jag har aldrig testat med koppling, tycker det känns helt fel. Får testa någon gång.

När du gör så långa wheelisar använder du bakbromsen då eller använder du bara gasen? Sen när du väl är där uppe vilken teknik använder du för att svänga?

Angående crossväxla på slangen så sliter det kanske inte så mycket när man väl bemästrar tekniken men det är ju just under upplärningsstadiet som det sliter hårt.. :) Därför bättre att lära sig använda kopplingen. Det svåra med att använda kopplingen är att man måste ligga väldigt när man växlar för annars tappar man för mycket höjd pga att det tar längre tid att växla med kopplingen.

\Masonit
 
När du gör så långa wheelisar använder du bakbromsen då eller använder du bara gasen? Sen när du väl är där uppe vilken teknik använder du för att svänga?

Angående crossväxla på slangen så sliter det kanske inte så mycket när man väl bemästrar tekniken men det är ju just under upplärningsstadiet som det sliter hårt.. :) Därför bättre att lära sig använda kopplingen. Det svåra med att använda kopplingen är att man måste ligga väldigt när man växlar för annars tappar man för mycket höjd pga att det tar längre tid att växla med kopplingen.

\Masonit

Jag brukar lägga lite lätt tryck på bromsen oavsett höjd, då är man beredd om någonting händer och det går mycket stabilare.

Svänger gör jag med hela kroppen "tror jag", svårt att förklara hur man gör.. Ut med knäet åt det håll du ska, och lägg tyngden åt det hållet. Det kommer med tiden.
 
när jag petar i 2an men min slöa xt 125 på bakhjulet så antingen så åker den ner i backen pga för låga varv eller så slår man över, tror den är jävligt svår, tränar på att komma långt på ettan då det är den enda kända växeln jag kan köra på bakhjulet med


edit: en gång lyckades jag köra på 2an, dock tog asfalten slut och jag var tvungen att ta ner den
 
Mitt tips är att öva i uppförsbacke, lättare att få upp den och svårare att slåöver och man behöver inte använda bromsen. Det blir en lätt inbromsning helatiden. Jag har faktiskt inte bakhjulat så mycket med mc förut men nu har jag köpt en DT 125:tummenupp som jag håller på med med förut var det bara cyckel och moppe.
Åh gör inte som min kompis att testa bakhjula med en moppe sån med variator åh skit i tretti och sen tippa åt sidan. Han hade aldrig försök trixa förut och var pedantisk om sin moppe (fina repor på kåporna):va .:D
 
Då har man premiär wheelat med 640'n då... Rycka för kung o fosterland i styret o smacka fullgas på 2'an i 50 knyck så lättade det ;) åkte säkert 10-15m som längst... Blir ut o träna lite mer sedan ;)
 
Jag tycker det är lättare att hitta "balans punkten" när jag har ena knät på sadeln. Jag har övat en del på 2:an, kör i ca 35-40, släpper snabbt på gasen o rycker något i styret o full gas igen. Jag fösöker få upp den fort för att behålla så låga varv som möjligt. När jag väl är i balans punten så ställer jag mig up, fortfarande ena knät på sadeln, men jag sitter inte på foten. Då tycker jag det är lättare att hålla sig där uppe.

Ta inte för givet att detta är ett bra sätt, jag ger bara några tips som "kanske" kan hjälpa. Jag är också newbie :D
 
Last edited:
There is more then one way to do it...

På Ninjan så blir det bara powerwheelies... den har säkert gått 100m på bakhjulet totalt sedan jag köpte den, för 1500 mil sedan ;)

Motarden är nog uppe i samma längd snart på 200 mil ... Målet är o åka hela den 8km långa rakan härutanför ;)
 
Ett tips som jag fick som jag hjälpt mig mycket var att så länge man ser över styret (sittandes) så stegrar man inte över. Nu är det bara övning och mer övning kvar. (Någon kanske redan skrivit det...orkar inte läsa igenom)
 
There is more then one way to do it...

På Ninjan så blir det bara powerwheelies... den har säkert gått 100m på bakhjulet totalt sedan jag köpte den, för 1500 mil sedan ;)

Motarden är nog uppe i samma längd snart på 200 mil ... Målet är o åka hela den 8km långa rakan härutanför ;)


Motarder ska gå på ett hjul sen om de e framhjul eller bakhjul spelar ingen större roll :D
men de blir nog enklast på bakhjulet i 8km och de fixar du snart med lite träning..
 
Verkar inte lyckas så bra med det hära.

Försöker gasa upp den, men går inge vidare.

Så, hur gör man när man ska koppla upp den då?
 
Så, hur gör man när man ska koppla upp den då?

jag tror jag vet hur folk gör... men själv klarar jag inte av det (än)... får liksom "dåligt samvete" om/när jag varvar motorn och bara dumpar kopplingen, tycker synd om motorn, dreven och kedjan då haha :3freak :rodnar

*edit* dumpar kopplingen med lite känsla såklart, släpper den inte direkt
 
Last edited:
Är det nån annan som upplevt detta problemet?

Vad jag har förstått har vissa suzukimodeller oljepickupen placerad framtill i oljetråget vilket gör att smörjningen ger vika vid långa slangningar. Men har inte sett att gixxer nämns i det sammanhanget.
 
Ett tips som jag fick som jag hjälpt mig mycket var att så länge man ser över styret (sittandes) så stegrar man inte över. Nu är det bara övning och mer övning kvar.

De beror väl på hur lång man är så man kan ju inte lita sig blint på de där, men det lät vettigt! :yoparty
 
Verkar inte lyckas så bra med det hära.

Försöker gasa upp den, men går inge vidare.

Så, hur gör man när man ska koppla upp den då?

50 blås på 2'an ungefär, smacka fullt på gasen samtidigt som du rycker lite i styret ska du se det lyfter. Handlar lite om timing ;)
 
De beror väl på hur lång man är så man kan ju inte lita sig blint på de där, men det lät vettigt! :yoparty

hehe nej om han är över 2.10 så kanske han ska tänka till :) Själv är man ju 1.80 så det funkar för mig. Tror iof jag kan gå en hyffsad bit högre innan jag välter över.
 
Verkar inte lyckas så bra med det hära.

Försöker gasa upp den, men går inge vidare.

Så, hur gör man när man ska koppla upp den då?

Hmm tror det finns en bra film om det på youtube...minns inte vad den hette tyvärr.

Men lite mer ingående hur du ska göra utan koppling. På tvåans växel.

Flytta röven lite längre bort från tanken. Åk i 40-45 sen vrider du på fullt släpper riktigt fort och sen direkt full gas igen. I samma ögonblick som du drar fullt andra gången lutar du dig bakåt så du får raka armar och sen håller du dom raka.
Funkar ypperligt för mig som är nybörjare. Och ju mer jag övar ju lättare går det.
Du har ingen polare som har lite teknik? I så fall kan det vara bra att åka bredvid honom och studera när och hur han gör om ni har liknande hoj.

Vi tar ett tredje inlägg också då :)

How to wheelie a supermoto using clutch!

http://www.youtube.com/watch?v=lNQC_amZRJg
 
Last edited:
Back
Top