Hot Rod-kungen Boyd Coddington död

Tomas loddby och Bernt karlsson.
Men jobbade inte Tomas före bernt, han hade eget i närheten vad jag vet.
Jag hade klubbat ihjäl duane direkt, han är ju bara helt blåst. Och bluebear var dålig när han kom, men han lärde sig och vart ganska duktig, och höll tydligen humöret uppe på verkstan.

Boyd kommer alltid att kommas ihåg som en av dom största!

Jag håller med dig, Duane personifierar frasen "slicka uppåt, sparka neråt", Boyd såg nog aldrig riktigt Duanes riktigt dåliga sida, vilket var synd, för Boyd själv hade ett hjärta som klappade varmt för personalen.

Blubear var lite pajjas, jag hade lite svårt för honom, men vissa saker var han väldigt duktig på, annars skulle han inte ha jobbat hos Boyd.

Personligen tycker jag inte om den typen av bilar dom byggde, jag älskar hotrods, men då ska det vara trimmade sidor med mercury vev och Duval ruta....

Inte nytillverkade ramar med nytillverkade karosser och motor direkt ur lådan.
Jag har sett alla programmen, och visst är det väl konstigt att dom aldrig lyckades vända fördelaren rätt och få rätt tändföljd på en enda motor i alla bilar dom byggde.

Tomas loddby och Bernt karlsson.
Men jobbade inte Tomas före bernt, han hade eget i närheten vad jag vet.
Jag hade klubbat ihjäl duane direkt, han är ju bara helt blåst. Och bluebear var dålig när han kom, men han lärde sig och vart ganska duktig, och höll tydligen humöret uppe på verkstan.
Nae, Bernt hade väl jobbat åt Boyd redan för ganska länge sedan och hunnit sluta och starta eget innan programmet drog igång. Sedan är det ju i något avsnitt efter det att Charlie har slutat som Boyd promenerar över till Bernt och säger ungefär "tjena, vi sitter i skiten, kan inte du hjälpa oss lite?".

Nae, Bluebear är nog ingen jag skulle ha velat jobba med. Fast han är inte den mest inkompetenta som har varit med i den där serien. Den svenske praktikanten Andreas slår nog alla andra med hästlängder.

@ GuW: då finns det ju ett av avsnitten i Discoverys serie "Rides" som skulle passa dig som handen i handsken. De besöker några oldschool-puritaner som bygger en ratrod i garaget på villatomten. Takkapad T-Fordskaross på en modifierad A-Fordram och sedan en hel hög gamla delar som de har hittat på swapmeets eller grävt fram ur lador.

Nämnde jag förresten att jag har tittat på Discovery i sex timmar per dygn de senaste månaderna? De har en förmåga att köra samma program ett par gånger per dygn. Och sedan köra det i repris 20 gånger till eller något i den stilen.

Men något som stör mig med de flesta av Discoverys motorprogram är översättningarna. Det kan vara så helt uppåt väggarna knasigt att man nästan svimmar. De som gör översättningarna har tydligen inte så bra koll på motorer, så allt de inte hittar i sina ordböcker gör de bara en chansning på en direktöversättning på. Och ibland så verkar de ha använt ordböckerna, fått fram ett ord och sedan använt det utan att kolla om det öht används i såna sammanhang i Sverige. :mad:

Men något som stör mig med de flesta av Discoverys motorprogram är översättningarna. Det kan vara så helt uppåt väggarna knasigt att man nästan svimmar. De som gör översättningarna har tydligen inte så bra koll på motorer, så allt de inte hittar i sina ordböcker gör de bara en chansning på en direktöversättning på. Och ibland så verkar de ha använt ordböckerna, fått fram ett ord och sedan använt det utan att kolla om det öht används i såna sammanhang i Sverige. :mad:
Samma här.

Kommer inte ihåg exakt men saker i stil med
Crank Shaft = Växellåda
är inte helt otänkbart, man vill bara knäppa dom på näsan :huvet

Och ett annat program där motorkillen förklarade vad han skulle göra,
jag förstod precis vad han menade.
och sen hånade kommentatorn honom som om han pratade grekiska och ingen förstår.
ungefär
kommentator: Ja det är så enkelt som såhär
motorkille: blabla byta ventiler, kamaxel och ställa tändningen (exempel)
kommentator: Eeeh... Ja precis :rolleyes:

Det är ju sant att alla kanske inte förstår det, men vad tror dom egentligen det är för människor som kollar på det :confused: :huvet

Nämnde jag förresten att jag har tittat på Discovery i sex timmar per dygn de senaste månaderna? De har en förmåga att köra samma program ett par gånger per dygn. Och sedan köra det i repris 20 gånger till eller något i den stilen.

Jag har också tv'n på discovery som default, och har så haft dom senaste åren, så jag har nog sett alla program dom någonsin har visat :D
(inklusive rodbyggarna som inte ville kalla sina roddar "rat-rods")

Tyvärr har dom fasnat i dokusåpa-formatet lite för mycket.

Jag har även svårt för Chip Foose, bara en sån sak som att han är polare med Dahlbäck och Tjocksteffe gör ju att man tycker att leendet ser ut som ett hångrin.
Samma sak med bilarna som lämmnar Foose, för nytillverkat och perfekt.

Biker buildoff har varit helt OK vissa avsnitt, medans American choppers har blivit sämre för varje avsnitt...
Postorderhojar med inköpta delar, synd, för hantverkskunnandet finns ju där.

Översättningarna har jag mailat ett flertal gånger om, jag har mailat och erbjudit dom mina tjänster som översättare, men dom har inte nappat än :D

medans American choppers har blivit sämre för varje avsnitt...
Postorderhojar med inköpta delar, synd, för hantverkskunnandet finns ju där.

Äh! Mer och mer tillverkas "in-house".

Oftast är det väl bara lyktor, sadel och motor som ej är tillverkat själv.

Äh! Mer och mer tillverkas "in-house".

Oftast är det väl bara lyktor, sadel och motor som ej är tillverkat själv.

Av CNC maskiner och jättestansar, och mindre och mindre rullas i engelska hjulet eller smids på städ...

Man ska banka en tankhalva i timmar mot en lädersäck fylld med hästbajs, med kärlek och omsorg, för att sedan lägga dubbelt så mycket tid för att få den andra halvan likadan fast spegelvänd...

Man ska värma materialet med gassvets, vrida det med skiftnyckel, slipa det med vinkelslip och svetsa det med mig/tig.

Man ska tenna innan man finspacklar tunnt och man ska ha minst ett mygglik i lacken när man är klar!

Då bygger man choppers! :yoparty

Trist att Vinnie hoppade av OCC. Han var både skoj, duktig och "down to earth". Dessutom var han nog den enda i det gänget som kunde något om motorer...

Ska på bröllop däruppe i Augusti, så man får väl stoppa in pärlan och se vad de håller på med. Kanske tom kan gömma mig i buskarna och bli påkörd av Paulie...
Såg honom på Newark för några år sen. Givetvis stirrade man helt ogenerat alltför länge så han började flina och hejade... Samma gamla keps och kromade solglasögon med gula glas. Inomhus...

Last edited:
fasiken vad tragiskt att boyd har gått bort, gillade dem mesta av hans bilar skarpt, och nu har en dröm krossats att som jag hade planerat nästa sommar, ska till los angeles då och tänkte åka förbi hans verkstad och kolla på bilarna som han hade i utställnings hallen som han hade öppen för folk, undra också nu vad som händer med företaget och alla anställda om dem lägger ner det....

Mkt tråkigt.

Sist jag blev ledsen iom att en tv-relaterad bilkändis gått bort för tidigt -var när Christer Glenning gick bort.. Inte alls samma "område", men omtyckt bil-personlighet som man uppskattade att se på tv.

:(

Synd.
Tyckte att det var trevligt att Boyd fortsatte med samma stil som han i stort sett skapade på åttiotalet.
Det var ju det som var hans storhetstid.
Angående programmet, så tycker jag att det varit bland de bästa i genren.
Inte alls lika mycket trams som i AC och London Garage.
Dock föredrar jag Mark Evans "A bike is born".
Särskilt trumpeten, men HDn var ju i alla fall en sidventilare..
Nostalgiroddar, primerlackade med smala däck ÄR coolare, men Boyd Coddington skulle aldrig kunna bygga sådant.

Trist att en så stor karaktär i bilvärlden dör av komplikationer efter en operation.

Detta förklarar dock varför man i programmet 'Overhaulin' på Dicscovery sett flera av boyds gamla medarbetare hos ärkerivalen Chip Foose. Vet att en av lackerarna gick dit tidigare, men inte att resten av gänget (som kallade chip både det ena och det andra och inte direkt några komplimanger) skulle gå dit.

Dock blev jag mer ledsen när Roy gick bort. En mer härlig surgubbe gick nog inte att få tag på.

tråkigt... mycket tråkigt... även om jag efter att ha följt serien skapade mig uppfattningen att jag nog inte gillade honom som person uppskattade jag hans hantverk mycket och han var helt klart grym på vad han pysslade med... vila i frid boyd.

Han var ju helt klart en ikon, men jag kan inte påstå att jag gillar de bilar han byggde, buggys för gold-chainers.

Dessutom är det väl så att han har blåst X antal underleverantörer på pengar genom att gå i konkurs en ziljon gånger. Gissningsvis var det serien på Discovery som höll honom uppe de sista åren, undrar vad som händer med firman nu? Hans byggen lär väl iallafall skjuta upp i pris.

Jag tycker också att det var tämligen uppenbart att när Foose lämnade skeppet (för länge se'n) så försvann den VERKLIGA talangen och visionären. Tror att Boyd också fattade det, det var därför han aldrig förlät Foose. Det är iallfall milsvid skillnad vad gäller design på Foose's och Boyd's byggen.

Vad gäller Bluebear tror jag inte att han var så inkompetent, jag fattar det som att när han fick sparken från Boyd så fick han direkt anställning på Circle City Hot Rods (som bygger hot rods som de ska se ut, enligt min mening). Bluebear var ju iallafall en hejare på att trigga den lille fjanten Duane, vilket alltid var kul att se.

Men, man ska ju ha klart för sig att Discovery har klippt ihop det som blir bäst TV, inte vad som bäst reflekterar sanningen om de olika personerna.

R.I.P tråkigt, uppskattade alla lata söndagarförmiddagar med den serien, många sköna karaktärer....ska bära Hawaiiskjorta denna vecka för att hedra hans minne!

Det är en stor förlust för hela bilhobbyn med Boyds bortgång, han har producerat ett gäng unika bilar under sina decenier. Det var ganska skönt att se när han själv klev in i båset och lackade en bil när de saknade lackerare, det visar att han inte bara kan snacka. Förhoppningsvis får företaget leva vidare, blir intressant att se vem som tar över.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back