Hornetförsäkring

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Någon med erfarenhet av att försäkra en 900 hornet? Det går ju givetvis med märkesförsäkringen men det e ju bara trafik... Vad kostar helförs. hos if? ja jag vet att det beror på en massa faktorer :fakta men man kanske kan få ett riktmärke...

BridgeMill skrev:
Någon med erfarenhet av att försäkra en 900 hornet? Det går ju givetvis med märkesförsäkringen men det e ju bara trafik... Vad kostar helförs. hos if? ja jag vet att det beror på en massa faktorer :fakta men man kanske kan få ett riktmärke...

De tecknar även halv- och helförsäkringar hos IF genom märkesförsäkringen. Kolla informationen på Hondas hemsida, den är bättre än den på IF:s. Hornet 900 går under klassen Street II. Premien beror på vart du bor och åldern på hojen. Självrisken för vagnskada är dock 25000:-.

//Eric

BridgeMill skrev:

Är det inte lättare att ringa IF ? :)

Om du hade varit 22 år idag, haft A-kort i 4 år, bott i Klippan/Skåne och basförsäkrat den, hade det gått på 17443:- helförsäk/år hos Bilsport-MC ... är du 24+ kostar den 13k och är du 30+ 10k ..

Sjrisk vagnskada är 10k tror jag ..

Men det är bara inknappat på deras hemsida så det finns några fler faktorer som spelar in, plus att nu tog jag det på mig själv, Klippan är litet ..

hornetförsäkring

Märkesförsäkringen valde jag bort ifjol och satsade på en halvförsäkring hos Folksam... ca 600/mån, har för mig att de ville ha 1100/mån för hel.

Så här i efterhand hade det ju iochförsig varit bättre att betala en helförsäkring...

Som vanligt verkar försäkringspremierna komma ut som ett lotteri och rekomendationen ring runt och fråga är det som gäller i år oxo.

Så hittar du nåt billigt hojta till.

TOBO skrev:
Märkesförsäkringen valde jag bort ifjol och satsade på en halvförsäkring hos Folksam... ca 600/mån, har för mig att de ville ha 1100/mån för hel.

Så här i efterhand hade det ju iochförsig varit bättre att betala en helförsäkring...

Som vanligt verkar försäkringspremierna komma ut som ett lotteri och rekomendationen ring runt och fråga är det som gäller i år oxo.

Så hittar du nåt billigt hojta till.
Krashade du?

Krasch

FUBAR skrev:
Det är kanske ett litet starkt ord men jag synade marken väldigt noga...:näsblod
Resultat:
Bula i tanken
Läckande kylare
plastskrap
metallskrap
axelskrap (skydd är bra att ha)
hjälmskrap (som sagt)

Men efter lite snål-lagning blev den ju körbar igen. :)

Så frågan är ju nu... köra vidare med halvförsäkring för att jag gjort min vurpa nu eller skaffa helförsäkring för nu har jag bevis på att jag är en klåpare på att köra... :rolleyes:

TOBO skrev:
Det är kanske ett litet starkt ord men jag synade marken väldigt noga...:näsblod
Resultat:
Bula i tanken
Läckande kylare
plastskrap
metallskrap
axelskrap (skydd är bra att ha)
hjälmskrap (som sagt)

Men efter lite snål-lagning blev den ju körbar igen. :)

Så frågan är ju nu... köra vidare med halvförsäkring för att jag gjort min vurpa nu eller skaffa helförsäkring för nu har jag bevis på att jag är en klåpare på att köra... :rolleyes:

Hur gjorde du för att "syna marken lite nogrannare" då ? :brinnerup

lorkan skrev:
Hur gjorde du för att "syna marken lite nogrannare" då ? :brinnerup
På torr rak väg ca 50-60 km/h. Hade precis varit och tvättat hojen så jag misstänker lite oljerester på däcket... och lyckades få till en "highside"?. Resultatet var iallafall en nogrann kontroll av asfalten.

BridgeMill skrev:
Någon med erfarenhet av att försäkra en 900 hornet? Det går ju givetvis med märkesförsäkringen men det e ju bara trafik...

HondaMC finns priser på vad märkesförsäkringen kostar.

Det står även följande: ** Kategorierna Street2 och Sport går att enbart trafikförsäkra om så önskas.

Så det står inte går enbart att trafikförsäkra som det stod tidigare eller hos IF.

Last edited:
Fredr28 skrev:
HondaMC finns priser på vad märkesförsäkringen kostar.

Det står även följande: ** Kategorierna Street2 och Sport går att enbart trafikförsäkra om så önskas.

Så det står inte går enbart att trafikförsäkra som det stod tidigare eller hos IF.

Den försäkringen har jag på min Hornet 900 , betalar drygt 500 kr i månaden för halvförsäkring, om det är billigt eller inte för en 27:åring får någon annan fundera på , jag betalar bara.

Som det står på hondas hemsida är maxpremien för street2, 13 350 kr/år och detta gäller helförsäkring, helår. Denna försäkring gäller bara helår, dvs du kan itne ställa av den på vintern. Självrisk för vagnskadan är 25 000 kr precis som sport.

Notera dock att detta gäller en person, bosatt i trafikzon 1-2 som haft körkort mindre än 4 år. Detta tillämpas lite konstigt, då jag själv fick körkortsålder 4-10 år trots att jag inte ens hade skaffat körkort... dvs en premie på 3100 för min cb600f. Kan vara värt att ringa för att se vad de ger dig. Dessutom kanske det med den höga självrisken kan vara värt att kanske köra med halvförsäkring ändå, vad vet jag.

jayjay skrev:
Notera dock att detta gäller en person, bosatt i trafikzon 1-2 som haft körkort mindre än 4 år. Detta tillämpas lite konstigt, då jag själv fick körkortsålder 4-10 år trots att jag inte ens hade skaffat körkort...

Du råkar inte ha någon annan försäkring hos IF?
Jag har 2 hojar försäkrade hos IF och får också lite "rabbat" på så sätt.

jayjay skrev:
Som det står på hondas hemsida är maxpremien för street2, 13 350 kr/år och detta gäller helförsäkring, helår. Denna försäkring gäller bara helår, dvs du kan itne ställa av den på vintern. Självrisk för vagnskadan är 25 000 kr precis som sport.

Notera dock att detta gäller en person, bosatt i trafikzon 1-2 som haft körkort mindre än 4 år. Detta tillämpas lite konstigt, då jag själv fick körkortsålder 4-10 år trots att jag inte ens hade skaffat körkort... dvs en premie på 3100 för min cb600f. Kan vara värt att ringa för att se vad de ger dig. Dessutom kanske det med den höga självrisken kan vara värt att kanske köra med halvförsäkring ändå, vad vet jag.

Premien baserar sig inte på hur länge du haft körkort utan det är samma premie så länge du är över 24 år (25?). Däremot skiljer sig priset på hur gammal motorcykeln är. Din Hornet verkar vara en -99 vilket är mellan 4-10 år. Jag har haft körkort i ca 6-7 mån och betalar också 3100:- för min -98.

Aha. MC-ålder lika med åldern på cykeln. Fan va dum jag är... hehe. Det förklarar ju det hela.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN