Hornet

Långa farbron skrev:
Nej du den skall jag allt ha kvar. :hihi

Trodde väl det....har faktiskt aldrig sett en svart tidigare, den var grymt fet!! :tummenupp En kompis hade en blå men då blev det väl mkt ram och "luftintag" tyckte jag. Däremot ska den ju gå nåt ända in i h*****e har jag hört...ska du inte sätta på nåt effektsystem?

fazerfun skrev:
Trodde väl det....har faktiskt aldrig sett en svart tidigare, den var grymt fet!! :tummenupp En kompis hade en blå men då blev det väl mkt ram och "luftintag" tyckte jag. Däremot ska den ju gå nåt ända in i h*****e har jag hört...ska du inte sätta på nåt effektsystem?

Japp den flyttar på sig,jo då det skall på ett par slipon till våren.

svullo skrev:
Tjena
hur är yamahan att skjutsa på?
är 600 cc för klent?

Hoppas att inte Långa Farbrorn hör mig nu..... :hihi men jag tycker den funkar bra även till det. Bergstadig, fint avfjädrad (går att ställa efter tycke och smak) och motorn räcker till och blir över med mina mått mätt...beror ju iofs på vad du jämför med...vissa tycker ju 600 är klent medan lika många, som undertecknad, tycker det är den optimala storleken för att få bästa mix av kraft, smidighet och driftkostnader.

Längsta turen jag gjort med sambon är väl Stockholm-Norrköping t/r och hon klagade inte. Soffan är bra stoppad och fotpinnarna sitter inte för högt upp vilket är rätt vanligt.

Nu ska jag iaf säga att jag inte har provkört nån av hojarna men jag har läst en hel del på nätet så har ändå fått en hyfsad uppfattning om hojarna ifråga. Vad jag har hört av många är att Fazern har fått beröm för sin fina motor, tydligen ska inte hornets motor vara dålig utan den helt enkelt vill ha lite mer varv.

När du säger design så blir jag ju lite förvånad, det är ju inte direkt designen som gör fazer intressant (sen att det är ett godis namn gör ju inte saken bättre). Ska jag bedöma dom lite äldre så ser dom verkligen inte så snygga ut, kåpan fram ser mer ut som nån "böld" som sticker fram framför dom ganska så exponerade styret samt med dom fula lysena gör att det ser rätt så "illa" ut. Sen ser den väldigt tam ut, blir lite moppe över det hela, medans hornets design knappast är nyskapande men den ser betydligt mer maskulin ut. Fast tjejerna kanske trivs bättre med fazerns design.. vad vet jag :)

Men som sagt det är inte en dålig hoj, sen ser dom nyare faktiskt betydligt bättre ut. Synd bara att försäkringen är som den är vilken jag kommer till nu..

Sen när det kommer till försäkring så blir även fazern ett betydligt sämre alternativ eftersom den är betydligt dyrare att försäkra. En snabb koll till if så fick jag beskedet att en hornet 600 skulle för mig kosta 2500:- helår/helförsäkring! Går det att komma undan billigare?? Ringde även runt för att kolla upp en likvärdig fazer och då kom jag fram till att det blev som billigast "bara" 5ggr dyrare i månaden medans dom dyrare bolagen ville ha närmare 10 ggr mer i månaden ...

Då spelar det ju inte så stor roll med lite extra vrid i botten, för hur mkt är det värt att man måste behöva betala extra för det?

Men som sagt.. skulle yamahan ha begåvats med billigare ägande kostnader så skulle den nog bli intressant, iaf dom nyare årsmodellerna

fazerfun skrev:
Fan va det va känsligt då... :hihi har inget emot Horneten men när jag valde naken hoj förra året var det Speed 4 och FZ6 som stod ut, inte minst motormässigt. Horneten var kul och rapp men allt detta jävla varvande är rätt tröttsamt. Jag tyckte att FZ6.ans motor var klart bredare i registret.

Design är ju svårt att diskutera men nog kan du väl hålla med om att vare sig Horneten eller Honda generellt är särskilt nydanande designmässigt??? Kolla in MT-01, Bulldog mfl så hajar du vad jag menar....

Således: snyggare. Bättre :rolleyes:

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...