Hornet, Speed Triple eller Street Triple

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ska köpa mig en nyare streethoj för allroundkörning, men kan ej bestämma mig...:rolleyes:

Har sållat ner till 3 ev. 4 alternativ, budgeten är max 65 k

Honda Hornet 600 (07+) helst med PC & slipon för bättre mellanregister
Triumph Speed Triple 1050 (05+)
Triumph Street Triple 675
(KTM Superduke 990)

Har ägt gamla Hornet 600, samt en Superduke, så jag vet ju lite om dom alternativen.

Polaren köper precis en 675 Street Triple & är lyrisk, men Horneten känns mer solid.

Hojen skall användas till det mesta såsom söndagsturer, SMC kurser, pendling, samt kortare semestrar.

Åsikter, tankar & tips mottages så jag kan bestämma mig...:tummenupp

Bästa allroundern av dessa helt enkelt.

Känns som att en Speed Triple är en helt annan dimension än de andra två (om du inte gluttar på CB1000 med).

Hade sälv en Hornet -08 och galet nöjd med den men den blir piskad av Street:en för att inte tala om Speed:en när det kom till rapphet.

Mitt råd, precis som alla andra kommer ge, är att åk och prova :tummenupp

Köp en speed triple, känns som bäst för samtliga alternativ. Så kan du ju ändra dig efter ett par veckor som vanligt och byta ut den om du inte är nöjd.. :arsele

Preis skaffat mig en Daytona 675 vilket påminner om en Street Triple fast med kåpor.
Är lyrisk över denna.
Polaren som kör Street Triple är lyrisk över den.

Mitt råd. Provkör Street Triplen och gillar du den så köp!

Hade själv en Hornet 600 med ABS. Grymt solid hoj. Jag tyckte den var rapp. Under tiden hade min bror en Daytona 675 - på toppen är det inte så stor skillnad som jag trodde att det skulle vara, men resten av registret så utmärker sig daytonan på de lägre varven faktiskt. Både jag och brorsan upplevde som att Hondan drog hårdare pga att effekten kom på en gång på högre varv medan Daytonan var jämnare överallt. Men skillnaden är stor i verkligheten och jag tror definitivt att en Street Triple är ett bättre alternativ prestandamässigt - allt annat är fördel för Hondan. Komfort, kvalitet... jag hade dock valt Street Triplen om jag hade gjort ett val mellan dessa hojar :)

Går ju inte att tala ont om några av dessa hojar egentligen.

Om det lutar åt en Street rekommenderar jag dig att iaf testa en R också, så du känner skillnaden de emellan om du tänkt köra bankurser. Vanliga går att har riktigt kul med, men när det började gå lite fortare för mig saknade jag de lite bättre bromsarna och framförallt dämparna på R:en (har haft båda modellerna).

Jag hade också satsat på Street Triplen. Speeden känns betydligt sävligare och mer sansad än Streeten, Streeten är nog bland det roligaste jag provkört! Den väger ingenting (helt ärligt, torrvikt 0kg...) men har en oerhört rapp motor!

Får väl erkänna att jag inte kört Hornet 600:an men tvivlar på att den kan vara roligare...

Någon utav triumphs hojar iaf.
Har kört speed och hornet och dom 2 går väl knappt att jämföra.
Men som alltid e det bara ut att provköra.
Annars e ju superduken kanon

Synd att vi sålde damens vita Street Triple -08 för 66 kkr för en vecka sen. 680 mil på mätaren. Mint condition. Bara en tusing för dyr...

Jag skulle gått på Street eller Speed Triple. Streeten är modernare än storebror i chassi & motor, och väger i jämförelse - INGENTING. På papperet diffar det väl 35 kg, men det känns som 135 kg. :rolleyes:

Men det är klart... storebror 1050 är mer macho :D

Här har du damens f.d. Street:

Bifogat

• Triumphhammarby Street Triple.jpg
    Triumphhammarby Street Triple.jpg
    208 KB · Visningar: 377
  • Triumphhammarby Street Triple 2.jpg
    Triumphhammarby Street Triple 2.jpg
    195.6 KB · Visningar: 338
Jo, det var just det att 1050:n känns mer manlig.....

Om det är manligare att vara mycket tyngre och långsammare, javisst, en speed tack ;)

Som en del sagt innan, streetan är verkligen hur lätt som helst. Vikt är den nya effekten, man kan aldrig ha för lite av det. Sambon har en street R, och den är en herrejössesmaskin, går som ett skållat troll och kan slängas runt på bana hur lätt som helst. Bra bromsar och bra fjädring, och med en fantastisk motor så blir summan av delarna något mer än vad det borde vara. En fullträff från Triumph.

Men det här kan du ju ta reda på själv, ut och kör polarens streeta.

Talar väl i egen sak men jag tycker att Street R är otroligt mycket roligare, smidigare och faktiskt rappare att köra än Speeden. Horneten är trevlig men inte i närheten av lika rapp.

Håller med och nu är ju jag partisk som har en Str3 R men roligare hoj har jag aldrig kört förut. Jag ääälskar den! :D

Update: var med när polaren hämtade sin svarta Street 3 idag, med Zard 3-1 system, fyfan vad nice den lät.....inte en dum hoj...:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...