Hornet nya vs gamla?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Någon som provat både 06:ans modell samt 07:ans?
vore kul och höra lite tankar kring den nya modellen...

Spekulerar kring första mc och har konstaterat att jag inte kan köpa den mc jag igentligen ville (Kawasaki er-6n) pga utav sämre försäkringpremier... Honda har en grymt bra försäkring med if... något annat kan man inte säga!

Funderar på en hornet nu istället med vet inte om jag ska kosta på lite extra och köpa en nyare modell eller sikta på en äldre...

http://www.blocket.se/vi/20033625.htm?ca=10_s
62000:-

http://www.blocket.se/vi/20104235.htm?ca=10_s
20000:- billigare än den andra... frågan är bara om det är "värt" dom extra slantarna... misstänker ju ändå att man kommer villa byta upp sig efter fösta säsongen...

Vet ej hur du upplever skillnaden mot 06. Jag hade själv en 07 som jag nyss sålde för 50". Tror man ska ta de flesta priserna på blocket med en nypa salt, dvs det finns i de flesta fall prutmån (fanns på min). Köp den du är mest sugen på och snacka med säljaren för att få reda på vilket det "riktiga" priset är.

Första säsongen med hoj - köp den billiga om du tror att du ändå kommer byta snart. Eller köp en Hornet 900 direkt så slipper du byta? Inte så mycket dyrare i inköp iallafall.

hej, hade en hornet 600 00a, hade riktigt kul med den! är du nästan hundra på att du ska byta inom ett eller två år, så tycker jag du ska satsa på den billigare. Den är grymt rolig attt köra:tummenupp + att den har den riktiga street looken. HUr du ään gör så kommer du iaf få en riktigt rolig hoj.

Tolf

Hej,

Kul att du letar Hornet. Jag har inte provkört den äldre modellen cb600 men jag har en 900 hornet -03 och jag har provkört hornet 600 -07.

07an är mkt rolig att köra och lätthanterbar. Problemet är väl egentligen att motorn är för tam. Inget riktigt klipp någonstans i registret. För eller senare så tröttnar du. Samma gäller nog säkerligen för den äldre 600an. (referens någon?)

Jag rekommenderar nog 900an istället. Rejält med motor och minst lika lätthanterbar. Försäkringen kostar exakt lika mkt på de båda så det är inte heller något problem.

Testa dem båda om du nu inte vill köpa hoj redan nu och snön ligger tungt :)

Lycka till!

Den gamla skulle jag säga..... jätte skön hoj och betydligt billigare än 900an.. Som första hoj ska man väl gå ut lite löst så man kan byta upp sig vartefter man känner det behövs..... har själv en hornet -03a och är riktigt nöjd!!

tack för alla svar!
kul att ni tar er tid att svara!

låter klokt med era tankar om en lite äldre 600:a

vilka bolag har du kollat när det gäller er6:an?
Kolla bilsport & mc eller folksam, inte många tusingar där igenom.

skulle nog satsa på en 900 istället, lär vara lite mer bottendrag och hoj för pengarna. har dock inte kört någon av 600.orna, dock Suzuki GSR 600 och den var inte mycket att hänga i julgranen, noll bottendrag. annars är triumph street triple 675 billig att försäkra och sjukt kul att köra.

Precis som föregående person så ställer jag mig frågande till försäkringskostnaden... för på mig (32år zon2) är hornet dubbelt så dyr i försäkring mot ER-6f/n.
Då har jag ställt IF (honda) mot Bilsport&MC för jämförelse.

Jag är 27år Bor i Uppsala haft B-kort i drygt 8år och har inget mc körkort än....

Honda hornet 600 -08:
If/honda helårs försäkring 9334:-

Kawasaki er-6n -08:
Bilsport mc försäkring 15345:- helårsförsäkring
IF 25000:- helår kan dock ställas av dvs 2200:- per månad
2200 x 5 = 11000:- plus ca 120:- för garageförsäkring resterande månader

Honda Hornet 600 -00
IF/Honda försäkring 6983:-

Så min tanke att äga er-6n sket sig
Får köra hornet 600 som iofs inte är helt fel ändå...

Måste vara åldern... jag är ju trots allt över 30 och de verkar dra nån gräns där. Men att det skiljer 11.000:- var ju helgalet.

Om det är karaktären av en twin du är ute efter, varför inte spana SV650? Kanske någon Monster? Hade tänkt föreslå F800S (men dom är snäppet dyrare i inköp, dock billig märkesförsäkring)

Jag är 27år Bor i Uppsala haft B-kort i drygt 8år och har inget mc körkort än....

Honda hornet 600 -08:
If/honda helårs försäkring 9334:-

Kawasaki er-6n -08:
Bilsport mc försäkring 15345:- helårsförsäkring
IF 25000:- helår kan dock ställas av dvs 2200:- per månad
2200 x 5 = 11000:- plus ca 120:- för garageförsäkring resterande månader

Honda Hornet 600 -00
IF/Honda försäkring 6983:-

Så min tanke att äga er-6n sket sig
Får köra hornet 600 som iofs inte är helt fel ändå...

är 27 och bor i sthlm, har en hornet 900 och pyntar väl ca 780kr/mån, alltså va fan va det nu, typ runt 9300kr/år. du hamnar på samma premie iom ålder och område. lätt mer värt än en 600, lovar. men som sagt, kolla även in street triplen, dock dyrare i inköp.

Kan säga att alla som tycker att det är dåligt klipp i hornet 600 har inte provat att byta till helsystem utan katalysator (katt är monterat original på -03 och nyare). Jag tog bort mitt originalsystem och satte dit ett effektsystem från en hornet 600 -01 och det vart ett jäkla klipp eftersom honda har trimmat upp dom med katalysator för att effekten ska överenstämma med dom utan.

Såg förövrigt nu att det va min du hade kollat på....pris kan disskuteras vid snabb affär. Måste nämligen köpa en cross pga en liten vadslagning med ett par vänner och jag har inte plats för 3 hojar.

Last edited:
Kan säga att alla som tycker att det är dåligt klipp i hornet 600 har inte provat att byta till helsystem utan katalysator (katt är monterat original på -03 och nyare). Jag tog bort mitt originalsystem och satte dit ett effektsystem från en hornet 600 -01 och det vart ett jäkla klipp eftersom honda har trimmat upp dom med katalysator för att effekten ska överenstämma med dom utan.

Såg förövrigt nu att det va min du hade kollat på....pris kan disskuteras vid snabb affär. Måste nämligen köpa en cross pga en liten vadslagning med ett par vänner och jag har inte plats för 3 hojar.

Då har du inte kört 900an :)

Då har du inte kört 900an :)

Jodå...en hel del eftersom en polare har haft en 900 -02 i ett par år och jag har kört den en hel del. Min 600 var roligare eftersom den har nästan samma toppeffekt (efter några ändringar) och den väger mindre. Men visst, effekten kommer senare i registret och man får varva lite mer men vad gör det när cykeln har en sjukt skön sång som hamnar 1dB under bullerkravet:)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph