Hornet - Att tänka på vid begagnatköp

witte skrev:
Vid normalt slitage, hur ofta ungefär behöver lager bytas?

Skulle vilja säga aldrig - iaf inte förrän efter åtskilliga tusentals mil. Har du däremot kört emot en trottoarkant (hårt), gjort några dåliga "wheelielandningar", sprutat med högtryckstvätt på hjul-/svinglager kan de ta slut på nolltid.

Har en -02:a som gått ca 1000 mil och är helnöjd med den :tummenupp
Lättkörd, hyfsat rapp och snygg om man bygger om den lite.
Har inte haft några fel på den förutom vurpan i somras och den kan nog inte tillskrivas hojen utan ett förarmisstag. Har bytt däck, bak var helslut, framdäcket hade nog gått ett tag till.
Bromsbeläggen byttes vid däckbytet.
Drivpaketet på min är fräscht, vet inte hur länge de kan hålla, säkert 1000 till.
Tänkte dreva ner den lite men mindre framdrev verkar svårt att få tag i, större bakdrev (44 el 47 kugg) finns men det kräver ev. längre kedja. Nå'n som vet var man kan få tag i mindre framdrev? (14 el 15 kugg), tacksam för svar..

morlock skrev:
Happ, ser ut som jag fått försäkringsbiten om bakfoten. Var själv sugen på en hornet tidigare och fick uppfattningen att de var kostsamma i försäkring eftersom det är i princip samma motor som i CBRen. Hur är märkesförsäkringen hos if för hornet?`Låg premie och hutlös självrisk eller?

Nakna 600´or baserade på de kåpförsedda varianterna ligger avsevärt lägre i premie. Min Yamaha FZ6 (till stora delar baserad på R6an med med nedtrimmad motor) pyntade jag 5000 hel/hel. Det är vad en R6a kostar i månaden (ok, ingen helförsäkrar ju en r6 men du förstår principen)

Hornet_Fredde skrev:
...Tänkte dreva ner den lite men mindre framdrev verkar svårt att få tag i, större bakdrev (44 el 47 kugg) finns men det kräver ev. längre kedja. Nå'n som vet var man kan få tag i mindre framdrev? (14 el 15 kugg), tacksam för svar..

Har ingen egen erfarenhet av omdrevning men kolla här: www.hondahornet.co.uk för info ("message board" / "600 Hornet").

...hittade en tråd (finns säkert flera): http://p196.ezboard.com/fhornetsnest56467frm24.showMessage?topicID=1449.topic

fazerfun skrev:
Nakna 600´or baserade på de kåpförsedda varianterna ligger avsevärt lägre i premie. Min Yamaha FZ6 (till stora delar baserad på R6an med med nedtrimmad motor) pyntade jag 5000 hel/hel. Det är vad en R6a kostar i månaden (ok, ingen helförsäkrar ju en r6 men du förstår principen)
Nu har inte jag någon R6a, men min maskin har nog ungefär samma motor som din; 4900/hel/hel för min "kåpräser".

IF/Honda verkar som sagt väldigt bra för hornet, inte om man har en fireblade däremot. Endast trafik och skyhög självrisk.

Monster är ju snyggast imho. Men Hornet är nog billigare i både drift och försäkring. Hur det är med pålitligheten vet jag inte direkt, men svårt att slå Hondan även där tror jag.

Surre skrev:
En ny 620 Monster kostar kring 6000 hel/hel hos Bilsport & mc - zon 1, 33 år. Min Hornet kostade ~8000 på samma bolag.
/Mattias

Jo tack! Bilsport & mc samt de andra försäkringsbolagen tror ju att Horneten
är en sporthoj. Betalade mer för min hornet än min pojkvän gjorde för sin R1:a :död

Nä tacka vet jag Hondas egen märkesförsäkring hos IF...där vet man vad en
hornet är och tar ett rimligt pris för den. :tummenupp

MBGIRL skrev:
är en sporthoj. Betalade mer för min hornet än min pojkvän gjorde för sin R1:a :död

svar:
hondas försäkring hos if e sjuk 13lax om året går ej att ställa av/på
självrisk om den blir stulen 15lax, självrisk om du vurpar 25lax hyffsad premie lr vadå sanslöst säger jag bara

Davidk skrev:
svar:
hondas försäkring hos if e sjuk 13lax om året går ej att ställa av/på
självrisk om den blir stulen 15lax, självrisk om du vurpar 25lax hyffsad premie lr vadå sanslöst säger jag bara

Hur kan du betala 13.000:- när jag betalar 3.100:- (31 år Stockholm) ??? :va

MBGIRL skrev:

Inte bara hornet som vissa bolag tror är sporthojjar. Även mitt andra alternativ, monster 620 räknas tydligen dit. Fick detta mail från lf idag efter prisförfrågan dit:

Med de förutsättningar du uppgivit i din förfrågan kan vi erbjuda en
Basförsäkring med
halvförsäkring till ett årspris av 30 359Kr.
Helförsäkring med självrisk 3000Kr 55 148Kr
Helförsäkring med självrisk 8000Kr 46 478Kr
Bonusklass: 2.

Detta gäller för en monster 620 '02. Vad ska man säga?

Verkar som att den "skottsäkra" hondan är de givna valet här. Tack för alla svar!

HönaPower skrev:
Hur kan du betala 13.000:- när jag betalar 3.100:- (31 år Stockholm) ??? :va

600an ligger i klass Street1

&

900an ligger i street2.. iom det är den inte så billig som 600an :tungan

Teinvall skrev:
Inte bara hornet som vissa bolag tror är sporthojjar. Även mitt andra alternativ, monster 620 räknas tydligen dit. Fick detta mail från lf idag efter prisförfrågan dit:

Med de förutsättningar du uppgivit i din förfrågan kan vi erbjuda en
Basförsäkring med
halvförsäkring till ett årspris av 30 359Kr.
Helförsäkring med självrisk 3000Kr 55 148Kr
Helförsäkring med självrisk 8000Kr 46 478Kr
Bonusklass: 2.

Detta gäller för en monster 620 '02. Vad ska man säga?

Verkar som att den "skottsäkra" hondan är de givna valet här. Tack för alla svar!

Haha, ja herregud, helt sanslöst!! :kocko
Inte SÅ svårt val, när Hornet 600 är billigare, snabbare, mer driftsäker...& (enligt mig) snyggare! :banana

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT