Hornet - Att tänka på vid begagnatköp

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Dax att bli med hoj...min första...Har länge stått och valt mellan monster (olika storlekar) och en Hornet men nu lutar det åt Hornet pga av fösäkrings situationen.

Vad ska jag tänka på när jag tittar på en begagnad?

Finns det några speciella problem med någon årsmodell?

Vad ska jag betala? T.ex. '02 importerad ca 1500 mil

Sitter du på en du vill bli av med så skicka gärna ett pm :)

Ok, har varken haft endera. Men vilken försäkringssituation pratar du om? Är inte ett monster hästlängder billigare i försäkring än en hornet`? :confused:

En hornet kostar 3100 helhel i försäkring. Vet inte vad en monster kostar...

En ny 620 Monster kostar kring 6000 hel/hel hos Bilsport & mc - zon 1, 33 år. Min Hornet kostade ~8000 på samma bolag.

En importerad 02:a....kanske 50-55' privat (vild gissning). Betalade 49' för min 00:a hos en handlare - privat går de (00:or) att hitta för ca. 45'.

/Mattias

Edit: kollade på Bilsport & mc: 4721.- hel/hel för 620 monster...7577.- för 800:an.

Last edited:
Jag kan fösäkra en hornet för 4650 helförsäkring helår med hondas egen försäkring i göteborg 24 år (25 i år)

En monster 620 '03 skulle kosta mig drygt 14000 att helfösäkra hos bilsport & mc och en hornet 600 skulle kosta drygt 20000.

Vet inte riktigt hur honda kan ha så låga premier

Surre skrev:
En ny 620 Monster kostar kring 6000 hel/hel hos Bilsport & mc - zon 1, 33 år. Min Hornet kostade ~8000 på samma bolag.

En importerad 02:a....kanske 50-55' privat (vild gissning). Betalade 49' för min 00:a hos en handlare - privat går de (00:or) att hitta för ca. 45'.

/Mattias

Edit: kollade på Bilsport & mc: 4721.- hel/hel för 620 monster...7577.- för 800:an.

Hmmm... Undrar varför jag får betala 3800:- halvförs. / helår hos Bilsport & MC för min Yamaha FZS 600... Har för mig att helförs. skulle kosta 10- 12k !!?? Hornet 600 och FZS 600 har väl liknande prestanda !??

...Får se hur länge det håller för IF/Honda...

Bilsport var "billigast" när jag köpte min Hornet förra året. Övriga ville ha kring 12' hel/hel.

Jag skrev fel i mitt förra inlägg det var halvfösäkringen som skulle gå på drygt 20000 på hornet, kunde inte teckna hel.

Mr D skrev:
Hmmm... Undrar varför jag får betala 3800:- halvförs. / helår hos Bilsport & MC för min Yamaha FZS 600... Har för mig att helförs. skulle kosta 10- 12k !!?? Hornet 600 och FZS 600 har väl liknande prestanda !??

Anledningen att din premie lägre är nog för mitt kort är sen 2004 och jag kanske är yngre än vad du är också.

Åter till huvudämnet. Vad ska jag tänka på när jag tittar på en hornet...något som brukar strula?

Surre skrev:
Jag har lite dålig koll själv men har läst en del här: www.hondahornet.co.uk där det finns en hel del info. Hornet sägs var "skottsäker" som det heter :rolleyes:

En 02:a (svensksåld) har ju fortfarande motor-/elektronikgaranti kvar (5 år). Verkar ju finnas en del på Blocket iaf om man står ut med kåpan på S-versionen. Här är en utan, dock:
http://www.blocket.se/view/4593677.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
Den är typ såld ändå. (till mig!) Så leta vidare ni :P

Happ, ser ut som jag fått försäkringsbiten om bakfoten. Var själv sugen på en hornet tidigare och fick uppfattningen att de var kostsamma i försäkring eftersom det är i princip samma motor som i CBRen. Hur är märkesförsäkringen hos if för hornet?`Låg premie och hutlös självrisk eller?

morlock skrev:
Happ, ser ut som jag fått försäkringsbiten om bakfoten. Var själv sugen på en hornet tidigare och fick uppfattningen att de var kostsamma i försäkring eftersom det är i princip samma motor som i CBRen. Hur är märkesförsäkringen hos if för hornet?`Låg premie och hutlös självrisk eller?

Jupp självrisken är hög runt 15 laxar tror jag.

Men har inte läst/hört om någon Hornet med problem.

Men verkar vara en trevlig hoj (har iofs aldrig kört någon)

Långa farbron skrev:
Jupp självrisken är hög runt 15 laxar tror jag.

Men har inte läst/hört om någon Hornet med problem.

Men verkar vara en trevlig hoj (har iofs aldrig kört någon)

Ni gissar ju bara.
http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Självrisken är 5000 för stöld och 6000 för vagnskada (2000 resp. 3000 på Bilsport) för mig iaf. Kanske det är dubbel självrisk om du är under 25?

morlock skrev:
Självrisken på hornet är inte så hutlös. Ordenarie vagnskade premie är 5 eller 6000, tor den är 5000 för stöld. Men då jag inte fyllt 25 än så är den dubbel för just vagnskada, tänkte nog inte vara särskilt vårdslös ibörjan endå så några självförvållade skador på min vagn hade jag inga planer på. Men i jämförelse med att helförsäkra någon annan stans för summor som är närmare hojjens värde kan de ju vara ganska ok. Vad jag förstått ligger de flästa självrisker på just vagnskada runt 5000.

Du verkar inte få svar på din grúndfråga...så jag provar.

Har ägt min Hornet 600 -99 sedan 1,5 år.

Mycket trevlig hoj!!
Lättkörd, snabb så det räcker med sina 97 hästar..drar måttligt med soppa.

Kvalitéen, ja det är ju en Honda, skottsäker som sagt....min har inte strulat EN enda gång!
Bara tanka & köra....

Kolla det vanliga, däck, drivpaketet, lager etc...

Med den låga försäkring som IF erbjuder nu, så kommer dessa hojjar gå som smör i solsken...så det är bara att slå till! :tummenupp

Lycka till!

HönaPower skrev:
Du verkar inte få svar på din grúndfråga...så jag provar.

Har ägt min Hornet 600 -99 sedan 1,5 år.

Kolla det vanliga, däck, drivpaketet, lager etc...

Lycka till!

Vid normalt slitage, hur ofta ungefär behöver lager bytas?

Inte den blekaste!
Ring en Honda verkstad & fråga...

Men om hojjen har "busats" mycket, så är väl framhjulslager, & styrlager i riskzonen...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT