Hornet 900, högt transmissionsljud.

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
har lagt märke till högt transmissionsljud dom senaste gångerna jag har vart ute och kört. Ljudet kommer från höger sida av motorn vid kopplingskåpan och följer samma varv som hjulen oberoende av växel. Nån som har koll på vad som är fel?

Japp, rätt mängd olja och 2400mil. Oljan har gått 300mil.

Provade nyss att byta olja, ingen skillnad. Är det möjligtvis ett lager på utgående axel som är dåligt?

Kolla kedjespänningen för hårt eller för löst kan innebära "ljud". Smort kedjan?

2400 mil, då borde det inte vara något större knas med kopplingen. Visst lite slitna lameller eller blånerade stålskivor, sure.
Finns ljudet kvar ifall du frikopplar och varvar motorn förresten?
Stå still varva med koppling indragen respektive uttdragen och med lite varv på motorn. Skillnad?
Åk i lite fart och frikoppla samt varva motorn lite, skillnad?

Annars släng upp ett videoklipp på ljudet.

Ljudet har ingenting med motorns varv att göra, utan håller samma varv som hjul/drev. Även om jag i fart trycker in kopplingen. Ljudet låter nästan som rakskurna drev, typ en backande bil.

Kedjan är rätt spännd och smörjd, Ljudet hörs från höger sida av hojen.

Last edited:
Då borde det vara något med kedjan/hjulet/dreven? Stäng av motorn i farten och lyssna om ljudet är kvar.

Drivpaketet är nytt. Ljudet kommer från höger sida av motorn, vid kopplingskåpan.

Drivpaketet är nytt. Ljudet kommer från höger sida av motorn, vid kopplingskåpan.

Originalframdrev har ofta en dämparring av tex polyuretan för att minska det vinande ljudet och därmed klara bullerkraven för typgodkännande. Om man byter till eftermarknadsdrivpaket så är dessa framdrev ofta utan denna dämpande elastomer. Då viner det.

Exempelbild på ett oem-kawasaki-drev med nämda dämpare
http://i1243.photobucket.com/albums/gg543/bluetrax31/025-1.jpg

Last edited:
Jag har det gamla drevet kvar så jag ska titta närmare på det du skriver. Tack för tipset!

Du hade rätt Jörgen, det finns ingen dämpning på det nya drevet. Men jag tror att jag ska köpa ett nytt nitlås så jag kan prova med gamla drevet för att verkligen vara säker.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti