Hornet 600 vs R6?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Tjena!

Morsan kommer förmodligen att byta ut sin Intruder 800 mot en Hornet 600 till våren. Jag har inte kvar min R6:a men kommer förmodligen att få låna Horneten ibland. Därför tänkte jag fråga hur Horneten upplevs motormässigt jämfört med R6:an. Från de vridkurvorna jag sett så ligger Horneten och R6:an ganska lika upp till 9-10000 varv, varefter Horneten tappar och R6:an fortsätter att dra. Om hojarna har ungefär samma utväxling så borde de kännas jämnstarka upp till cirka 9000 varv.

Har någon kört en Hornet 600 och någon nyare sport-600 (R6, GSX-R etc) och kan jämföra draget i dessa?

/Fredrik

Last edited:
hornet600, 96hk 62nm, vikt 176.
yamaha r6, 120hk 60,8/10500rpm- 68,1/11500rpm, vikt 169.

klart r6an går bra mycket bättre.

99or iofs.

lorkan skrev:
Vettigt val :tummenupp , vad fan ska man med en Intruder till ? :rolleyes: :D

Hornet är väl mer en cruser än r6an som är mer anpassad för bana. :)
Du lär kunna få många trevliga stunder med den hojen, även fast den "bara" har 96hk. //MM

Horneten känns starkare i botten men sen tar den slut där R6an riktigt skjuter till.

Tycker horneten duger bra.

Gjorde i höstas ett byte från -00 Hornet till -02 R6. Har inte hunnit med mer än ca. 150 mil (varav 100 mil inkörning under 10000 rpm) men R6 upplever jag som rappare på gasen även på lägre varv. Fjädringen (och utseendet då) ser jag som det största lyftet - mer följsam men ändå spänstigare (svårt att förklara)...

Innan bytet var jag inne på att byta till Öhlinsfjädrar/olja i gaffeln (ca. 4000 kr. med arbetet) på Horneten - en åtgärd som rekommenderas bl.a. här: www.hondahornet.co.uk

Stora fördelar med Hornet jmf. med R6 är sittställning (i.a.f. i lägre farter) och försäkringskostnaden (3100 hel/hel jmf. med 15000 hel/hel).

/Mattias

lorkan skrev:
Vettigt val :tummenupp , vad fan ska man med en Intruder till ? :rolleyes: :D
Det är verkligen sant. Det kommer bli ett sanslöst lyft med en Hornet, både utseende- och prestandamässigt.

Surre skrev:
Gjorde i höstas ett byte från -00 Hornet till -02 R6...
Tackar för svaret! :tummenupp

Förmodligen är R6:an lägre växlad och blir på så sätt starkare vid alla varvtal trots att vridkurvorna är väldigt lika varandra under 9000 rpm.

Olof Eriksson skrev:
Horneten känns starkare i botten men sen tar den slut där R6an riktigt skjuter till.

Tycker horneten duger bra.
Vi har två olika åsikter här. Surre tycker nämligen tvärt om. Vem har rätt. Hmm... :tungan

Fred00 skrev:
Vi har två olika åsikter här. Surre tycker nämligen tvärt om. Vem har rätt. Hmm... :tungan
Frågan är vad han menar med rappare på gasen, att den svarar bättre skulle jag tyda det till. Det innebär inte att den har mer effekt på botten. R6an har en puckel runt 10 000 där den verkligen kommer igång medans horneten drar jämt upp dit. Jag skulle va mycke förvånad om bänkningarna visade att R6an har mer effekt på botten.

Jag har själv ägt en R6 om du undrar. Och en av mina kompisar hade en Hornet.

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Frågan är vad han menar med rappare på gasen, att den svarar bättre skulle jag tyda det till. Det innebär inte att den har mer effekt på botten. R6an har en puckel runt 10 000 där den verkligen kommer igång medans horneten drar jämt upp dit. Jag skulle va mycke förvånad om bänkningarna visade att R6an har mer effekt på botten.

Jag har själv ägt en R6 om du undrar. Och en av mina kompisar hade en Hornet.
Effekt- och vridkurvorna är i princip identiska för Hornet och R6:an upp till 9000 rpm. Detta taget från Bikes tester. Det betyder att det egentligen är utväxlingen som avgör vilken som känns starkast på varje enskild växel. Om de har samma utväxling så kommer de att kännas exakt lika starka (upp till 9000 rpm).

Är det någon som vet var jag kan få tag på utväxlingsförhållanden för dessa hojar?

Olof Eriksson skrev:
Frågan är vad han menar med rappare på gasen, att den svarar bättre skulle jag tyda det till...

Det är väl ungefär det jag menar...tror jag :) ...har som sagt inte hunnit med så många R6-mil ännu. Det kan mycket väl vara så att utväxlingen skiljer en aning så att den upplevs som "rappare", eller så är det önsketänkande (när man har lagt 35' emellan) :hihi

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN