Hornet 600 07> vs er6n

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Ska byta hoj snart och har intresserat mig lite i dessa 2 hojarna eftersom dom är hyfsat billiga. Det jag skulle vilja veta är lite för o nackdelar på modellerna. så ja ös på med lite svar :)
 

Brage

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
tungelsta
Hoj
-07 Honda cb600 fa
för och nackdelar, dom är ganska olika varann tycker jag, men förstår vad du menar då jag själv valde mellan dom båda. jag har aldrig provkört er6an dock men kan tänka mig att det är lite mer vrid på låga varv i och med R-twinen, hondan ska ju varvas lite mer sen är den ju generellt sett lite dyrare.
båda verkar ju va bra hojar horneten är lite vassare, men det stora avgörandet är väll hur dom känns skulle rekommendera dig att provköra.
hoppas jag kunde va till lite hjälp /brage
 
Last edited:

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
för och nackdelar, dom är ganska olika varann tycker jag, men förstår vad du menar då jag själv valde mellan dom båda. jag har aldrig provkört er6an dock men kan tänka mig att det är lite mer vrid på låga varv i och med v-twinnen, hondan ska ju varvas lite mer sen är den ju generellt sett lite dyrare.
båda verkar ju va bra hojar horneten är lite vassare, men det stora avgörandet är väll hur dom känns skulle rekommendera dig att provköra.
hoppas jag kunde va till lite hjälp /brage

R-Twinen :fakta
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har fått intrycket av att Horneten är bra mycket snabbare...
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
På papperet är säkert hornet snabbare, men som alla brukar säga, provkör!!
Jag äger en er6 07:a med PC3 och GPR, var på northbike och testade en hornet 08:a, och blev inte det minsta sugen på att byta, så otroligt tråkigt register.
 

Brage

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
tungelsta
Hoj
-07 Honda cb600 fa
er6an har 66 Nm vid 7000varv med en topp effekt på 72hp vid 8500varv horneten har 64 Nm vid 10500 varv och en topp effekt på 102hp på 12000varv, min slutsats blir att ja det skiljer ganska mycket på vrid vid låga varv men sen av praktiska skäl så använder man sig ju av olika varv tals intervaller på dom olika hojarna, jag har dock inte märkt av att horneten skulle va svår eller speciellt seg vid låga varv till exempel vid körning i låg fart.

tror även att horneten ger lite längre horn och passar bättre vid inspirerad körning medan er6an är mer praktisk sen kan jag även tänka mig att den drar mindre soppa ,men självfallet kan vara mycket rolig att köra med och är i mina ögon ett mycket prisvärt alternativ sen bör ju tilläggas att sist jag kollade så bjöd kawasiki på ett år fri vagnskadegaranti vid nyköp.
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
På papperet är säkert hornet snabbare, men som alla brukar säga, provkör!!
Jag äger en er6 07:a med PC3 och GPR, var på northbike och testade en hornet 08:a, och blev inte det minsta sugen på att byta, så otroligt tråkigt register.

Skaffa dig en PC3 och eftermarknadspipa på Horneten så blir den också genast roligare :)

Har sett original Hornets som bänkar 92-95 hk på slangen... det är grymt stor skillnad från en ER6 rakt fram.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Skaffa dig en PC3 och eftermarknadspipa på Horneten så blir den också genast roligare :)

Har sett original Hornets som bänkar 92-95 hk på slangen... det är grymt stor skillnad från en ER6 rakt fram.
Ska man åka rakt fram så är Guldvinge skiten har jag hört. I svängen är det inte hästarna som gör skillnaden, ej heller i staden ;)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ska man åka rakt fram så är Guldvinge skiten har jag hört. I svängen är det inte hästarna som gör skillnaden, ej heller i staden ;)

Horneten är inte sämre än ER6 när det svänger... ER6 är en budgetmodell. Avsaknad av USD exempelvis osv. Säkert en riktigt bra hoj för pengarna, men Horneten är bättre på allt.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top