Hornet 2007, friläge ist för 6:an

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Stark Varg EX & 450 EXC Six Days
Hej

Hörde att jag inte var ensam om att ha lyckats få i friläge istället för 6:ans växel på min Hornet 2007:a. (Micket4 har råkat ut för det vet jag).

Råkade ut för det när jag växlade mitt i en omkörning och höll på att skita ner mej ordentligt när jag plötsligt inte hade något driv och kedjan rasslade... Tänkte shit, nu har framdrevet halkat av. Som tur var hade jag så pass med fart att jag tog mej in framför bilen jag skulle om och direkt in på väggrenen.

Men det var inget synligt fel, drevet satt kvar, kedjan var hel..... Sparkade i 1:an å körde där ifrån och det har aldrig hänt igen.

Micket4 berättade att han läst på något forum att fettning av kedjan ska avhjälpa detta fenomen?! Visserligen har jag fettat min kedja och kanske förklarar varför det inte inträffat igen. Men jag förstår inte riktigt hur det kan inträffa och varför fettad kedja ska hjälpa?

Någon som kan förklara?

de som rassla va nog lådan för den va i ett mellanläge..
växla mer bestämt. många hojar som har nåt slags friläge mellan nån växel...

Det har hänt mig också några gånger på min -00.
Höll också på att skita på mig första gången det hände.
Uteslutande när jag varvat över 9000 och sen ska slänga i 6an.
Friläge (eller nåt liknande) hoppar i när jag släpper kopplingen och lägger på gas, vilket resulterar i att motorn övervarvar och varvtalsskyddet går in.
Har funderat på om det har o göra med hur jag växlar eller om det är nåt i växellådan som inte mår riktigt bra.
Förstår inte heller riktigt hur "fettning" ( nåt annat än den sedvanliga smörjningen? ) av kedjan skulle påverka det.

Hade det på min cross också men inte på någon landsväg bike jag kört.

Friläge mellan 5 & 6an

Lägg lätt tryck på växelspaken - koppling - växla bestämt.

Jo, visst försöker man växla bestämt, men klart man missar när fokus ligger på annat... Låter som en rimlig förklaring att jag hamnat mellan 5/6:an på någe vis då jag fick sparka mej ner genom växlarna till 1:an. Som sagt, har aldrig hänt mej innan/efter....

mao är det där med fettning av kedja mytologi....

Som Dr Pepper skrev har jag också råkat ut för det. Inte kul när det händer.
Jag har efter det provat att smörja kedjan regelbundet efter ungefär var 50 mil och efter det så har det inte inträffat mer.

Men som jag läste i det forumet(har tyvärr inte sparat länken) så stod det att man även skulle växla mer bestämt.
Det verkar funka. Skönt det

många moppar jag har kört har detta problem. min kompis hoppa i friläge mellan alla växlar om man inte tryckte ända upp. min brors moppe har detta fenomen mellan man och 6an. vet dock inte vad det beror på...

Olika från märke å märke, modell för modell antar jag. Har aldrig råkat ut för det innan. Jag har ägt crossar av två andra märken där jag aldrig haft dessa erfarenheter... Men som jag sa, första å enda gången det hände blev jag ordentligt sk**nödig! :näsblod

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg