Hornet-03 mätare

conno

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Såld
Hallo
Jag ska importera en hornet 600-03.
Finns det någon här inne som har en mätare som har gått över 600mil, som kan tänka sig att låna ut den till mig vid reg besiktningen. Behöver mätaren pga för att jag inte vill betala moms. mätarna till dom äldre hornets passa inte.

Mvh Conny
0704-984944

Den har gått väldigt lite, och då kör man inte gärna fram den.

Det är väl då det GÅR, om du har analog mätare. Du sätter borrmaskinen på hastighetsmätarwiren.

hp skrev:
Det är väl då det GÅR, om du har analog mätare. Du sätter borrmaskinen på hastighetsmätarwiren.

Tycker det är synd med tanke på att den bara gått 94mil (fd demohoj).
ska bara kolla om det är någon som är villig att låna ut sin mätare.
Sista lösningen blir kanske att ta borrmaskin om det går.

Analog mätare på 03:an?
Ja där ser man, 02:an har i alla fall digitalmätare…

Är den analog så finns det säkert någon som kan hjälpa dig att ”peta lite” på siffrorna, annars får du, som sagt, sätta maskinen på wiren.

Vid digital mätare så får du koppla loss givaren från motorblocket. Sätt in en fet bult i borrmaskinen och placera givaren i närheten av bultskallen.

Funderade bara på en annan sak, du skrev att hojen är en 03:a och visst är det år 04 nu, men har fordonet varit i bruk tillräckligt länge i det andra EU-landet?

Du får väl helt enkelt köra med cykeldator en tid så får du tillbaks dina mil.

Men jag håller med, enklast vore det med en lånad mätare och det "finns ingenting som säger" att det måste vara en Honda mätare, bara att den visar hastigheten som den skall :fakta Så improvisera lite och tryck ditt någonting som snurrar under registreringsbesiktningen :tummenupp

Last edited:
SirCastic skrev:
Analog mätare på 03:an?
Ja där ser man, 02:an har i alla fall digitalmätare…

Är den analog så finns det säkert någon som kan hjälpa dig att ”peta lite” på siffrorna, annars får du, som sagt, sätta maskinen på wiren.

Vid digital mätare så får du koppla loss givaren från motorblocket. Sätt in en fet bult i borrmaskinen och placera givaren i närheten av bultskallen.

Funderade bara på en annan sak, du skrev att hojen är en 03:a och visst är det år 04 nu, men har fordonet varit i bruk tillräckligt länge i det andra EU-landet?

Du får väl helt enkelt köra med cykeldator en tid så får du tillbaks dina mil.

Men jag håller med, enklast vore det med en lånad mätare och det "finns ingenting som säger" att det måste vara en Honda mätare, bara att den visar hastigheten som den skall :fakta Så improvisera lite och tryck ditt någonting som snurrar under registreringsbesiktningen :tummenupp

Har ljugit :huvet , hastighetsmätaren analog trippen digital 03. men på 02;an är väl allt analogt? hojen har varit i bruk i Tyskland sedan 03/06.
ingen som kan tänka sig att hyra ut en?

Last edited:
På 02:an var hastighetsmätaren analog och trippen digital men allt drivs digitalt, alltså ingen wire som driver utan en elektronisk givare på motorblocket.

Tror dock att du kan stöta på två problem:

1. Jag är inte så säker på att det är tillräckligt att byta mätaren, möjligtvis måste du även byta databoxen, kan vara där som kilometerräknarens display får sin information. Men det kan du säker fråga Honda eller någon expert om.

2. Hondas stöldskyddssystem tillåter INTE att du byter boxar/enheter hur som helst, utan dessa kodas samman. Har för mig att du måste byta tre enheter samtidigt för att få tändningen att fungera (mätarehusets elektronik, givaren vid nyckeln och databoxen) finns säkert någon som kan rätta mig om jag har fel).

Tänk på att ta en mätare med inte allt för många mil på mätaren då antalet mil står i besiktnigsprotokollet....

///M

SirCastic skrev:
På 02:an var hastighetsmätaren analog och trippen digital men allt drivs digitalt, alltså ingen wire som driver utan en elektronisk givare på motorblocket.

Tror dock att du kan stöta på två problem:

1. Jag är inte så säker på att det är tillräckligt att byta mätaren, möjligtvis måste du även byta databoxen, kan vara där som kilometerräknarens display får sin information. Men det kan du säker fråga Honda eller någon expert om.

2. Hondas stöldskyddssystem tillåter INTE att du byter boxar/enheter hur som helst, utan dessa kodas samman. Har för mig att du måste byta tre enheter samtidigt för att få tändningen att fungera (mätarehusets elektronik, givaren vid nyckeln och databoxen) finns säkert någon som kan rätta mig om jag har fel).

Får kolla på dina två problem lite mer ingående, har vänner som jobbar på Honda. skulle bara se om det finns någon som kan tänka sig att låna alt "hyra" ut sin mätare.

Läste i en MC-tidning förra året att 600-mila regeln inte gäller längre... Ring & kolla innan du kluddar i onödan!!

Min polare snurrade fram mätaren 500mil på en Ducce 749s. Visst, det kanske inte så så kul, men det är ju något man måste. :mad:

Hade du tänkt behålla hojen så spelar det ju mindre roll än om du hade tänkt sälja den. Iofs så vet ju alla som köper vad som gäller så det bör inte vara något du förlorar på.

För den delen så går det att snurra fram både analoga och digitala mätare. Skruva av kabeln vid gaffeln och koppla borren. Sen är det bara att låtsasåka i 250km/h en stund. :D

Remus skrev:
Läste i en MC-tidning förra året att 600-mila regeln inte gäller längre... Ring & kolla innan du kluddar i onödan!!

Japp jag har också hört att denna regel är borttagen.

/CBR

Den måste väl fortfarande ha varit reggad en viss tid eller? Eller är det bara 6 månader?

//Anders.

600-milsregeln är INTE borttagen. Mc:n måste vara 6 månader gammal OCH gått minst 600 mil för att inte räknas som nytt fordon i skattemyndigheternas ögon. :fakta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park