HOREX VR6 - tysk unik hoj

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
00d7aa83296b693e0445746f0e0e8f34.jpg


Pressenterades först 2010, började byggas 2012 - då men en prislapp på 22500eur.
2015 stod de inför konkurs men räddades av 3c carbon group.
Idag börjar samma hoj (men ännu mer uppkittad) på 38500eur :lol

Frågor,
Någon som vet hur de går för dem och hur många hojar som tillverkats? Finns det någon hoj i Sverige? Kanske någon som har sätt, hört eller t o m kört? :rock


 
Har aldrig sett en på vägarna utan bara på mässa. Men där finns ju 8st till salu just nu på mobile samtliga från serie 1 där numren börjar på 50 och slutar innan det blir 3 siffrigt. Så sannolikt är där producerat under 50st totalt.

Skall vi gissa på konkurs även denna gång?

Häftigt med en 15 graders V6 motor men den är lite väl dyr att köpa bara för att ha en sådan också.
 
Det var ju lite synd att den blev av med kompressorn bara.
 
Samma hoj o högre pris, känns lite saab, när Nevs började med att göra "nya/gamla" 9-3ss.
Försöka samma sak fler gånger o förvänta sig annat resultat...
 
HOREX skulle kunna vara ett alternativ till en stor HD eller Goldwing.
Men dom kunderna vill ha vindskydd och packmöjligheter.
Och utvecklingspengarna är redan slut.
Och priset redan för högt ?
 
VR6 är en VAG-konstruktion från 1990-talet. Spetsig vinkelsexa med gemensamt topplock, vill minnas 174 hk.

Fanns i femcylindrig version. Alla undrade varför...


Buy quality, cry once
 
Finns fler exempel, tex en fransk hoj med Citroën GS-motor...


Buy quality, cry once
 
Blir inte klok på deras effektsiffror :va Men gissar att kompressorn försvann ur bilden i början?

2011 skulle de ha 200.00 HP/150.00 Nm - Blev någon tillverkad med detta?
2012 och fram verkar de ha 161.00 HP/ 135.00 Nm
Undantag 2015 står några hojar med 126.00 HP/ 120.00 Nm
 
VR6 är en VAG-konstruktion från 1990-talet. Spetsig vinkelsexa med gemensamt topplock, vill minnas 174 hk.

Fanns i femcylindrig version. Alla undrade varför...


Buy quality, cry once

Resultatet var en tämligen trött motor med låg litereffekt och märkligt dåligt bottendrag trots förhållandevis stor slagvolym. Att den kom som femcylindrig var helt sjukt!

Horex-motorn verkade klart mer intressant än VAGs gamla dönick-maskin.
 
VR6 är en VAG-konstruktion från 1990-talet. Spetsig vinkelsexa med gemensamt topplock, vill minnas 174 hk.

Fanns i femcylindrig version. Alla undrade varför...


Buy quality, cry once

2,8L 12V. 174. hk.

2,9 24V. 190 hk.

r32 240-250hk.

r36 300hk.

finns W8 samt W12 i VAG med...

mvh
 
Glenn Curtiss körde med en V8 i sin mc, 1907 körde han i syfte att slå världsrekord. Att däcken är vita beror på att man inte hade uppfunnit hur man gör dem svarta ännu.

Det gick inte att ladda upp bilder så här kommer länkarna till dem istället:

https://www.cycleworld.com/sites/cy.../08/glenncurtissv8.jpg?itok=R0jgXu6T&fc=50,50

https://www.cycleworld.com/sites/cy...glenncurtissv81907.jpg?itok=QmHc3tf8&fc=50,50

Curtiss Motorcycles finns i dag också. :)

https://www.curtissmotorcycles.com/



Nja, tycker nog att den nya Horex är ful, fast det brukar jag tycka om hojar som jag köper sen. En Horex kommer aldrig hamna i mitt garage, svärfar hade nån gammal från stenåldern och den var också ful. Tycker nog att min Street Triple R (därav pseudo Str3 R) låter rappare också.
 
Praktiskt styre den där Curtis-hojen hade. Man har liksom möjlighet att sitta upprätt och köra som på den bild han poserar på, eller lägga sig ner när det börjar gå snabbt. Bekvämt och praktiskt i alla lägen ;).
 
Praktiskt styre den där Curtis-hojen hade. Man har liksom möjlighet att sitta upprätt och köra som på den bild han poserar på, eller lägga sig ner när det börjar gå snabbt. Bekvämt och praktiskt i alla lägen ;).

Ha ha, över hundra år sen den togs. Utvecklingen har gått framåt. :tummenupp
 
Glenn Curtiss körde med en V8 i sin mc, 1907 körde han i syfte att slå världsrekord. Att däcken är vita beror på att man inte hade uppfunnit hur man gör dem svarta ännu.

Det gick inte att ladda upp bilder så här kommer länkarna till dem istället:

https://www.cycleworld.com/sites/cy.../08/glenncurtissv8.jpg?itok=R0jgXu6T&fc=50,50

https://www.cycleworld.com/sites/cy...glenncurtissv81907.jpg?itok=QmHc3tf8&fc=50,50

Curtiss Motorcycles finns i dag också. :)

https://www.curtissmotorcycles.com/



Nja, tycker nog att den nya Horex är ful, fast det brukar jag tycka om hojar som jag köper sen. En Horex kommer aldrig hamna i mitt garage, svärfar hade nån gammal från stenåldern och den var också ful. Tycker nog att min Street Triple R (därav pseudo Str3 R) låter rappare också.

Hyggligt hård kille den där Curtiss. :yoparty
4400cc v8 i en förlängd cykelram och som skyddsutrustning har han en käck lädermössa.:tummenupp
 
Resultatet var en tämligen trött motor med låg litereffekt och märkligt dåligt bottendrag trots förhållandevis stor slagvolym. Att den kom som femcylindrig var helt sjukt!

Jag hade en... :3freak:död Fasligt trött. Lilla 4an med turbo var en betydligt roligare upplevelse. Men, sen när blev Passat kul iof...
 
Glenn Curtiss körde med en V8 i sin mc, 1907 körde han i syfte att slå världsrekord. Att däcken är vita beror på att man inte hade uppfunnit hur man gör dem svarta ännu.

Det gick inte att ladda upp bilder så här kommer länkarna till dem istället:

https://www.cycleworld.com/sites/cy.../08/glenncurtissv8.jpg?itok=R0jgXu6T&fc=50,50

https://www.cycleworld.com/sites/cy...glenncurtissv81907.jpg?itok=QmHc3tf8&fc=50,50

Curtiss Motorcycles finns i dag också. :)

https://www.curtissmotorcycles.com/



Nja, tycker nog att den nya Horex är ful, fast det brukar jag tycka om hojar som jag köper sen. En Horex kommer aldrig hamna i mitt garage, svärfar hade nån gammal från stenåldern och den var också ful. Tycker nog att min Street Triple R (därav pseudo Str3 R) låter rappare också.
2018 modellen Warhawk påminner om 1907 års modell när jag kollar in bromsarna.
Läderhuva 100 år senare är kanske fortfarande bästa skyddet. Mot få tråkigt.
Och man ska inte vara lång. Om man har svårt böja knäna......
https://www.curtissmotorcycles.com/warhawk
 
Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top