Hoppar ur växel vid högt varvtal

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Hejsan,

Har en Suzuki GS500E '95:a som verkar hoppa ur växel (eller något) när man närmar sig rödmarkeringen. Jag varvar den nästan aldrig så högt, så jag har bara upplevt det ett fåtal gånger (runt 120-140kmh). Vad som händer är att den först verkar förlora kraft, och sedan hamnar i friläge (och jag råkar övervarva motorn eftersom jag ger full gas). Tycker att hojen känns helt ok annars. Drivpaketet byttes förra säsongen, ser fortfarande fräscht ut. Kedjan är bra spänd. Vad kan detta bero på?

Tvåans växel?
Sliten månne??

Ettan kanske med den där farten....

Last edited:
Det finns tre möjliga orsaker, som nämnt redan - slitet tvåan/femmans drevpar på utgående axeln, växelgaffeln sliten/krokig och/eller växeltrumman sliten. Det enda sättet att fixa det på finns det skrivet om i andra forumtrådar.

Ur med oljan. Ur med motorn utan att plocka av topp eller cylinder. Vänd motorn upp-och-ned. Skruva bort kopplingen. Ta bort växelaxeln. Ta bort växelmekanismen. Ta bort "månhalvan" vid ingående/kopplingsaxeln. Skruva loss oljetråget. Skruva loss undre motorhalvan. Splitta motorhalvorna och voilà - så är du inne i växellådan. Det tar en helg plus nån dag till om det är första gången.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!