Hoppande temp på R1 -98

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1 -98
Hej!
Min tempmätare har börjat hoppa mellan massa olika temperaturer ex. 74,47,63, och low på min -98 R1. Har läst en tidigare tråd om ett liknande fall där det verkade som det löste sig genom att lufta systemet. Men har läst en hel del andra trådar om att man inte ska behöva lufta kylarsystemet? Vad är rätt egentligen? Och hur gör man i sånna fall? Öppnar man locket och låter den stå på ett par minuter, räcker det? Hittar inget om det här i servicemanualen.

Tacksam för all hjälp

Kolla så du har fullt i kylaren och mellan strecken på expansionskärlet till att börja med. Annars låter det ju som att du har glappkontakt i givaren eller i kontakten bakom instrumentpanelen. Ta loss, spruta i elektronikrengöring (Kjell&Co har tex) och sätt ihop, dra isär, sätt ihop och dra isär en bunt gånger.

eller så har givaren gett sig, även om den då brukar visa max eller min temp...

Om man har koll på att kylarvätskenivån ligger på rätt ska man normalt inte behöva lufta systemet. Om luftning behövs trots att vätskenivån hela tiden ligger på rätt nivå har man problem. Börja du med att som Hoztic skriver med att kolla kontakterna till givare. Kan vara idé att spola systemet så att inte termostatet har "kleggat" igen. Skruva ur den lägst sittande bulten, pluggen i kylsystemet. Stoppa en vattenslang i påfyllnadshålet, låt vatten strömma genom systemet några minuter, 5 - 10. Fyll på med rent vatten, ut och kör. Är problemet löst, tappa ur vattnet, fyll på med kylarvätska i någon form. Fortsätter problemet, kortslut givaren för att se att den fungerar. Luftning kan göras som du skriver, kanske luta bågen lite i sidled. Brukar rätta till sig. Ge hela tiden akt på kylarvätskenivån. Om nivån på kylarvätskan hela tiden ligger konstant, givarkontakter mm är ok, men mätaren fortfarande lever sitt eget liv, gör en gastest hos bil eller mc-mek. Svaret på denna test visar vad som kanske behövs göras.

Det verkar som det var kontakten till givaren som glappade. Nu fungerar det iaf =D Tack för hjälpen allihop

Har samma problem med min. Vilken kontakt är det? Det sitter två kontakter/ givare på kylaren. En entrådig och en med fler kablar i (står ej vid hojen nu som kommer inte ihåg hur många snablar det var på den andra.)

Va gjorde du med kontakten/givaren. Kontaktspray? Tog bort och rengjorde givaren? Stiftade om kontakten?

Är grymt less på detta nu. Vill ju att mätaren ska visa rätt. Inte hoppa mellan massa olika temperaturer hela tiden..

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”