Hoppa av styrelsearbete?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Gick med i samfällighetens styrelse när jag köpte hus i området jag bor. Är nu kassör och det har blivit en massa tjafs. Funderar därför på att hoppa av mitt uppdrag i förtid om jag inte får igenom de förändringar jag önskar. Hur gör man det utan att det blir en massa tjafs på årsmötet? Ingen är förbered på det.

Det är en massa griniga pensionärer och önskan att sitta i styrelsen är inte särskilt stor hos övriga medlemmar.

Vad menar du med att avgå utan tjafs?
Jag gissar att ni har suppleanter och avgår du så kommer ju en suppleant få fylla din plats i voteringarna på styrelsemötena tills stämman har utsett en ny kassör(ordinarie ledamot).

När du avgår är det valberedningens uppgift att hitta en efterträdare om ni inte får in frivilliga ersättare.

Korrekt. Vad jag menar med tjafs är att om stämman finner att inte godkänna styrelsens krav vill jag ställa min plats till förfogande. Kan ju verka lite barnsligt att säga om inte ni går med på det vill inte jag vara med.

Korrekt. Vad jag menar med tjafs är att om stämman finner att inte godkänna styrelsens krav vill jag ställa min plats till förfogande. Kan ju verka lite barnsligt att säga om inte ni går med på det vill inte jag vara med.

Ja, det är det... barnsligt alltså.
Men visst, kan ju finnas situationer som borgar för sånt men det bästa är väl att försöka vara med och påverka till det bästa även om det handlar om att välja pest eller kolera.

Speciellt om ni tänkt bo kvar.

Eftersom det bara är stämman som kan tillsätta nya ordinarie ledamöter så kommer ju någon suppleant få bita i det sura äpplet fram till nästa årsmöte om inte någon ställer upp som frivillig redan på årets stämma.

Och ja, utan mer detaljer så kan man lätt tycka att det låter lite barnsligt att hoppa av bara för att man blir nedröstad i en fråga men så saknar jag som sagt detaljerna varpå eventuell åsikt hos läsarna är ytterst löst grundade.

Nu vet jag ju inte vad det är för fråga som du/ni i styrelsen vill "ställa på sin spets".

Men rent generellt så är det styrelsen som är ansvarig inför Stämman/Årsmötet för de beslut och åtgärder man genomfört under året.
Om inte Stämman/Årsmötet godkänner styrelsens årsberättelse, så kan inte styrelsen bevilljas ansvarsfrihet.
Det är Stämman/Årsmötet som är högsta beslutande, och styrelsen skall genomföra de beslut som stämman/årsmötet beslutar.

Men om du lägger ett förslag på Stämman/Årsmötet och inte får gehör för detta förslag och känner att du inte kan uppfylla ditt uppdrag så står det dig fritt att ställa din plats till förfogande. Ingen kan tvinga/kräva att du ska jobba för nånting som du inte tror på.

/KentW

Men om du lägger ett förslag på Stämman/Årsmötet och inte får gehör för detta förslag och känner att du inte kan uppfylla ditt uppdrag så står det dig fritt att ställa din plats till förfogande. Ingen kan tvinga/kräva att du ska jobba för nånting som du inte tror på.

/KentW

:fakta
De där två raderna sammanfattar allt TS behöver veta.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back