Video Hoppa av i 230 km/h, varför inte?

Såg den tidigare idag. Undrar hur incidenten kommer att påverka honom och hans förtroende för bromsarna. Sjuk scenario.
 
Såg den tidigare idag. Undrar hur incidenten kommer att påverka honom och hans förtroende för bromsarna. Sjuk scenario.

Han gör nog som resten av Yamahaförarna och byter till de nya bromsarna som de andra redan bytt till.
 
Jag kan tänka mig ganska många anledningar till att inte hoppa av i över 200 km/h.
 
Jag tror du glider bättre i hög hastighet än i "greppiga" låg hastighet. Har viss erfarenhet sedan min RR karriär :näsblod
 
Snyggt han glider färdigt och kommer på fötter i lagom fart :banana
Medans hojen brinner i bariären....
 
I valet mellan att låta skinnstället bromsa farten från 200 km/h eller att rulla in i räcket tillsammans med hojen och bara fått ner farten till 180 km/h så är det väl ganska uppenbart vilket val som är det mest rationella.

Rationellt eller inte så tror jag inte jag skulle greja det.
 
Peter Lindén gjorde det på Anderstorp redan 1982, var där och såg det han tryckte sig bara rakt upp som en katapultstol :yoparty
 
Snyggt han glider färdigt och kommer på fötter i lagom fart :banana
Medans hojen brinner i bariären....
Ja, själv har man ju lärt sig att man ska räkna till 10 när man tror att man ligger still, så att man inte riskerar att börja volta omkring om man reser sig för tidigt. Jag har iofs lärt mig att jag ska knipa med knäna kring tanken när jag bromsar också :hihi
 
Påminner om den vanliga ”å sen va ja tvungen och lägga omkull hojjen ba”-historien som alla gamla klantskallar till gubbar kommer dragande med när de ska bortförklara att de bromsade omkull sig ????
 
En grej jag inte riktigt är med på i denna är att han höjer handen ett par kurvor tidigare som att han hade problem och släpper förbi folk och sen gasar han på rätt friskt (måste man väl ändå säga om han går omkull norr om 200).

Skulle jag ha fått seriösa bromsproblem hade jag nog tagit beslut att racet är kört och lugnat mig så att man kan motorbromsa sig in i depån.

Det kanske inte funkar att göra så på en räserbana då alla runtomkring kör i massa km/h men det ser ändå lite konstigt ut.
 
En grej jag inte riktigt är med på i denna är att han höjer handen ett par kurvor tidigare som att han hade problem och släpper förbi folk och sen gasar han på rätt friskt (måste man väl ändå säga om han går omkull norr om 200).

Skulle jag ha fått seriösa bromsproblem hade jag nog tagit beslut att racet är kört och lugnat mig så att man kan motorbromsa sig in i depån.

Det kanske inte funkar att göra så på en räserbana då alla runtomkring kör i massa km/h men det ser ändå lite konstigt ut.

Vinales sa själv i en intervju efteråt att han borde ha brutit redan första gången han kände av bromsproblemen men hans vinnarskalle slog till och han var desperat att ta så många poäng som möjligt, även om det bara var en enda.
 
Precis sådär gjorde jag i april när jag hade att välja på att fronta en buss eller kana på asfalten. I nästan lika hög hastighet...eller...typ 70 :rolleyes:
 
Påminner om den vanliga ”å sen va ja tvungen och lägga omkull hojjen ba”-historien som alla gamla klantskallar till gubbar kommer dragande med när de ska bortförklara att de bromsade omkull sig ????

Nej.

Plastkåpor är halkigare än däcken så om man har fungerande bromsar är det INTE rationellt att lägga omkull hojen.

Rullande hjul utan bromsar retarderar dock inte alls så dom är sämre än alla alternativ. Möjligen kunde han med facit i hand ha motorbromsat några meter och klivit av hojen i något lägre hastighet med risk att han istället skulle ha glidit in i räcket.
 
Jag tror du glider bättre i hög hastighet än i "greppiga" låg hastighet. Har viss erfarenhet sedan min RR karriär :näsblod

Jupp, bra jävla fart innan det börjar sakta ner när det går fort, på blött är det spännande på riktigt...
Men, hojen glider snabbare! Går man av framåt, bromsar omkull från uprätt så får man se hojen köra om sig där man ligger om man har tur, man kan ju bli påkörd med, jag hade "tur"..:crash
 
Jag har svårt att se mig själv kliva av, finns inte riktigt i mitt sinne tror jag, är inte så hård...

Skulle nog försökt styra in tror jag och lowsidat men det hoppas jag att jag slipper få reda på.
 
Jag har gjort både och.
Klivit av i en sväng där en annan förare lowsidade och gled ut i mitt spår. När jag reste hojen för att inte köra på honom så kom muren rusande emot en väldigt fort
Jag tror inte ens jag riktigt reagerade på vad jag gjorde, men har blivit lärd att går det åt helvete så se till att vara så långt ifrån hojen som möjligt. Måste ha varit någon instinkt bara.

Sen har jag hållit i en gång när jag glömde köra in nya bromsar och glasade dom på rakan på Gotland ring. Farten var inte högre än att det skulle kunna få att svänga, men det var ändå för snabbt för min förmåga.
Men jag höll i och hoppades på det bästa och det gick vägen men jag fick köra i depån och springa på toa efter det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top