Hoppa över service?

Smålänningen

Bäverhjälm
Gick med
13 May 2007
Hoj
Fz6-N -04
1. Jag undrar hur mycket som kan gå fel om man hoppar över en service. Har en ny hoj på gång men han har ingen servicebok. Han tror att den är servad som den ska.

Vad kan hända om den inte är det och man kör typ 500 mil till eller nåt innan man servar den?

2. Min suzuki gsx-r600 -97 ska servas var 600mil. Vad kan hända om man hoppar över en sådan service?

Vad är det man kollar/utför under denna "lilla" service?

Hur din motorcykel mår pga uteblivna servicar beror till största delen på hur du kör den. Anledningen till att vanliga bilar har längre mellan servicarna och extrema tävlingsmaskiner ibland/oftast rivs efter en tävling är just hur hårt dom belastas.

Men som Dr Bike skriver: Inget händer... Troligen... Om du har tur å inte kör som en tok jämt :tummenupp

Det händer inget servicen är bara ett sätt för tillverkarna att tjäna mer pengar .

Möjligt att det inte händer så mkt mer än att det slits lite mer . Eftersom du skall precis köpa & killen som säljer den vet inte när den är servad vad är det som säger att den inte har redan gått 500 mil eller mer för mkt utan service .

Om jag skulle köpa en hoj & den tidigare ägarn inte kan bevisa när servicarna är gjorda så är det första jag skulle göra är att byta olja & filter

Har du inte råd att serva den köp en annan hoj för det är ännu dyra med en motorrenovering

haha... robban lilla...byt olja åtminstone :D

Hehe, inga problem men jag lägger nog ner det där andra köpet tror jag. Vill fan inte köpa en hoj och serva den med en gång =)

Inte när jag fick veta att den "lilla" servicen på min "bara" skulle kosta 1800. Trodde man skulle kunnat få den för typ 1000.

Biljävlen jag har har gjort mig snål. Den senaste besiktningen gick ju på lite mer än bara kostnaden för provningen...känsliga jävlar domdär...=)

Det händer inget servicen är bara ett sätt för tillverkarna att tjäna mer pengar .

Möjligt att det inte händer så mkt mer än att det slits lite mer . Eftersom du skall precis köpa & killen som säljer den vet inte när den är servad vad är det som säger att den inte har redan gått 500 mil eller mer för mkt utan service .

Om jag skulle köpa en hoj & den tidigare ägarn inte kan bevisa när servicarna är gjorda så är det första jag skulle göra är att byta olja & filter

Har du inte råd att serva den köp en annan hoj för det är ännu dyra med en motorrenovering

Precis vad jag menade men inte orkade skriva :tummenupp

LÄs f.ö mina oljestickysar.
Där ger jag dessa onödigt täta serviceintervaller en fet känga.
De är till för att eftermarknaden ska tjäna slantar.
Ingen olja är iaf så dålig att den motiverar byte var 600:e mil.
Inte ens de sämsta.

Det enda du behöver hålla koll på/vara orolig för i en modern hoj är ventilspelen.
Vet man att de är ok så kan man somna om.

Lämna hojen till nån som kan kolla sånt åt dig så sparar du ÄNNU mer pengar.
Fullstämplad servicebok är väl bra, men verkstäderna gör inget överdrivet noggrannt, som man inte kan göra bättre själv.

De som vill ha hjälp med sånt här kan PM:a mig.

Precis vad jag menade men inte orkade skriva :tummenupp

LÄs f.ö mina oljestickysar.
Där ger jag dessa onödigt täta serviceintervaller en fet känga.
De är till för att eftermarknaden ska tjäna slantar.
Ingen olja är iaf så dålig att den motiverar byte var 600:e mil.
Inte ens de sämsta.

Det enda du behöver hålla koll på/vara orolig för i en modern hoj är ventilspelen.
Vet man att de är ok så kan man somna om.

Lämna hojen till nån som kan kolla sånt åt dig så sparar du ÄNNU mer pengar.
Fullstämplad servicebok är väl bra, men verkstäderna gör inget överdrivet noggrannt, som man inte kan göra bättre själv.

De som vill ha hjälp med sånt här kan PM:a mig.

jag körde 1900Mil innan jag gjorde oljeservice på min bil, i vanliga fall så rekommenderas att man gör oljeservice på knappt 1200mil på min bil.. å den rullar på bra fortfarande :)

dock pendlar jag med bilen å den går aldrig korta sträckor.

jag körde 1900Mil innan jag gjorde oljeservice på min bil, i vanliga fall så rekommenderas att man gör oljeservice på knappt 1200mil på min bil.. å den rullar på bra fortfarande :)

dock pendlar jag med bilen å den går aldrig korta sträckor.

Vilket är helt avgörande.

Korta sträckor sliter inte bara onödigt mycket på motorn och bilen i övrigt. Oljan tar mycket stryk då den aldrig får koka ur kondensvatten eller bensin.

Det är det jag menar när jag säger att inget händer (troligen) när man hoppar en service.
I klartext: Vet man HUR man kör och använder sitt fordon, hur man belastar det och känner sin motors kondition och hur den är servad samt HUR den ska låta och kanske ffa INTE ska låta så kan man göra en GOD bedömning, som inte alls är en chansning, utan ett väl underbyggt beslut.
Men det kräver såklart kunskaper.
Så ni som inte ÄR motorintresserade kan o-läsa detta inlägg och fortsätta byta olja var 600:e mil så slipper JAG massa gnäll sen för att jag sa si eller så!
:)

När man passerat garantitidens utgång kan man mycket väl övergå till behovsstyrt underhåll, det vill säga åtgärda servicepunkter efterhand det behövs. Det som kan vara lurigt är om man fått för små ventilspel eftersom det kan vara svårt att upptäcka i tid.

En negativ konsekvens är förstås att andrahandsvärdet kan (kommer att) påverkas.

Motorcyklistens bästa vänner är nog verkstadshandboken, bra verktyg och kunskap. Med de "ägodelarna" sparar man pengar, har skoj och uträttar ofta ett väl så bra jobb som mcverkstaden.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph