Hopkins hade lite hjulspinn i Catalunya.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Enligt deras datalogger så spann hans bakdäck oftast med 59 km/h högre hastighet än framdäcket ut ur kurvorna. Han tyckte det var toppenkul fram till det att motorn rasade.
 
Ballt...

En sak jag blev skeptisk till är när de (engelska kommentatorerna) säger att på rakan när det går en sådär 320-330 blås så spinner fortfarande backdäcket i kanske 380...

Det kan väl inte stämma eller?? :va :va

Skulle ju betyda att det i princip är hjulspinn hela tiden och det var väl inte speedway jag tittade på eller?

Kan jag ha hört så fel eller var det någon annan som hörde det?
 
Det spinner väldigt mycket på rakan, även med en gatcykel har du spinn i de farterna, men jag har inga exakta siffror. Om de har fått siffrorna från teamen och deras dataloggers, vilket är fullt möjligt, så stämmer det säkert.
 
Last edited:
Häftigt! Men jag såg inte när hans motor rasade? kanske inte var under loppet?
 
Är det inte så att fälgen snurrar fortare än däcket också? Dvs. att bakdäcket spinner mot fälgen?
 
Chris Ash skrev:
Har du?

En gatcykel som tex en Yamaha YZF R1 har ett hjulspinn i toppfart på ca 10km/h mer än den aktuella farten.


nu när jag tänker efter så har jag inte de, hade på crossen. Men så du menar att den däcket snurrar runt fälgen? men tillslut blir det väll slitet och tappar fästet helt? men dom byter kanske innan de händer?
intressant det här. förlåt för dumma frågor. :tungan
 
om den spinner så mycket utan speciell belastning borde den inte tokspinna då vid gaspådrag?


Chris Ash skrev:
Har du?

En gatcykel som tex en Yamaha YZF R1 har ett hjulspinn i toppfart på ca 10km/h mer än den aktuella farten.
 
Däcket kan väl ändå inte spinna mot fälgen? Det sitter ju som själva faen när man försöker kränga loss det.
 
Holger skrev:
om den spinner så mycket utan speciell belastning borde den inte tokspinna då vid gaspådrag?

Tror Chris menar att däcket spinner mot underlaget och inte mot fälgen i detta fall. I toppfart är det ju dessutom svårt att ge mer gas, eller hur? ;)
 
Nä däcket spinner mot asfalten inte fälgen, på extremt starka hojar kan däcket flytta sig på fälgen vid tokaccelerationer.

Holger: Vad jag vet så är belastningen ganska stor vid full gas och toppfart :va
 
Nyteknik skrev:
Inte helt självklart att det förhåller sig så som ni beskriver. Och inget man någonsin har märkt själv genom att köra eller se någon annan göra det.

Så är det i alla fall, tänk dig själv 150 hästar som hålls tillbaka av fartvinden, det blir lite påkänningar på bakdäcket.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top