Hongkong-kåpor ??

Är det någon skillnad på "hongkongkåpor" och "kinakåpor"?

säkert samma sak :D

nu har jag satt på allt utom bakdelen, blev la helt ok :D gul tank visserligen men orka. måste säga att fronten var jobbigast. någon som vet hur man skall göra med alla kablar mellan styre och lampor i en cbr600f '99? dom hänger ner lite fult, plus att det "gnäller" lite när man svänger åt ena hållet precis innan det tar i, så dom kommer ju uppenbarligen lite i kläm.
 

Bifogat

  • IMG_0309.jpg
    IMG_0309.jpg
    197 KB · Visningar: 141
säkert samma sak :D

nu har jag satt på allt utom bakdelen, blev la helt ok :D gul tank visserligen men orka. måste säga att fronten var jobbigast. någon som vet hur man skall göra med alla kablar mellan styre och lampor i en cbr600f '99? dom hänger ner lite fult, plus att det "gnäller" lite när man svänger åt ena hållet precis innan det tar i, så dom kommer ju uppenbarligen lite i kläm.

Ser fint ut.
Fronten var lite jobbig på min med, hakarna som skulle haka i mot kåpan med kåpglaset var lite för korta, löstes enkelt med en borr och två kattstrypare, bara att sy ihop :)
 
Hur var det med passformen i övrigt.
Vilka verktyg rekommenderas för montering?

En del verkar antyda att man behöver gå lös med en liten slip. Är det för att få ner tjocklek vid fästen? eller tjocklek ö ht..

Väntar spänt på mina kåpor!
 
Hur var det med passformen i övrigt.
Vilka verktyg rekommenderas för montering?

En del verkar antyda att man behöver gå lös med en liten slip. Är det för att få ner tjocklek vid fästen? eller tjocklek ö ht..

Väntar spänt på mina kåpor!

Borr och kanske ett par m8-bultar med ordentliga brickor där hålen är för stora eller så, annars funkar det nog bra. Jag hade som lämnat alla mina orginalskruvar i sanden på gåsen så det blev mycket bultar för min del ;)

EDIT: köpte ett skruvpaket på ebay, men dom var nog gjorda av bly så jävla mjuka som dom var, tog man i lite så var det soprent på skallen.
 
Hur var det med passformen i övrigt.
Vilka verktyg rekommenderas för montering?

Över lag är jag positivt överraskad. Man kan säga att passformen är bra för 3500kr. Dock blir man ju jävligt trött när det inte passar på viktiga ställen, såsom att det glappar lite vid vindrutan, och att front-delen som ändå är den mest komplicerade att montera inte stämde med vissa viktiga mått. Nu efter lite slipande och borrande (vidgning av befintliga hål) så sitter det grymt bra. Tills man måste ta isär den igen :D

Jag använde bara standardverktyg, typ skruvmejsel för philips och bolt. Samt borr då.

Någon annan som gjort detta med en CBR? Har lite frågor i denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=227347
 
Jag fick hem ett kinesiskt set idag, blanka och fina men ganska knirkig passform. Till en -05 R1 och kåpglaset passar inte??

Fint lackhantverk, men som sagt är hinkplasten ganska skev, å andra sidan hyfsat medgörlig.

Jag är nöjd, billigt, blankt men dåligt på nära håll. Jag är ingen perfektionist. Varning för att dega för många tusenlappar bara.....risk att man lackar ur.
 
Det låter som lite otroligt...

Ja, verkligen.. 70-80k för orginalkåporna till R1 -04 + tank?
Visst, helt nya, inkl sjuka verkstadsavgifter för montering.. då KANSKE man kommer upp i 50 papp..

Men kikade för skojs skull upp orginalkåpor till min R1 -05 på ebay, skulle få rubbet för knappt 10k..
 
Är det någon skillnad på "hongkongkåpor" och "kinakåpor"?

Eller är det bara olika benämning för samma sak?

edit:

nu har jag oxå beställt hongkongkåpor från "hithotclub",,

ska bli spännande att se hur de funkar :)

Så vitt jag vet övergick HK till Kina 1997. Så, nej det är ingen skillnad:)
 
Då har mina kåpor köpta från "Hithotclub" äntligen anlänt!
Tog exakt 19 dagar från beställning till att jag hade dem.

Jävligt störande dock att frakten från Kina till Sverige tog ungefär 2,5 dag, sen satt den svenska tullen och tryckte på dem i 4 :huvet

Hursom, nu är de här. Orkar inte packa upp alla innan jag ska montera dem. Och mitt tips till andra är att om ni ska frakta vidare kåporna. Gör det INNAN ni packar ur dem.

Jag fick inte in kartongen i min bil, så jag blev tvungen att packa ur dem på parkeringen. Sen när jag försökte få ner dem i lådan igen så kan jag bara konstatera att jag skulle behövt 2 lådor för att få plats med dem.

Jag är riktigt nöjd med lacken! Nån linje i mönstret som är lite "hackig" om man kollar nära. I övrigt är de kanon! (ser lite trista ut på bilderna jämfört med verkligheten). Alla fästen hela, och rent okulärt så ser de ut att kunna passa, hålen verkar vara samma storlek som orginal osv.
(är givetvis medveten om att man förmodligen bör ladda upp med ett batteri valium innan man försöker montera dem dock)

Här är några smakprov! Kommer mer när jag fått arslet ur vagnen och monterat dem.
 

Bifogat

  • IMG_0479.JPG
    IMG_0479.JPG
    108.9 KB · Visningar: 106
  • IMG_0478.JPG
    IMG_0478.JPG
    106.7 KB · Visningar: 119
  • IMG_0476.JPG
    IMG_0476.JPG
    122.2 KB · Visningar: 125
  • IMG_0475.JPG
    IMG_0475.JPG
    111.4 KB · Visningar: 120
  • IMG_0474.JPG
    IMG_0474.JPG
    133.9 KB · Visningar: 90
  • IMG_0473.JPG
    IMG_0473.JPG
    123.8 KB · Visningar: 93
Last edited:
Läckert! Mera bilder! Blir sugen att beställa jag med. :tummenupp

Måste säga att jag är avundsjuk på alla er med tankskal...:gnissla
 
Kineserna och jag har uppenbarligen en viss skillnad i vår syn på vad som är "perfect fit"... Längre än såhär kom jag inte en vardagskväll...

Undertailen var bara att skita i.. fästena för baklyset såg jag med bara ögonen på ungefär en nanosekund att det aldrig skulle funka.
Fästena på tailen var oxå helt åt helvete i storlek osv, men det gick att lösa.

Nånting säger mig dessutom att de stora kåporna + fronten blir den riktiga utmaningen.. hursom, några kassa bilder..
 

Bifogat

  • IMG_0502.jpg
    IMG_0502.jpg
    240.9 KB · Visningar: 112
  • IMG_0503.jpg
    IMG_0503.jpg
    239.7 KB · Visningar: 125
  • IMG_0507.jpg
    IMG_0507.jpg
    237.5 KB · Visningar: 114
Kineserna och jag har uppenbarligen en viss skillnad i vår syn på vad som är "perfect fit"... Längre än såhär kom jag inte en vardagskväll...

Undertailen var bara att skita i.. fästena för baklyset såg jag med bara ögonen på ungefär en nanosekund att det aldrig skulle funka.
Fästena på tailen var oxå helt åt helvete i storlek osv, men det gick att lösa.

Nånting säger mig dessutom att de stora kåporna + fronten blir den riktiga utmaningen.. hursom, några kassa bilder..

Tror du har rätt där. Det var det som var utmaningen på min. För att få det OK runt framlysena så fick jag borra och sy lite med kattstrypare, ingenting man tänker på förräns jag pekar ut det. Alla som kollat på min hoj säger IAF: Åh fan, är det sådan kvalité på kinakåporna! Trodde dom skulle passa skitdåligt.
Ja inte var det helt enkelt att få dom på plats, men det går med lite kreativitet och kanske en borr/dremmel :)
 
Beställde hongKongkåpor till min gsxr 600 k6 igår, med tanke på tidigare inlägg så ser jag verkligen fram emot monteringen av dessa:)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top