Hong Kong, köpa ngt

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ska till Hong Kong imorgon, ska man köpa ngt? Alla tjatar om alla shopping där. Fejk är inte så hett tycker jag, men finns det ngn bra elektronik man bör ha och funkar allt här hemma? Nintendo, kamera, dator?
Tips, tack. :)

Behöver du någonting?

Shoppa för shoppandets skull ägnar sig fruntimmer åt.

Kvinnor köper vilken skit som helst, bara det är nedsatt 20%

Jag köper det jag ska ha, jag betalar gärna 20% extra om jag kan köpa det direkt på första stället jag går in på.

Datorer är ju kul om du vill ha kinesisk/amerikanskt tangentbord.
USB minnen är skitbilliga, men visar sig rymmaa 512kb när dog är märkta 32GB
Nintendo kanske, om du känner några barn som behöver ett....

Var där i februari, nintendo kostar exakt som hemma. Iallafall om du köper i "riktig" butik. På hål-i-väggen butiker kunde man pruta ner dom duktigt men då vet man inte riktigt man får.
Annars är marknaderna kul, särskilt prutningen. Nattmarknaderna är värt besöka. Fastlandet gäller dock, marknaderna på hongkong ön är mycket dyrare. Bästa shoppingen gjorde jag dock inne i "Kina" grym prisskillnad mot hongkong.

HK är lite billigare än hemma, men inte mycket. Sist jagade jag runt en hel dag efter en kamera. De är lite fula: laddare kostar extra, på vissa ställen får man minneskort, på andra inte osv osv. Det är helt hopplöst att jämföra priser och man måste vara JÄVLIGT noga med att kolla att det man blitt lovad verkligen ligger i förpackningen sen. Om du nu inte måste ha med dig en souvenir hem så skulle jag faktiskt skita i att handla dyr elektronik där. Det är inte värt besväret/risken.

images

Fan vad det tog att hitta en som inte såg skadad ut.

När jag var i Hong var det inne med MD spelare. Kollade runt här hemma och bestämde mig för vad det var jag var ute efter. Problemet var bara en sak. De var säkert en säsong före oss. Modeller som ännu inte kommit hit såldes där. Tillslut valde jag att inte köpa någon MD spelare. Faktum är att jag aldrig köpte någon alls.

Däremot köpte jag en systemkamera där och den var betydligt billigare här hemma. För samma pris en kamera inklusive ett standardobjektiv kostade här hemma fick jag samma kamera med ett betydligt bättre objektiv. Valde att köpa Nikon eftersom det var det enda märke som hade internationell garanti på sina produkter. En garanti jag aldrig behövde utnyttja.

Som andra redan varit inne på måste man ha läst på lite innan. Annars är det stor risk att bli lurad. Eftersom det var så länge sedan jag besökte Hong Kong kan jag inte längre säga hur det är prismässigt där. När jag var där hade man precis haft en finanskris dessutom vilket säkert påverkade prisbilden något. Om man var intresserad av att köpa klockor som t ex Rolex och dyl fanns det en hel del att tjäna. Idag vet jag inte hur prisläget är som sagt.

Har du lite hum om prisläget här hemma på olika produkter kan du ju jämföra och slå till om det är något särskilt du är intresserad av. Skulle inte köpa något bara för sakens skull.

Ha en trevlig resa :tummenupp

Hittar du nån som säljer bilmodeller från Autoart så kan du köpa en Volvo 240 serie A till mig. I skala 1:18 :)
Eller en BMW E30 M3 dtm. Samma tillverkare, samma skala. Givetvis bjuder jag på något trevligt som tack för hjälpen. :)

H-K är en underbar stad med en touch av UK. Varit där flera ggr. Vill dit igen helt klart.
Ladies Market rekomenderas likaså Stanley Market på Honkong Island. Iphones är billigare där, men kolla vilken verison/sw mm.

Äkta klockor av vanligt märke är klart billigare att köpa där, även sy upp kläder kan vara en liten rolig grej.

//B

Äkta klockor av vanligt märke är klart billigare att köpa där
Samtidigt så finns det även otroligt många kopior. Dessa sträcker sig ifrån det som inte ens är likt originalet till det som en urmakare knappt kan se skillnad på. Är man inte absolut säker på vad man är ute efter och exakt hur det ska vara så bör man nog avstå.

Det är inte bara dyra schweiziska lyxmärken som kopieras, utan även bland annat Seiko.

Samtidigt så finns det även otroligt många kopior. Dessa sträcker sig ifrån det som inte ens är likt originalet till det som en urmakare knappt kan se skillnad på. Är man inte absolut säker på vad man är ute efter och exakt hur det ska vara så bör man nog avstå.

Det är inte bara dyra schweiziska lyxmärken som kopieras, utan även bland annat Seiko.

Mkt riktigt visst är det så. Klockor köper man i klockaffärer inte på marknader.

//B

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...