Hong Kong, en helg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hong Kong, en helg. Var ska man bo? INte "enkelt men billigt och bra"
Mjuk/stor säng måste, ska bo i primitiva Kina först så där lär man få sin dos av stenhård/för kort säng.

Jag har precis kommit hem ifrån Hongkong efter sju månader. Jag tycker att du ska bo på själva Hongkongön, det finns sjukt flådiga hotell men det finns lagom dyra som kostar lite under tusenlappen. Mina föräldrar var nere och hälsade på och bodde på Sohotel :http://www.sohotel.com.hk
De tog de näst enklaste rummet och det var fräsht och lagom stort, internet och allt sånt. De billigaste rummen ska dock vara lite små, men reser du själv kanske det funkar. Frukosten var sådär men men. Hur som helst är läget perfekt, gångavstånd till centraldelen och mysiga resturag/bardelen Soho.

Sohotel får min röst!

Hotel LKF = Lan qwai fong (partygatan på Hongkongön) dock ligger det inte så nära att det låter mycket. också bra läge men vet inget om standarden. Men skulle tro att den är bra!
http://www.hotel-lkf.com.hk

Last edited:
Ät en middag eller ta en drink här. Mycket trevligt ställe med fantastisk utsikt över Hong Kong.

http://www.peninsula.com/Hong_Kong/en/default.aspx#/Hong_Kong/en/Dining/Felix/

Boende finns i alla möjliga prisklasser och standard. En av de absolut sämsta nätterna sett till standard har jag tillbringat i just Hong Kong. Rörde sig om en natt lyckligtvis. Kom just tillbaka från Kina och vi hade inte bokat boende och tog in på första "bästa" :näsblod ställe. Det rörde sig inte om något hotell utan vi var mer inneboende hos några Hong Kong bor.

Jag har precis kommit hem ifrån Hongkong efter sju månader. Jag tycker att du ska bo på själva Hongkongön, det finns sjukt flådiga hotell men det finns lagom dyra som kostar lite under tusenlappen.

Ok, ska kolla sohotel. Tack.
Ang att bo på HOng KOng-ön så sade någon att man ska bo på ngn annan ö, vilken ö var det nudå? :va
Bor gärna där det är som allra bäst att bo, dvs nära restauranger och klubbar likaså. Inga t-shirtmarknader tack, är några märkesvaror vettiga att köpa där eller är det som i alla andra länder, dvs samma pris som hemma?

Din vän menar nog Kowloon sidan. Det vill säga samma sida som Penninsula Hotellet ligger som jag länkade till ovan. Felix bar är designad och inredd av Phillip Stark. Väl värd ett besök. Från Kowloon sidan har man utsikt över Hong Kong ön. Förutom lyxhotellen längst vattnet består den sidan mest av affärer av lägre klass. Ska du handla elektronik är det den sidan du ska röra dig på. Vi bodde på Kowloon ön och tog Star Ferry över till Hong Kong. Det är en väldigt kort tur. De går rätt tätt. Framåt småtimmarna tar man en taxi tillbaka via tunnel. Bar och restaurangdistrikten på Hong Kong sidan är rätt trevliga. Mycket blandade nationaliteter (åtminstone var det så när jag var där för massor av år sedan). Hong Kong kändes väldigt speciellt. En mix av Asien och Europa i New York tappning.

Köp en Lonely Planet guide bok och läs på lite.

Ska du köpa något så titta på elektronik som kameror och märkesklockor. De har lägre moms än här hemma. Det är möjligt att få tag i det allra senaste inom elektronikväg innan det kommer hit. Jag skulle satsat på att köpa en kamera om jag vore dig. Tänk på att garantierna inte gäller utanför Hong Kong. Ett tips är att köpa Nikon som har internationell garanti. Är inte helt uppdaterad på den fronten. Var som sagt vaksam när det gäller den biten om det är viktigt. Råder det finanskris där kan du även köpa klockor för bra priser. Rolex och dyl. Älskar du bilstyling, kommer du att tycka att du hamnat i paradiset. Inget bilmärke är heligt. De verkar även gilla modellflyg, bil etc. Kort sagt är de rätt nördiga.

Ang att bo på HOng KOng-ön så sade någon att man ska bo på ngn annan ö, vilken ö var det nudå? :va
Bor gärna där det är som allra bäst att bo, dvs nära restauranger och klubbar likaså. Inga t-shirtmarknader tack, är några märkesvaror vettiga att köpa där eller är det som i alla andra länder, dvs samma pris som hemma?

Last edited:
The Peninsula Hong Kong är trevligt. Lite i dyraste laget kanske?

Det dög åt James Bond. Skämt å sido har du rätt. Det är verkligen i dyraste laget. Man kan dock utan vidare åka upp i restaurangen/baren och titta och ta en drink eller stanna och äta middag beroende på vilken budget man har att röra sig med. Även om man nöjer sig med en Cola får man räkna med att det kan kosta betydligt mer än här hemma. Utsikten över Hong Kong ön särskilt kvällstid är dock värt hålet i plånboken det lovar jag. Man behöver inte stanna där resten av kvällen utan kan ta färjan över till Hong Kong sidan och röja på barerna där istället.

Instämmer på Peninsula, Asiens svar på Hilton. Visserligen var det i Tjang-hajj jag bodde där, men tror knappast den här kan vara sämre.

Visserligen inte den smartaste personalen just där vilket resulterade i att

1. Fick wake-up call bokat av några kompisar som sa att vi skulle åka hem två dagar innan

2. Samma kompisar sa till någon där att vårat rum var deras = dom kom in och lekte hotell-troll medans undertecknad låg avdäckad :mad:

Men annars så var det bra :tummenupp

Chunking Mansion :D:D Dit går man om man vill röka på, köpa kopior, få ett BJ eller något annat kul :gnissla Söker man lite högre standard så... njaaaaaa.

Jag säger det igen, Hongkong ön! Utelivet är mycket roligare på ön tycker jag. Men vill man hitta billigare boende och bli attackerad av indier som skriker "COPY HANDBAG, COPY WATCH SUIIIIT FOR YOU MISTER" så är Kowloon ett måste! Men det finns otroligt mycket kul också, bla sneakersmarknaden i Mong Kok, där hittar du allt.. ALLT i skoväg. Mong kok computer centre är också lite kul, flera våningar av massa elektronik av alla dess slag.

Sen tycker jag du ska åka till någon av stränderna. mitt tips är Big wave bay, där kan man hyra en surfbräda för 50 (+100 deposit) en hel dag. Svinkul!

PMa om du har några flera frågor

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...