Hondas och If´s charmoffensiv

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nu kör ju jag inte Honda men tycker ändå det är rätt kul att läsa reaktionerna från er som gör det. Tydligen har det här varit efterlängtat och helt klart är ju att försäkringsfrågan är en pain in the ass för de flesta hojåkare som har lite pulver mellan knäna. Det gnälls friskt om premievansinnet på alla hojforum men få verkar ha några förslag på lösningar.

Samtidigt: vad är det som gör att man nu plötsligt kan sänka premierna? Villkoren verkar ju inte särskilt blodiga så var ligger haken? Eller är det ingen? Är det bara en fråga om gemensamt risktagande? Eller är det så att man har statistik som gör gällande att Hondapiloter klotar mindre än andra? Att värstingarna som kostar f-bolagen mest pengar (och naturligtvis ska betala om de kör som svin) kör Retta, Ninjor eller Gixxers?

För om det här funkar, om man ger villkor som faktiskt ger oss sporthojsåkare a benefit of a doubt, så kanske vi kan se samma utveckling på klass 7 hojarna också, Honda då i första hand? Jag menar, varför ska någon på en Hornet 600 betala 3100 hel/hel medan en CBR 600 RR pröjsar samma summa varje månad (typ) för samma försäkring? Någon mer än jag som tycker det haltar?

Vad tror ni? Varför kommer detta nu? Eller skiter ni i det och bara garvar på era Hondor?

Last edited:
fazerfun skrev:
Nu kör ju jag inte Honda men tycker ändå det är rätt kul att läsa reaktionerna från er som gör det. Tydligen har det här varit efterlängtat och helt klart är ju att försäkringsfrågan är en pain in the ass för de flesta hojåkare som har lite pulver mellan knäna. Det gnälls friskt om premievansinnet på alla hojforum men få verkar ha några förslag på lösningar.

Samtidigt: vad är det som gör att man nu plötsligt kan sänka premierna? Villkoren verkar ju inte särskilt blodiga så var ligger haken? Eller är det ingen? Är det bara en fråga om gemensamt risktagande?

För om det här funkar, om man ger villkor som faktiskt ger oss sporthojsåkare a benefit of a doubt, så kanske vi kan se samma utveckling på klass 7 hojarna också. Varför ska någon på en Hornet 600 betala 3100 hel/hel medan en CBR 600 RR pröjsar samma summa varje månad (typ) för samma försäkring? Någon mer än jag som tycker det haltar?

Vad tror ni? Varför kommer detta nu? Eller skiter ni i det och bara garvar på era Hondor?
*lite efter*... har de sänkt hondapreimerna drastiskt eller? :va

Tycker att det är lika bra att köra halvförsäkrat, blir nästan aldrig lönsamt att köra hel,... har åkt på rumpan på bana 3ggr, fixade till hojarna som nya själv för 2-3000 som mest.

Honda/IF

Halå eller!

Det är ju som sagt bara trafikförsäkring du får för 7950kr för en CBR 600RR.
Detta om do bor i zon 1-2.
Det är la lika bra att dom tar bort vagnskada när vissa inte kan hålla sig på hjulen. Folk kanske kör lugnare om dom vet att dom får betala reparationer själva, eller????? Sen kan ju olyckan vara framme hur lugnt man än tar det...

fezt skrev:
*lite efter*... har de sänkt hondapreimerna drastiskt eller? :va

Tycker att det är lika bra att köra halvförsäkrat, blir nästan aldrig lönsamt att köra hel,... har åkt på rumpan på bana 3ggr, fixade till hojarna som nya själv för 2-3000 som mest.
¨
Ja, det verkar så om man får tro entusiasmen i tidigare trådar. Dock gäller det inte klass 7, de kan du bara trafikförsäkra just nu. Men i mars kommer enligt uppgift nya premier på halv och hel även för värstinghojarna. Men en Hornet 600 för 3100 hel/hel i Stockholm för en 25-åring tycker jag låter snorbilligt

RaceRoger skrev:
Halå eller!

Det är ju som sagt bara trafikförsäkring du får för 7950kr för en CBR 600RR.
Detta om do bor i zon 1-2.
Det är la lika bra att dom tar bort vagnskada när vissa inte kan hålla sig på hjulen. Folk kanske kör lugnare om dom vet att dom får betala reparationer själva, eller????? Sen kan ju olyckan vara framme hur lugnt man än tar det...

Jo, jag vet det...det var liksom poängen. :rolleyes: Enligt uppgift kommer även nya premier på värstinghojarna i mars och då får man ju se hur de resonerar, om de menar allvar med mer mänskliga premier.

Jag undrar det....en del tror jag faktiskt skiter i det. De kör trafik så länge det går och plockar ut nya kåpor för den skitsumma som självrisken är när de till slut klotar...det är ju ändå f-bolagen som tar smällen. Resultatet blir svinhöga prmier för oss andra..jag önskar att högre sjävrisker var lösningen men då faller ju hela iden med ett försäkringsbolag eller hur?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti