Hondan uppför sig skumt

Ikon

On the run since 82
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Letar ny
Jag har en crf 450 motard som börjat bete sig lite hemligt:Det börjar med att den dör när man kör låter som om att den inte får nån soppa,omöjlig att få igång.Väntar man dock en stund så går den o starta utan problem och nu till det hemliga,Ibland har den gått en hel dag utan problem för att nästa dag stanna efter 100 meter :va

Nån som har nån idé om vad det kan vara tänd eller förgasarfel?

Skruva väck bensinkranen o rengör silen i tanken. Låter som det.........

Ikon skrev:
Jag har en crf 450 motard som börjat bete sig lite hemligt:Det börjar med att den dör när man kör låter som om att den inte får nån soppa,omöjlig att få igång.Väntar man dock en stund så går den o starta utan problem och nu till det hemliga,Ibland har den gått en hel dag utan problem för att nästa dag stanna efter 100 meter :va

Nån som har nån idé om vad det kan vara tänd eller förgasarfel?

Svårt att säga med bara den info. Troligen bensin pump om du har det. testa med lite startgas när den stannar för dej så märker du om det har med bensin att göra. annas får man gå vidare till nästa steg som är gnista på tändstifft. å så vidare....

Det satt skit i silen från tanken...dock att svårt o veta om det var det som var felet då den gick ibland...ska ut o testa imorgon så får vi se...den startade dock utan probbs

Argyle skrev:
Direktinsprutning pojkar, direktinsprutning, hehe..........

Det har du rätt i. :tummenupp

Dieselmotorer med Turbo, det är trygga saker det.

Gör en ventiljustering. Det sitter väldigt känsliga ventiler i dom där. Det minsta lilla smust i insugsluften, så försvinner ventilspelet. Då blir den väldigt svårstartad och smäller osv.
Har spelet ändrat sig, är det stor risk att du måste byta ventiler också.

Vet inte om jag är ute och cyklar nu men...............

En polare till mig har en CRF 450 och den började bete sig lite konstigt. Nästan så som du beskriver. Den kunde gå bra för att helt plotsligt dö och sedan inte vilja starta igen på ett tag. När han kollade upp var det var som var fel så var tydligen ventilsätena (kommer inte ihåg om det var insug eller Avgassidan) som var slitna. Fick något tipps utav en annan kille som också körde en CRF. Hojen hade gått ca 40 timmar när detta hände. Enligt vad han själv säger så är det relativt noga att fixa detta i tid så att man inte får general ras på grejorna.

Men som jag sa, vet inte om detta stämmer. Men det kanske kan vara värt att kolla upp.

bebbe skrev:
2040280 Vet inte om jag är ute och cyklar nu men...............

En polare till mig har en CRF 450 och den började bete sig lite konstigt. Nästan så som du beskriver. Den kunde gå bra för att helt plotsligt dö och sedan inte vilja starta igen på ett tag. När han kollade upp var det var som var fel så var tydligen ventilsätena (kommer inte ihåg om det var insug eller Avgassidan) som var slitna. Fick något tipps utav en annan kille som också körde en CRF. Hojen hade gått ca 40 timmar när detta hände. Enligt vad han själv säger så är det relativt noga att fixa detta i tid så att man inte får general ras på grejorna.

Men som jag sa, vet inte om detta stämmer. Men det kanske kan vara värt att kolla upp.

Ja jag har funderat över ventilerna oxå,men dom är justerade för ca 20 timmar sen...får väl riva isär o undersöka ändå...motorras e allt annat än kul

Ett annat tänkbart fel skulle kunna vara elektronik.
Ex.vis tändspolar som är trasiga brukar bete sig så; funkar när de är kalla men slutar fungera när de blir varma.
Men även annan elektronik kan bete sig så.
HAr du tur kan det ju bara vara t.ex ett jordningsfel.
Ta bort alla jordkablar, putsa med smärgelduk, skydda med lite kopparpasta, dra dit. Brukar göra underverk på den krånglande enheten.

Dr.Bike skrev:
2043428 Ett annat tänkbart fel skulle kunna vara elektronik.
Ex.vis tändspolar som är trasiga brukar bete sig så; funkar när de är kalla men slutar fungera när de blir varma.
Men även annan elektronik kan bete sig så.
HAr du tur kan det ju bara vara t.ex ett jordningsfel.
Ta bort alla jordkablar, putsa med smärgelduk, skydda med lite kopparpasta, dra dit. Brukar göra underverk på den krånglande enheten.
Ja fast då känns det som om att det skulle strula mer än det gör...Har varit ute o kört en timma nu blurrade till lite efter 7-8 minuter men sen gick han som en klocka...det värsta är ju att jag vet ju inte om felet är ur världen eller inte

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg