Hondakolv

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Hojen är en Honda CBR 600 FS -01 och är en banhoj.
Började som ett litet tickande (kamkedjesträckaren?) började spika lite sen tappade den kraften. Trodde det var topplockspacknigen då det spotta lite olja ur avgassystemet. Öppnade motorn och då såg det ut så här. Men vad är det som har hänt, att kolven har gått sönder ser jag men vad är orsaken?

Bifogat

• Hondanmotor 002.jpg
    Hondanmotor 002.jpg
    64.1 KB · Visningar: 159
aRWe skrev:
2336996 Hojen är en Honda CBR 600 FS -01 och är en banhoj.
Började som ett litet tickande (kamkedjesträckaren?) började spika lite sen tappade den kraften. Trodde det var topplockspacknigen då det spotta lite olja ur avgassystemet. Öppnade motorn och då såg det ut så här. Men vad är det som har hänt, att kolven har gått sönder ser jag men vad är orsaken?

Vore det inte för att jag vet bättre skulle jag kunna tro nån hällt socker i tanken och du fått kolvkaries. :rolleyes:

/H

Ser mera ut av skadornas placering att dömma som om kolven "skallrat" sönder av att den wobblat i loppet än att det skulle kunna ha uppstått någon form av härdsmälta...
Tickandet och spikandet skulle nog isf vara för stort kolvspel...

Men jävligt lurigt att det bara hände på EN kolv? :confused:

Last edited:
Vevstakslager eller kolvbultslagret som gett upp och gjort att den kan gå för högt upp och smälla i ventilerna ,är min gissning.

3:an´s cylinder gissar jag också på ?

Last edited:
Långa farbron skrev:
2339326 Vevstakslager eller kolvbultslagret som gett upp och gjort att den kan gå för högt upp och smälla i ventilerna ,är min gissning.

3:an´s cylinder gissar jag också på ?
3:an's cylinder visst är det den, fast det kan man kanske räkna ut med hjälp av bilden:7peta

Syns inte så mycket i vevstakslagret men kolvbulten glappar lite i vevstaken.

Mr Edholm skrev:
Ser mera ut av skadornas placering att dömma som om kolven "skallrat" sönder av att den wobblat i loppet än att det skulle kunna ha uppstått någon form av härdsmälta...
Tickandet och spikandet skulle nog isf vara för stort kolvspel...

Men jävligt lurigt att det bara hände på EN kolv?
Kan det hända om en kolvring ger upp?

Kolven och ringarna låg i småbitar i tråget, inga stora bitar alls.

aRWe skrev:
2339523 3:an's cylinder visst är det den, fast det kan man kanske räkna ut med hjälp av bilden:7peta

Syns inte så mycket i vevstakslagret men kolvbulten glappar lite i vevstaken.

Kan det hända om en kolvring ger upp?

Kolven och ringarna låg i småbitar i tråget, inga stora bitar alls.

Jodå, kolven får ju ingen anspänning längre då och börjar "vicka" eller "wobbla" upp och ner i loppet och går i kras...som den gjort på bilden.
Den drivs ju tyvärr runt av de andra cylindrarna.

Fast kolvringen hade nog varit smulor oavsett om den dog före eller efter kolven.

Det är några konstiga ringar om man bl.a tittar på tallrikens fasning i kolvtoppen på avgassidan. Mycket talar ju för ventilkrock också om du säger att kolvbulten glappar...men det kan ju också vara en följdskada av kolven.
Vore intressant att se en bild av ventilerna i toppen på 3´an...

Last edited:
Mr Edholm skrev:
2339552 Jodå, kolven får ju ingen anspänning längre då och börjar "vicka" eller "wobbla" upp och ner i loppet och går i kras...som den gjort på bilden.
Den drivs ju tyvärr runt av de andra cylindrarna.

Fast kolvringen hade nog varit smulor oavsett om den dog före eller efter kolven.

Det är några konstiga ringar om man bl.a tittar på tallrikens fasning i kolvtoppen på avgassidan. Mycket talar ju för ventilkrock också om du säger att kolvbulten glappar...men det kan ju också vara en följdskada av kolven.
Vore intressant att se en bild av ventilerna i toppen på 3´an...
Så ser det ut i toppen.
Var och visade upp topplocket hos en motorrenoveringsfirma idag, han kunde inte säga direkt vad det berodde på, glapp i lager, materialutmattning, cylindern har gått för magert, ventil/kolvkrock vad som konstaterades var att det int var någon större fara lite honing av cylinder, 2 nya ventiler inslipning av dom andra lite slipande i toppen, inget annat. Puhh

Bifogat

• Hondanmotor.jpg
    Hondanmotor.jpg
    70.3 KB · Visningar: 47
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu