Honda XRV750 - Problem med höger blinkers, vänster fungerar (LÖST)

adventusiast

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2024
Hoj
Honda XRV750 Africa Twin
Hej,

Har ett märkligt elfel på min africa twin rd04, vänster blinkers fungerar, höger fungerar inte. Relät verkar gå bananas när man blinkar höger, är det någon som är lite mer erfaren med el som kan peka lite på var man ska börja med att felsöka detta?

Video som visar problemet:

Uppskattar all hjälp jag kan få!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej,

Har ett märkligt elfel på min africa twin rd04, vänster blinkers fungerar, höger fungerar inte. Relät verkar gå bananas när man blinkar höger, är det någon som är lite mer erfaren med el som kan peka lite på var man ska börja med att felsöka detta?

Video som visar problemet:

Uppskattar all hjälp jag kan få!


Guldstjärna för beskrivningen av problemet. Extra plus i kanten för att arbetar med handskar på.

I slutet av videon visar du upp en kabel med kontaktdon som inte är anslutet någonstans. Vad är det?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: Relät verkar gå bananas när man blinkar höger, slut citat
Börjar reläet blinka väldigt fort vid höger blinker tyder det på
(inbyggd varningsignal i reläet för)
1) kortslutning av +(plus) till jord/chassi eller nya lampor som drar mer ström (=högre effekt) än original lampor
2) avbrott eller nya blinkerslampor som som drar mindre ström än original
eller
att en blinkers lampa har gått sönder och reläet varnar för att en lampa är sönder.
mindre troligt att två blinkerslampor sönder samtidigt men två sönder ger samma varningssignal från reläet, snabblink.
 
Last edited:

adventusiast

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2024
Hoj
Honda XRV750 Africa Twin
Guldstjärna för beskrivningen av problemet. Extra plus i kanten för att arbetar med handskar på.

I slutet av videon visar du upp en kabel med kontaktdon som inte är anslutet någonstans. Vad är det?
Den kabeln finns inte med i elschemat, den går till kontaktdonet som sitter mot strålkastaren, har inte hittat vart den andra änden ska sitta...
 

adventusiast

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2024
Hoj
Honda XRV750 Africa Twin
Känns som avbrott.
Alla lampor hela, alla kablar hela mellan blinkers / omkopplare?
Omkopplaren hel?
Avbrott runt styrhuvudet är rätt vanligt.

Bra tips, ska kika på det!

Citat: Relät verkar gå bananas när man blinkar höger, slut citat
Börjar reläet blinka väldigt fort vid höger blinker tyder det på
(inbyggd varningsignal i reläet för)
1) kortslutning eller nya lampor som drar mer ström (=högre effekt) än original lampor
2) avbrott eller nya blinkerslampor som som drar mindre ström än original
eller
att en blinkers lampa har gått sönder och reläet varnar för att en lampa är sönder.
mindre troligt att två blinkerslampor sönder samtidigt men två sönder ger samma varningssignal från reläet, snabblink.
Blinkerslamporna är orörda, dock bytt ut båda H4 lamporna, men problemet kvarstår även nu efter att båda framljusen är nedplockade. Kan det vara korrision/oxidation i blinkers-sockeln?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bra tips, ska kika på det!


Blinkerslamporna är orörda, dock bytt ut båda H4 lamporna, men problemet kvarstår även nu efter att båda framljusen är nedplockade. Kan det vara korrision/oxidation i blinkers-sockeln?
Enklast att kontrollera lamporna kan vara att flytta höger lampor till vänster sida.
Fungerar blinkers då till vänster med "höger"lamporna är det inget fel på "höger" lamporna.
Utan då är det bara sätta tillbaka högerlamporna på plats. Förhoppningsvis försvinner oxider då.
Det är misstänkt du har en lös sladd. Kan problemet (om "högerlamporna" fungerade till vänster vara avbrott ?) Kontakten har lossnat ? från en annan kontakt ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kan det vara korrision/oxidation i blinkers-sockeln?

Typ.

Att relät reagerar som det gör är ett resultat av att det är lastberoende.

Min erfarenhet är att blinkersproblem på gamla hojar sitter "långt ut" - speciellt när den fungerande vänstersidan indikerar(!) att det inte är fel på varken relät eller stömbrytare uppe på styret.

Alltså är det mer effektivt att börja i ytterkanterna. Självklart börjar du med att skruva av glaset på armaturen och kolla så att glödlampan är hel och inget ärg eller oxid stör kontakten.

Får du inget resultat där är kopplingspunkten under sadeln (bak) nästa bov i dramat. Här kan det se riktigt trist ut, speciellt på vinterkörda hojar.
Dela, gör rent och kolla så du har ström fram dit med enkel testmejsel.
Funkar det - men fortfarande inte blinkersen så ger du dig på jorden och kollar hur den ser ut.

See? Lugnt och metodiskt arbetar du dig utifrån och in, eliminerar varje enskild felkälla genom att efter varje steg kolla vilket resultat du får.

Får du ingen reaktion från blinkersen ännu, så hade jag dragit en lös direktkabel från pluspolen till matningen på blinkersen för att se var felet är - och en direktare till jord dessutom.

Får du inget ljus ens där så kan du ha ett kabelbrott inne i blinkersarmen av gummi.

Som sagt, bara arbeta systematiskt och stegvis så hittar du felet.
 

adventusiast

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2024
Hoj
Honda XRV750 Africa Twin
Enklast att kontrollera lamporna kan vara att flytta höger lampor till vänster sida.
Fungerar blinkers då till vänster med "höger"lamporna är det inget fel på "höger" lamporna.
Utan då är det bara sätta tillbaka högerlamporna på plats. Förhoppningsvis försvinner oxider då.
Det är misstänkt du har en lös sladd. Kan problemet (om "högerlamporna" fungerade till vänster vara avbrott ?) Kontakten har lossnat ? från en annan kontakt ?

Bra ide, testade att byta en högerlampa igår mot en vänsterlampa, men inte båda! Det skall göras.

Det finns uppvärmda handtag och extraljus monterat på hojen, förra ägarna har varit där och pillat rätt mycket, det är väldigt svårt att se vad som är original och inte, men misstänker att den bruna kabeln som visas i slutet av videon eventuellt lossnat från något, vad vet jag inte, letade i över en timme igår. Tänkte plocka den tanken idag och kika om det kan vara något som lossnat därifrån.

Kabeln i fråga (den bruna som visas i slutet) sitter med andra änden på kontakten för strålkastaren
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den kabeln finns inte med i elschemat, den går till kontaktdonet som sitter mot strålkastaren, har inte hittat vart den andra änden ska sitta...

Det lär vara helljussignal till bortmonterade extraljus, eller någon annan slags matning av tillbehör. Du kan utgå från att den är strömförande när antingen hel- eller halvljus är tänt.
Demontera, eller allra minst isolera!
 

adventusiast

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2024
Hoj
Honda XRV750 Africa Twin
Typ.

Att relät reagerar som det gör är ett resultat av att det är lastberoende.

Min erfarenhet är att blinkersproblem på gamla hojar sitter "långt ut" - speciellt när den fungerande vänstersidan indikerar(!) att det inte är fel på varken relät eller stömbrytare uppe på styret.

Alltså är det mer effektivt att börja i ytterkanterna. Självklart börjar du med att skruva av glaset på armaturen och kolla så att glödlampan är hel och inget ärg eller oxid stör kontakten.

Får du inget resultat där är kopplingspunkten under sadeln (bak) nästa bov i dramat. Här kan det se riktigt trist ut, speciellt på vinterkörda hojar.
Dela, gör rent och kolla så du har ström fram dit med enkel testmejsel.
Funkar det - men fortfarande inte blinkersen så ger du dig på jorden och kollar hur den ser ut.

See? Lugnt och metodiskt arbetar du dig utifrån och in, eliminerar varje enskild felkälla genom att efter varje steg kolla vilket resultat du får.

Får du ingen reaktion från blinkersen ännu, så hade jag dragit en lös direktkabel från pluspolen till matningen på blinkersen för att se var felet är - och en direktare till jord dessutom.

Får du inget ljus ens där så kan du ha ett kabelbrott inne i blinkersarmen av gummi.

Som sagt, bara arbeta systematiskt och stegvis så hittar du felet.
Check, perfekt! Nu har jag lite mer kött på benen känner jag.
Har endast en multimeter, ingen testmejsel, men det lär ju duga till att testa?


Det lär vara helljussignal till bortmonterade extraljus, eller någon annan slags matning av tillbehör. Du kan utgå från att den är strömförande när antingen hel- eller halvljus är tänt.
Demontera, eller allra minst isolera!
Check, den skall täckas upp!
 

adventusiast

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2024
Hoj
Honda XRV750 Africa Twin
Typ.

Att relät reagerar som det gör är ett resultat av att det är lastberoende.

Min erfarenhet är att blinkersproblem på gamla hojar sitter "långt ut" - speciellt när den fungerande vänstersidan indikerar(!) att det inte är fel på varken relät eller stömbrytare uppe på styret.

Alltså är det mer effektivt att börja i ytterkanterna. Självklart börjar du med att skruva av glaset på armaturen och kolla så att glödlampan är hel och inget ärg eller oxid stör kontakten.

Får du inget resultat där är kopplingspunkten under sadeln (bak) nästa bov i dramat. Här kan det se riktigt trist ut, speciellt på vinterkörda hojar.
Dela, gör rent och kolla så du har ström fram dit med enkel testmejsel.
Funkar det - men fortfarande inte blinkersen så ger du dig på jorden och kollar hur den ser ut.

See? Lugnt och metodiskt arbetar du dig utifrån och in, eliminerar varje enskild felkälla genom att efter varje steg kolla vilket resultat du får.

Får du ingen reaktion från blinkersen ännu, så hade jag dragit en lös direktkabel från pluspolen till matningen på blinkersen för att se var felet är - och en direktare till jord dessutom.

Får du inget ljus ens där så kan du ha ett kabelbrott inne i blinkersarmen av gummi.

Som sagt, bara arbeta systematiskt och stegvis så hittar du felet.

Sådär då, nu fungerar allt igen, tack för all hjälp här, det var till stor nytta för min del!

1718706277687.png

Fick plocka ner alla fairings och kontrollera kablaget grundligt, visade sig att blinkerskablaget hade blivit skarvat tidigare, det var det som var problemet, skarvade om så fungerade allt igen!

Efter mycket om och men så fick jag ihop allt igen


image(1).png

Slutet gott!
image(2).png
 

Bifogat

  • 1718706348715.png
    1718706348715.png
    3.2 MB · Visningar: 7
  • 1718706366676.png
    1718706366676.png
    3.2 MB · Visningar: 6
Nyheter
ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

Top