Honda XR650R

Nu du boost_3 har jag bytt ut VFR mot en XR650. Hittade en fin 00:a med Mikuni knasare och hotcam steg 1 på. Går riktigt trevligt må jag säga :)
Enda problemet just nu e att jag inte har styrka ännu i benen för o kicka igång den.... :mad: Men tränar som fasiken så snart ska det gå igen.

Men till frågan, det sitter en XR only dämpare på den nu, om man ska klistra på ett helsystem, vad ska man köpa?

// Jonas

Din lille jävel :mad:

Du köpte alltså hojen i Varberg som jag skulle ner och "hämta" i veckan :machinegu


Roligt... för dig :) Vad fick du ge för den?
 
Din lille jävel :mad:

Du köpte alltså hojen i Varberg som jag skulle ner och "hämta" i veckan :machinegu


Roligt... för dig :) Vad fick du ge för den?

:tummenupp Japp den slog jag till på. Fick lägga några kronor emellan när jag bytte in vfrén... Var väl en ok affär men jag var mer lat än affärsman just i detta fallet. Orkade inte sälja andra hojen själv o sådär.
Men xrén känns fin så den e jag nöjd med än så länge.
 
Behöver en kam till mitt nya turboxr bygge... Ska ju starta upp den igen med turbo och skulle behöva köpa mig en turbokam.. Hotcams har ju tillverkat just en sådan till mig:D Är det någon av er röda bröder som har eller vill plocka ut sin steg 1 hotcams för att sälja till mig snorbilligt så klart:D Tänkte att någon skulle vilja uppgradera till steg 2 av hotcams och därför få en 1a över.

Fördelen för mig med hott 1an är att den drar så bra från låga varv och på så vis slätas turbolagget ut bättre/gämmnare ..fördel nr 2 är att den börjar tokdra 1500v tidigare än min tornado steg 2 och på så vis retas turbon upp i varv tidigare i registret.. Därimot tappar jag ca 10-15% = över 10hk mindre vid samma laddtryck ,men det kompencerar jag med 0,1hg mer ladd:yoparty

Typ av byggtråd kommer finnas på turboforumet, (kommer ta hela vintern typ)
 
Intressekoll.
Jo farbror Boost håller på att ta fram ett nytt axpumpsmunstycke till i första hand Mikuni tm/hsr gasare,, Jag har nämmligen fått till ett otroligt bra gassvar med ett modifierat axpumpsmunstycke, Problemet med org axpumpM är ju att om man skruvar på mycket axpump och blir nöjd med svaret och bottendraget,,,ja då funkar ju inte maskinen när man slår av gasen eller vid krypkörning den surar och jävlas helt enkelt:gnissla Man blir tvungen att ha väldigt lite axpump på helt enkelt och förlorar då svaret och bottendraget och maskinen stuper ....
Men nu släpps snart Boosts Boostpower axpumpsmunstycke till mikuni och då kan man ge på helvetes mer axpump så svaret blir ruskigt bra och det håller i sig en bra bit upp i registert och inet surande vid avslag eller krypkörning:tummenupp

Låter det bra??? Blir klar om ca 2-4 veckor hoppas jag,,,fattas lite verktyg och mer utvecklingskörning,,, Naturligtvis trimmas det in på en xr650:yoparty
 
Såja, nu har jag kollat upp lite angående delar till motorn.

Tog precis alla lager i motorn, kamkedja, kamkedjesläpor, vevstake, kolv och kamaxel.

Detta skulle kosta runt 6300 kronor, utan frakt då. Det känns väl ganska okej? Är det mer man ska ge sig på att byta om man ändå "opererar"?
 
Såja, nu har jag kollat upp lite angående delar till motorn.

Tog precis alla lager i motorn, kamkedja, kamkedjesläpor, vevstake, kolv och kamaxel.

Detta skulle kosta runt 6300 kronor, utan frakt då. Det känns väl ganska okej? Är det mer man ska ge sig på att byta om man ändå "opererar"?[/QUOTE


finns ingen mening med att byta alla lager,riv mät upp och beställ sen,kolla över oljepumpen o annat också när du river
min hade rullat nästan 2000 mil när jag rev motorn var en läcka mellan blocken men jag mätte upp alla lager samtidigt,alla var gott o väl inom toleranserna,kedjesläporna hade inte jag bytt,
 
Såja, nu har jag kollat upp lite angående delar till motorn.

Tog precis alla lager i motorn, kamkedja, kamkedjesläpor, vevstake, kolv och kamaxel.

Detta skulle kosta runt 6300 kronor, utan frakt då. Det känns väl ganska okej? Är det mer man ska ge sig på att byta om man ändå "opererar"?[/QUOTE


finns ingen mening med att byta alla lager,riv mät upp och beställ sen,kolla över oljepumpen o annat också när du river
min hade rullat nästan 2000 mil när jag rev motorn var en läcka mellan blocken men jag mätte upp alla lager samtidigt,alla var gott o väl inom toleranserna,kedjesläporna hade inte jag bytt,
Tack!

Som ni märker är jag en total nybörjare :näsblod

Får göra som ni säger då. :)
 
Såja, nu har jag kollat upp lite angående delar till motorn.

Tog precis alla lager i motorn, kamkedja, kamkedjesläpor, vevstake, kolv och kamaxel.

Detta skulle kosta runt 6300 kronor, utan frakt då. Det känns väl ganska okej? Är det mer man ska ge sig på att byta om man ändå "opererar"?

kamkedjan skulle jag inte köpa orginal! den är den svaga länken på xr! Nä köp en av roffes han säljer regina kedjor för ca 600kr jag köpte precis en därifrån som var några länkar längre och nitlås till.. Finnes ej uppgivet till 650 men bara att säga hur många länkar du ska ha och nitlås. xr650 har den smalare kedjan med 3 resp 4 platters! Sätter man i den kedjan håller den 10000mil!
Hoppas du valde falcon vevstake!! "2700kr med frakt och tull direkt från falcon
den håller för mer varv också..
Det räcker att du byter vevlagren och utg drivaxel + balanceviktslagren.. men besikta naturligtvis dom övriga!!
 
kamkedjan skulle jag inte köpa orginal! den är den svaga länken på xr! Nä köp en av roffes han säljer regina kedjor för ca 600kr jag köpte precis en därifrån som var några länkar längre och nitlås till.. Finnes ej uppgivet till 650 men bara att säga hur många länkar du ska ha och nitlås. xr650 har den smalare kedjan med 3 resp 4 platters! Sätter man i den kedjan håller den 10000mil!
Hoppas du valde falcon vevstake!! "2700kr med frakt och tull direkt från falcon
den håller för mer varv också..
Det räcker att du byter vevlagren och utg drivaxel + balanceviktslagren.. men besikta naturligtvis dom övriga!!
Nejdå, inget är beställt än, håller bara på å kollar priser osv :)

Får bli en Falcon-stake då. För det kan väl vara en bra idé att byta den som sitter i nu när man ändå ska byta kolv?


Tack för svaren!


Edit: Hur bra är Prox och Falicon stakar?
 
Last edited:
Nejdå, inget är beställt än, håller bara på å kollar priser osv :)

Får bli en Falcon-stake då. För det kan väl vara en bra idé att byta den som sitter i nu när man ändå ska byta kolv?


Tack för svaren!


Edit: Hur bra är Prox och Falicon stakar?

Byt inte ut org stake om den inte är glapp eller har råkat ut får filspån över sig och rullagret!! Org stake håller bra för turbomatning upp till 110hk!! Det är bara lagret som är skit. Men kör du bara med lagom trimmning (under 70hk så håller den runt 6000mil minst! Prox får inte monteras i en 600+ för den är den enda stake jag fått av utan turbo! Höll typ 3 tim!! (SKRÄP) Falcon därimot höll för uppimot 125hk flera hundra mil det enda som till slut gav med sig var rullagret på tappen,,men det höll bättre än hondas rullager!!
 
Nu har Onkel Boost utveklat färdigt axpumsmunstycket till mikuni.. Har moddat 2st xr 650 och snart en atw 450 med Boostpowermunstyke:tummenupp Vad jag gör är att bygga om org mikunis axpum-M så det istället för lång smal pisstråle blir typ blomsprutsspridning.. Fördelarna då är att man får naturligtvis bättre svar pga mer finfördelat bränsle + att man kan sopa på någ mer axpump utan att den surar vid avslag = bättre kliv under längre register..
Bygger även om speciellt för W-tvinn typ HD med V-force spridning dvs dubbla blomsput i V dvs man får ett sprut i varje hål:D Oj lät snuskigt,, dvs man får fördelen att det sprutar in till bägge cyllarna samtidigt..Org så får ju bara den ena cyllen Bränsle (vid enkelgasare) vid pådrag.. Jag ska försöka fixa bilder på sprutet org och Boostpower
Pma mikuniägare
 
Tjena,
hyndan har börjat dricka otrevligt mycket olja... en halvliter på tre mil får väl anses som rätt mycket. Sist jag skruvade i motorer var på moppetiden och det är väl 20 år sen... Var fan börjar man leta, lämnar man in skiten för motorrenovering lär det väl kosta skjortan och lite till antar jag.

Mvh
Micke
 
Tjena,
hyndan har börjat dricka otrevligt mycket olja... en halvliter på tre mil får väl anses som rätt mycket. Sist jag skruvade i motorer var på moppetiden och det är väl 20 år sen... Var fan börjar man leta, lämnar man in skiten för motorrenovering lär det väl kosta skjortan och lite till antar jag.

Mvh
Micke

Nytt rekord Grattis ... Men kolla det enklaste först..
1......kolla så inte slangen från åvansida växellåda är klämd ,,den som går till luftburken (avluftning vevhus)..kan tänkas att den är klammd under sadle eller och då blir det för högt vevhuskomp o då trycker den ut ola endera förbi ringarna eller ut vid ex drevaxel ,,,kolla om den läker bakom framdrevet!!

Om det inte är dett så lär det vara Kolvringarna .. hur långt har det gått?
 
Den har gått strax under 1200 mil, bytte olja för kanske 50 mil sen. Den började efter en 4-mila motorvägskörning. Nu är det ju halvsvårt att köra och kolla bakåt men jag ser inget av den där härliga blåröken som man kommer ihåg från gamla slutkörda volvon när man råkat blåsa nån packning ;)

Köpte den i somras och hur den är körd innan vet man ju inte. Inte hur den är servad heller för den delen.

Mvh
Micke
 
Den har gått strax under 1200 mil, bytte olja för kanske 50 mil sen. Den började efter en 4-mila motorvägskörning. Nu är det ju halvsvårt att köra och kolla bakåt men jag ser inget av den där härliga blåröken som man kommer ihåg från gamla slutkörda volvon när man råkat blåsa nån packning ;)

Köpte den i somras och hur den är körd innan vet man ju inte. Inte hur den är servad heller för den delen.

Mvh
Micke
Du har inte mätt fel bara, den är ju lite känslig? Jag råkade göra det en gång :gnissla
 
Njae, jag har kontrollkört ett par gånger och för varje dag man åkt till och från jobbet fick man fylla på en halvliter :)
Oavsett hur illa man mätt så borde man komma upp till fullt efter 3-4 dagar :)

"Fylla på olja och kolla bensinen"

Frågan är också... om man nu måste riva bort cylinder och hela köret och jag antar att det är original som sitter på, ska man försöka få dit lite extra godis i så fall när det ändå är rivet? Vad kan det gå på att göra en vettig grundtrimning (om det nu finns en sån)?

mvh
Micke
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top