Honda XR 650 motard Frågor o funderingar??

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Gixxer 600
Har möjlighet att göra en hyffsad affär på en Xr 650 motardkittad- 03a
Dock kan jag ingenting om just denna hojen mer än att ja hört att de ska va en hållbar maskin. Bara Ktm som snurrat huvet förut..

Vad bör man veta om denna maskin? Motorkaraktär,, Chassie. hur bra går den gämfört med KTM 625 /60 etc..
Servicntervaller? Kvalite ? Mkt eftermarknadsprylar tillgängliga?

Allt som kan va värt o veta...

mvh

Har möjlighet att göra en hyffsad affär på en Xr 650 motardkittad- 03a
Dock kan jag ingenting om just denna hojen mer än att ja hört att de ska va en hållbar maskin. Bara Ktm som snurrat huvet förut..

Vad bör man veta om denna maskin? Motorkaraktär,, Chassie. hur bra går den gämfört med KTM 625 /60 etc..
Servicntervaller? Kvalite ? Mkt eftermarknadsprylar tillgängliga?

Allt som kan va värt o veta...

mvh

Jag kolla själv lite på en sådan innan men har aldrig provkört en men jag hitta lite info klicka här under........Den har ungefär samma vikt och hk som en ktm eller Husaberg.

http://www.mcpoolen.se/mc/2003/honda/xr650r/index.shtml

Bajadesigns har ungefär hur mycket eftermarknads som helst.

Antar att det är Xr 650 R du pratar om, L modellen är i stort sett en moddad dominator.

Kallas "The Pig", vilket kan ses som en bra beskrivning. Stor o tung, men en av de få off road cyklarna som gör närmare 200 bloss på rätt grusväg. Och den känslan är svårslagen.

Motorn är en utveckling av Xr 600, och ungefär lika benägen för ras som en volvo 240. Om du kollar runt i teknikforumet går kanske inte samma sak att säga om busa o KåTeeM.

Last edited:
jag hade en xr650 som första motard. den är tyngre än 650 och känns betydligt klumpigare. den ser ut att vara tillverkad år 1900frusitfast. men det går ju att göra dom snyggare. jag hade ett biggun helsystem och hrckam och öppnad burk m.m, den gick väl ok. men fjädring och sånt är ju inte direkt anpassad för motard. går ju att fixa förståss.. bromsarna tyckte jag var bättre på hondan än ktmen.
nu kör jag 660, båda har rasat ungefär lika mycket... ingenting dvs. :)

söker du lite bilder på xr650 här i forumet så får du se hur jag gjorde för att få den att se lite modernare ut.

vad man har läst sig till så ska den va bra på allt men inte bäst på nåt :va
har ägt en 600 o den va grymskön..

skulle tippa på att den ligger mellan en ktm 640 o 660 men med mindre vibrationer :va
bara antaganden men man har ju sett nåra o åkt med nån så.

tror inte du blir besviken iaf..

service.. tja runt 200 mil kanske..

mycket kanske nu :tungan

hmm tål o tänkas på .. Utsendet har den ju emot sig .. troligen kommer ja få bygga om rätt mkt för o bli nöjd.
Får försöka fixa en provkörning o se om den känns kul ..

Hade ju gärna sett att man kan åka 500 mil utan o serva.. Måste an hålla på o skruva på den såsåm man för göra på en cross så är de ett stort minus. även om ja har resurser till mekande så sett

vad man har läst sig till så ska den va bra på allt men inte bäst på nåt :va
XR650R är bäst på att gräva djupa diken i en nygrusad grusväg. Den är även världsbäst på att hålla ihop trots att man far av vägen med den ungefär 10 ggr per körning. Lite som en stridsvagn, fast röd. Allvarligt talat så tror jag att en XR650 är en av de allra bästa grushojarna som existerar, om man ser till slitstyrka och price/performance.

Hur den är som motard och hur den ställer sig mot KTM-motarder kan jag egentligen inte uttala mig om då jag bara kört kortare sträckor med en XR-motard och bara kört en fabriksstrypt KTM 660 en enda gång, men nog lär den kunna matcha "normala" motarder mer än väl, den har motoreffekt och vrid så att det räcker, sen är det väl ingen motard man ställer upp i SM-tävlingar med direkt, men det gör man ju inte med en 660 heller.

Hade ju gärna sett att man kan åka 500 mil utan o serva.. Måste an hålla på o skruva på den såsåm man för göra på en cross så är de ett stort minus. även om ja har resurser till mekande så sett
XR:en är väldigt slittålig och kräver inte mycket underhåll, byt olja+filter var 100 mil och kolla ventilspelet nångång i bland är i princip allt.

Last edited:
min förra:

Bifogat

• igaraget002.jpg
    igaraget002.jpg
    125 KB · Visningar: 270
  • igaraget003.jpg
    igaraget003.jpg
    126.7 KB · Visningar: 335
  • igaraget004.jpg
    igaraget004.jpg
    116.6 KB · Visningar: 222
  • igaraget005.jpg
    igaraget005.jpg
    117.5 KB · Visningar: 261
XR650R är bäst på att gräva djupa diken i en nygrusad grusväg. Den är även världsbäst på att hålla ihop trots att man far av vägen med den ungefär 10 ggr per körning. Lite som en stridsvagn, fast röd. Allvarligt talat så tror jag att en XR650 är en av de allra bästa grushojarna som existerar, om man ser till slitstyrka och price/performance.

:nicka :nicka
Den har dominerat Baja1000 sedan den kom, typ, vunnit alla år... :hihi
Det ÄR en öken räser, och privatister har kört Paris - Dakar med den. har för mig den vann privat kuppen för något årsedan. Synd bara att Honda inte lägger lite krut på Paris - Dakar och ger KTM lite motstånd.

Hur den är som motard och hur den ställer sig mot KTM-motarder kan jag egentligen inte uttala mig om då jag bara kört kortare sträckor med en XR-motard och bara kört en fabriksstrypt KTM 660 en enda gång, men nog lär den kunna matcha "normala" motarder mer än väl, den har motoreffekt och vrid så att det räcker, sen är det väl ingen motard man ställer upp i SM-tävlingar med direkt, men det gör man ju inte med en 660 heller.

Lite mjuk fjädring, men annars OK för gat-bruk. :)
660an har väll lite mer krut i burken och mkt bättre motard anpassad fjädring, men vad jag hört lite sämre byggkvalitet än Honda.

500 mil mellan service är extremt ovanligt på en motard.
Den enda jag kan komma på rakt av är LC4 motorn från KTM.

XR650R har 100 mil mellan olje byte, tar några minuter, men orkar du inte så går det köra 200 mil också som motard. Serviceschemat är dimensionerat för enduro bruk. XR'en är i grund och botten en off-road/öken racer maskin.

Olja + filter vart 100
Kolla ventiler vart 200, mm. Det är inte så lång lista...

Fick väll stryk nu av Lillebror CRF 450 i år har jag för mig? Riktigt nöjd med min gris.

:näsblod
Jag hörde något rykte, men bestämde mig för att jag hört fel :hihi :tungan

Jag är oxå nöjd som f-n med min BRP. Köpte nytt Arrows Titan för några veckorsedan. :tummenupp
Brumm brumm...

Last edited:
500 mil mellan service är extremt ovanligt på en motard.
Den enda jag kan komma på rakt av är LC4 motorn från KTM.

XR650R har 100 mil mellan olje byte, tar några minuter, men orkar du inte så går det köra 200 mil också som motard. Serviceschemat är dimensionerat för enduro bruk. XR'en är i grund och botten en off-road/öken racer maskin.

Olja + filter vart 100
Kolla ventiler vart 200, mm. Det är inte så lång lista...

apap... det är 600 milsintervaller på xr650r, det är bara 100 om man vill ha hondas 5 års garanti..

Men iallafall.. det är helt klart den bästa "allround" hojen på marknaden med mycket fin kvalitet. Köp för guds skull inte en LC4, den borde ha gått i graven för många år sen.

Jag la omkull min xr i 80 på asfalt, lite skrapmärken samt byta av bromshandtag och packboxar, sen bara att köra vidare.
Gjorde en stoppie häromdan som slutade med att xr:en stor på sadeln och styret, det som pajade va baklampsglaset.

Fyfan vilken hoj=) Men den kan inte matcha draget i en husaberg 650.

apap... det är 600 milsintervaller på xr650r, det är bara 100 om man vill ha hondas 5 års garanti..

Men iallafall.. det är helt klart den bästa "allround" hojen på marknaden med mycket fin kvalitet. Köp för guds skull inte en LC4, den borde ha gått i graven för många år sen.

:7peta
Inte i min service bok. Och du kör inte de första 600 milen utan att justera ventilerna minst en gång. Oftast vid första 200 och sedan... ja, någon gång kanske om man slarvade. Gör man jobbet bra vid 200 så sitter de fint i många många mil. :)

:hej

PS. Honda tog väll bort 5 års garantin på XR'n 04? De ger ju inte garanti på tävlingshojar och från 04 framåt så skulle de (enligt lokala Honda handlaren) bara sälja dem som enduro och så fick ägaren själv fixa registreringen, med hjälp av Honda om de så ville, för en extra slant. Jag har dock inte kollat upp så mkt, jag har ju en 03a... DS.

Last edited:
XR är inte lika rapp som husa och Ktm, men kvaliten e grym...
Mycket köra lite mek. Det beror om du orkar mecka eller inte, men "rasrisken" e inte riktigt lika stor som husa o ktm

Torrvikt: 122 Kg står det iaf om man klickar på länken men husan väger kanske bara 80kg ? Jag vill köpa den husan som väger 80kg isf.

Finns en hel del trådar om uppgiven vikt och faktiskt vikt ;)
Honda uppgav 122kg för XR650R och det finns nog ingen mer än dem som kan hävda att det är en speciellt ärlig angivelse.

40kg skillnad e nog en viss överdrift dock ;)

Sedan är ju naturligtvis frågan om någon ens kör omkring med sin motard i orginalskick och vikt :)

Har inte mycket erfarenhet av 650n själv, men farsan hade en för 3 år sedan med motardhjul.

Han bytte olja och filter var 100:e mil. Och kollade ventilerna var 500:e, ventilerna behövdes inte justeras en enda gång på 1500 mil. Och den kördes ganska hårt vad jag minns.

Men med lite trim, upgraderade bromsar och fjädring lär ju 650 vare ett riktitgt monster på slingriga asfaltsvägar. Har själv en XR600, och jag kommer garanterat köpa mig en XR650 och motardkitta efter den här. Men först ska 600:an få testa på motard ett tag. :yoparty

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back