honda xr 650, effekt brist?

Tack för alla inlägg, det uppskattas verkligen.
Ett annat problem jag upptäckte när jag bytte olja var att oljestickan var torr. Det var ett tag sen jag kollade den, men bytte olja efter ca180 mil. Eftersom jag mest pendlar med den byter jag efer max 200 mil. Käkar hojjen olja då kanke den går sämre. Jag ska kolla hur mycket den drar. Vad gör jag annars?

Tack för alla inlägg, det uppskattas verkligen.
Ett annat problem jag upptäckte när jag bytte olja var att oljestickan var torr. Det var ett tag sen jag kollade den, men bytte olja efter ca180 mil. Eftersom jag mest pendlar med den byter jag efer max 200 mil. Käkar hojjen olja då kanke den går sämre. Jag ska kolla hur mycket den drar. Vad gör jag annars?

Du vet hur man kollar oljan på XR:n? Du måste varmköra ordentligt, stänga av motorn och kontrolera nivån på en gång. Jag brukar alltid kolla nivån när jag kommer hem till garaget erfter att ha kört. Det är klart smidigast :tummenupp

XR:n drar lite olja, så du bör hålla koll på oljenivån hela tiden. Annars riskerar du att köra sönder vevstakslagret.

Tack för den informationen. Jag har gjort tvärt om, kollat innan jag kört iväg.

Den är inte till salu, så du behöver inte vara orolig.

En xr kan verkligen käka olja!! Offta pga för lungt inkörd motor!! eller ej påfylld olja så den har skurit till i cyllen:gnissla Sååååå Fyll inte få olja nu! starta först maskinen och kör omkring en stund typ 10 min och stanna sedan och låt den gå 20 sek på tomgång kolla sedan nivån omedelbart! Då får vi reda på hur allvarligt fel du har på motorn:rolleyes: Du kan ju pma mig om resultatet inte vill skrivas här:D

:hihi

Men, nu börjar jag ju undra lite. :va Min XR drar i princip ingen olja alls!
Är det bra eller dåligt? För att var en XR altså. :va
(jo, jag vet att man ska varmköra motorn innan. Jag kollar brukar kolla oljan vid tankning)

Hojen har gått ca 900 mil, körde in de första 15 milen lungt, sedan en modifierad "motoman" version. (dvs, fett ös...).
I övrigt har den väll gått "normalt supermottardigt"... :hihi

Jag har redan bytt olja, det var då jag såg att oljestickan var torr. Den hade då stått en stund menans jag var inne och bytte till mek kläder. Oljan som rann ut, tyckte jag såg ok ut, svart och fin. Jag var in till JWF racing idag, de ville göra ett kompritions test, ifall kolvringarna kan vara dåliga. Kanske kan vara en bra ide´. Jag gav fel info om min drevning. Jag hade 14 i fram inte 15 som jag trodde. 43 i bak stämde däremot.

Jag har redan bytt olja, det var då jag såg att oljestickan var torr. Den hade då stått en stund menans jag var inne och bytte till mek kläder. Oljan som rann ut, tyckte jag såg ok ut, svart och fin. Jag var in till JWF racing idag, de ville göra ett kompritions test, ifall kolvringarna kan vara dåliga. Kanske kan vara en bra ide´. Jag gav fel info om min drevning. Jag hade 14 i fram inte 15 som jag trodde. 43 i bak stämde däremot.

Såg det ut som runt 1,6 LITER som rann ut?. ja om du hittar en passande komptestmätare vore det bra:tummenupp

Tyvärr lät jag oljan rinna ner i golvbrunnen, så jag har ingen koll på det. Nä, skämtade bara, jag har ett stort tråg som det redan var olja i sen föregående olje tömningar. Idag på eftermiddagen gick det att gasa upp den på tvåan men då hade jag en lite tyngre väska bakom mig.

Folk har olika teknik ang själva lyftet men min slår typ runt om jag lägger i 2:an i säg 15km/h vrider fullt sittande i normal position utan något som helst ryck och bara låter effekten komma. 3:an kräver hjälp lyfter inte en mm själv.
14/41 drevning med motardkit:tummenupp

Mvh Christer

Har inte varit där och kollat än. Den känns ju rapp vid accelerationen typ omkörningar och sånt. Toppfarten var ett tag sen jag kollade men då var 160 km/h inga bekymmer.

Nu har jag provat toppfarten , 160 km\h på rakan utan problem. 154 km\h på datorn, utan problem. Sackar inte på vägen dit men sen är det stopp. Det kanske inte är nåt fel på min hoj ändå. Försökte kolla kompet idag men det var för krångligt enligt JWf racing. Auto decompen ställde till det sa dom.
Jag får vara nöjd med vad jag har och vårda det så gott jag kan. Tack för er medverkan det har varit roligt att ni ville hjälpa mig. Jag hör av mig om det händer nåt och svarar på era undringar.

Back