honda xr 650, effekt brist?

zälle

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2008
Hoj
-00 honda xr 650 r
Köpte en xr 650 -00a för ett år sedan som jag har varit väldigt nöjd med. Den hade då gått 1300 mil och jag har kört ca 700 mil med den. Mestadels har jag pendlat 2.5 mil med den men även varit ute och sladdat ibland.
Nu tycker jag att den har tappat lite effekt på de högre varven. När jag köpte den gick den upp på bak hjulet på tvåan när jag varvade ur den och även ett litet lyft på trean utan att rycka i styret. Det gör den inte längre. Någon som har några ide´er vad som kan ha hänt? Är det dags byta kolv?

kollat ventilspel osv så allt sånt är ok ?rengjort luftfilter finns mycket som påverkar effekten

Jag har rengjort luftfiltret och bytt olja och filter regelbundet det är allt.
Beskriv gärna hur jag ska göra när jag justerar ventilerna?

Jag har rengjort luftfiltret och bytt olja och filter regelbundet det är allt.
Beskriv gärna hur jag ska göra när jag justerar ventilerna?

kolla på soe.se finns en mektråd där som beskriver bl.a ventiljustering ,tar lite tid första gången men är inte värst svårt o kolla o eventuellt justera insug 0.15 avgas 0.20 tror jag spelet skulle va men kolla i boken försthttp://www.soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm

Last edited:
Måste bara fråga en dum sak för xr motorer kan inte gå klatra:D Har du bytt bakdäck i samband med effektförlusten? Vilken sorts däck har du bak? Förklarning,,,,, många tror att dom fått fel på motorerna när dom bytt till typ crossdäck för då slirar det till när man ska upp på bakhjulet.

Jag har ett pirelli offroad däck och innan det hade jag bytt till ett ganska slitet cross däck. Det låter lite långsökt i och med att den gick upp på bak hjulet utan att använda kopplingen eller gasa två gånger. En annan sak är att jag har bytt tillbaka till orginal styret. Innan satt det ett högre med styrförhöjare. Men jag tror inte att effekt förlusten kom ioch med det.
Tänk dej arr du drar iväg på ettan byter till tvåan och strax innan du skall växla till trean drar den upp på bak hjulet. Jag åkte samma väg flera gånger i veckan och samma sak hände varje gång. Tills jag kom på att det inte hände mer. En teori var att jag varit ute och sladdat grus och körde med ett gött ställ och inte kunde växla, att jag då skulle ha övervarvat.

Jag har ett pirelli offroad däck och innan det hade jag bytt till ett ganska slitet cross däck. Det låter lite långsökt i och med att den gick upp på bak hjulet utan att använda kopplingen eller gasa två gånger. En annan sak är att jag har bytt tillbaka till orginal styret. Innan satt det ett högre med styrförhöjare. Men jag tror inte att effekt förlusten kom ioch med det.
Tänk dej arr du drar iväg på ettan byter till tvåan och strax innan du skall växla till trean drar den upp på bak hjulet. Jag åkte samma väg flera gånger i veckan och samma sak hände varje gång. Tills jag kom på att det inte hände mer. En teori var att jag varit ute och sladdat grus och körde med ett gött ställ och inte kunde växla, att jag då skulle ha övervarvat.

Annan dum fråga....... den slirar händelsevis inte på lamellerna?

Annan dum fråga....... den slirar händelsevis inte på lamellerna?

Nja inte vad jag har tänkt på. Jag har provat nån gång och snärtat till med kopplingen för att kolla men tycker nog att det skulle vara okey.

Nja inte vad jag har tänkt på. Jag har provat nån gång och snärtat till med kopplingen för att kolla men tycker nog att det skulle vara okey.

Fråga till boost 3.: vad har du för drevning?

Last edited:

Fråga till boost 3.: vad har du för drevning?

Kör för det mesta med 15-41 utan turbo!! med turbo 16 -38 toppar då 220kmt

Humm du verkar ha ett allvarligare fel:gnissla bara att riva av toppen och cyllindern:gnissla Förutsatt att du har rengort förgasarens alla munstycken toknoga!!

Lite off kanske, men är det någon som vet?

Drevning 15/42, bakdäck 150/60 17" och original varvstopp = ??? km/h i topphastighet.

???????????????????

Back