Honda XR 600 R -> Motard

• Thread starter Thread starter Ducati for life
  • Start date Start date

Ducati for life

Guest
Har skaffat mig en XR 600 R (-97) som jag vill bygga om till en motard. Alltså egentligen bara sätta på motard hjul. Nån som har koll på vad som passar. En polare sa till mig att fälgar från en cbr 600 från samma år kunde passa?

Vill gärna slippa ekerfälgar har alltså inget emot LM fälgar istället då jag är mkt trött på att skruva ekrar...

Jag är också ute efter en ny väska till bakstänkan om nån vet vart jag får tag på en sådan.

Tips och råd emottages tacksamt.

Ducati for life skrev:
2631301 Har skaffat mig en XR 600 R (-97) som jag vill bygga om till en motard. Alltså egentligen bara sätta på motard hjul. Nån som har koll på vad som passar. En polare sa till mig att fälgar från en cbr 600 från samma år kunde passa?

Vill gärna slippa ekerfälgar har alltså inget emot LM fälgar istället då jag är mkt trött på att skruva ekrar...

Jag är också ute efter en ny väska till bakstänkan om nån vet vart jag får tag på en sådan.

Kolla ebay.com det finns en ebaystore som säljer väskor (liknande?) orginal för ca 250kr med frakt

p.s vet du inte hur torrsump funkar läs handboken innan du byter olja

Ljunghusen skrev:
2631324 Kolla ebay.com det finns en ebaystore som säljer väskor (liknande?) orginal för ca 250kr med frakt

p.s vet du inte hur torrsump funkar läs handboken innan du byter olja

fan har suttit halva dan och kollat ebay men utan resultat.

Handbok fick jag dessvärre ingen med :näsblod

Ducati for life skrev:
2631301
Om du kan leva med att det står KTM på den så kostar en sådan väska som brukar sitta på bakskärmen på LC4 under 100:-.

Busaberg skrev:
2631360 Om du kan leva med att det står KTM på den så kostar en sådan väska som brukar sitta på bakskärmen på LC4 under 100:-.

Det kan jag nog och en sådan bör jag KTM shoppen på sveavägen ha? Ska ta mig dit och kolla.

Nån som har handboken som pdf?

Ducati for life skrev:
2631301 Har skaffat mig en XR 600 R (-97) som jag vill bygga om till en motard. Alltså egentligen bara sätta på motard hjul. Nån som har koll på vad som passar. En polare sa till mig att fälgar från en cbr 600 från samma år kunde passa?

Är det samma mått på hjulen som till en CBR600 -94 så är det MYCKET jobb för att få det att passa. Måste svarva / fräsa till skivinfästningen på framhjulet för att det ens ska gå in i gaffeln. Måste göra en ny bromsoksplatta till bakbromsen och även en ny ryckutjämnare till drevet. Sen kommer ju det vanliga med att gör distanser men det är det absolut minsta problemet.

höll på o prova på min då jag hade ett par szr660 fälgar..
bak hade inte vart nå problem. går o svarva av mycket material för o få bromsskivor o drev rätt..
dock måste man ha drevämne då dom inte gör så stora drev de sitter på xr till vanliga dödliga hojar :rolleyes:
fram så är de samma fälg till szr660 o fzr1000 mm
de hade nog inte gått...stort kanske..

supermoppe skrev:
2631479 Är det samma mått på hjulen som till en CBR600 -94 så är det MYCKET jobb för att få det att passa. Måste svarva / fräsa till skivinfästningen på framhjulet för att det ens ska gå in i gaffeln. Måste göra en ny bromsoksplatta till bakbromsen och även en ny ryckutjämnare till drevet. Sen kommer ju det vanliga med att gör distanser men det är det absolut minsta problemet.

jamen det lär inte hända - men jag har sett flera xr bilder på nätet med LM fälgar som ser ut att passa rätt in... *suck*...

ozeo skrev:
2631494 höll på o prova på min då jag hade ett par szr660 fälgar..
bak hade inte vart nå problem. går o svarva av mycket material för o få bromsskivor o drev rätt..
dock måste man ha drevämne då dom inte gör så stora drev de sitter på xr till vanliga dödliga hojar :rolleyes:
fram så är de samma fälg till szr660 o fzr1000 mm
de hade nog inte gått...stort kanske..

men är inte det Yamma hojjar du pratar om nu?

Ljunghusen skrev:
2631501 här köpte jag ... se om den finns kvar

http://stores.ebay.com/X-OUTLET-STORE

kanoners ska frossa runt lite där och titta.

Tack för all hjälp alla glada. Nån som har handboken / service manual som pdf?

Letar på nätet men har bara hittat en rysk variant.:näsblod

Last edited:
Ducati for life skrev:
2632631

men är inte det Yamma hojjar du pratar om nu?

japp..jag menar hittar du en bakfälg från en yamma szr660 borde de funka efter lite svarvning.
om du köper sen en framfälg från en kawwa yama honda spelar ingen roll då ekrarna bruka se lika ut..

Varken jag lr min far har haft problem med en enda eker på över 6 år.
Jag en ktm 625a
han honda vigor 650

Jag tkr du ska köpa ekerfälgar SÅ mkt snyggare!

Freddola skrev:
2633225 Varken jag lr min far har haft problem med en enda eker på över 6 år.
Jag en ktm 625a
han honda vigor 650

Jag tkr du ska köpa ekerfälgar SÅ mkt snyggare!

jooo visst är det snyggare - egentligen bryr jag mig inte jätte mkt om vilken typ av fälg det blir. Problemet är att hitta några fälgar över huvudtaget, som inte kostar en förmögenhet förståss...

Nån som har handbok, service manual som pdf?

ozeo skrev:
2633202 japp..jag menar hittar du en bakfälg från en yamma szr660 borde de funka efter lite svarvning.
om du köper sen en framfälg från en kawwa yama honda spelar ingen roll då ekrarna bruka se lika ut..

ursäkta min okunskap - men kan man inte bara köpa en framfälg och sätta på gatdäck på bakfälgen?

Last edited:
Ducati for life skrev:
2634009

ursäkta min okunskap - men kan man inte bara köpa en framfälg och sätta på gatdäck på bakfälgen?

ska du ha ekrar bak o alufälg fram :näsblod snyggt :rolleyes:

sen kan du ju inte ha nå bredare en 130 på orginalfälg..är den 17tum?

ozeo skrev:
2634514 ska du ha ekrar bak o alufälg fram :näsblod snyggt :rolleyes:

sen kan du ju inte ha nå bredare en 130 på orginalfälg..är den 17tum?

hahaha... njaä - tänkte väl inte ha en eker och en alu fälg, iofs inte hela världen egentligen, men visst = inte snyggt, utan ganska dorkigt.

18 bak & 21 tum fram

Ducati for life skrev:
2635841 hahaha... njaä - tänkte väl inte ha en eker och en alu fälg, iofs inte hela världen egentligen, men visst = inte snyggt, utan ganska dorkigt.

18 bak & 21 tum fram
om du inte bryr dig hur de ser ut o inte ska tävla så skaffa motardsulor med 18/21 storlek då :va de e ju klart billigast

Ducati for life skrev:
2634009 jooo visst är det snyggare - egentligen bryr jag mig inte jätte mkt om vilken typ av fälg det blir. Problemet är att hitta några fälgar över huvudtaget, som inte kostar en förmögenhet förståss...
Hittar du ett par motardhjul till en husqvarna så är det inga större problem att få dom att passa iom. att naven är smalare än dom flesta andra märken.

supermoppe skrev:
2636424 Hittar du ett par motardhjul till en husqvarna så är det inga större problem att få dom att passa iom. att naven är smalare än dom flesta andra märken.

...det ska jag kolla upp - tack så mkt.

ozeo skrev:
2636400 om du inte bryr dig hur de ser ut o inte ska tävla så skaffa motardsulor med 18/21 storlek då :va de e ju klart billigast

nja, jo asså jag kommer ju lägga på LV däck på dom befintliga fälgarna. Men ett mindra framhjul är ju att föredra ändå.

Nu har jag fan lusläst alla anons sajter och hittar ett par beggade fälgar som ska passa rakt på. :va
Jag trodde XR:n var en poppis hoj och skulle ha ett stort utbud av delar.

Last edited:
Hade ett kit på min med fzr1000fälgar med bromsar, hemmabyggd sving och breda styrkronor.
Tyckte den såg bra ut. försök hitta ett färdigt kit till salu.

Ducati for life skrev:
2638009
Jag trodde XR:n var en poppis hoj och skulle ha ett stort utbud av delar.

XR'n går aldrig sönder så det finns få lösa delar :hihi

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back