Honda XL125 1977

Oj en sån respons och vilken fantastisk mängd kunskap det fanns här inne. Trodde inte mitt inlägg skulle generera just något intresse alls.
Hmm... ni har fått mig att fundera lite... kanske är det inte helt rätt att såga sönder den. Jag trodde inte det fanns något som helst värde i det gamla liket, men det tycks det ju som det gör.

Du insett att du har en potentiell skatt i garaget, skönt! :)

För oss gubbskitar i min ålder som spenderade tonåren på 125:or är det som att, efter trettio år, återse sin första kärlek. Man minns ännu känslan i hålfoten när man med gympadojor trampade ned kicken, känslan när sadeln mötte din rumpa, ja t.o.m känslan i blinkersknappen!
Många av oss gubbar smälter och blir helt försvarslösa när vi ser en likadan hoj på bild eller ute i verkligheten. Därför har många börjat göra insatser för att kunna köpa den 125-modell man hade då, vilket såklart gör att priserna på Blocket börjat stiga så sakteliga.

En orginalhoj i bruksskick bjuds sällan ut för under tio papp och fina cyklar ända uppåt tjugio. Jag gav 7500 för min fina DT, men det var för sju år sen och nu är läget ett annat. Försök få till ett shysst orginalskick istället för att bygga om, värdet blir ett annat.
 
Slutligen; värdet på hojen.
Det är lätt att bli fartblind när vi alla haussar din hoj.
Sanningen är dock den att ingen (allt för få) uppskattar en 125a.

Ingen känd maskin levererar så mycket körglädje per kubik som en 125a, men ändå ses dom över axeln.

Jag är med och arrangerar ”125;ans dag” med 3 års mellanrum, och oavsett hur snorbilligt man köpt sig sitt objekt innan körningen så är det ändå lögn i helvete att få sålt hojen efteråt till ett pris som ens täcker del av kostnaderna.
(Dessutom verkar det som om många inte tolkar en genomförd Ironbuttkörning som någon positiv konsumentupplysning.

Alltså, du lär inte bli rik på din 125a.
Heller.

Men värdet i hojen sitter inte i pengar.
En XL 125a är bland det roligaste man kan köra för pengar.
Nästan inga pengar alls.
Tycker att gamla encylindriga offroadhojar ligger ganska högt i pris, även 125or. Tidiga 80-talare går inte att få tag på under tiotusen, snarare femton-tjugo. Om de ö h t finns att hitta, antingen har de skrotats ut eller så står de undangömda i nåt garage i väntan på att värdet ska stiga ytterligare. Däremot gamla 400cc twinnar från samma tid finns för betydligt mindre pengar, hojar som cb400, XS400 o d kan man hitta för sex-sjutusen i helt ok skick. Märkligt fenomen. Det verkar vara lite kult med gamla enstånkor.
 
Slutligen; värdet på hojen.
Det är lätt att bli fartblind när vi alla haussar din hoj.
Sanningen är dock den att ingen (allt för få) uppskattar en 125a.

Alltså, du lär inte bli rik på din 125a.
Heller.

Men värdet i hojen sitter inte i pengar.
En XL 125a är bland det roligaste man kan köra för pengar.
Nästan inga pengar alls.

Jag både håller med dig och inte (klippte i ditt inlägg).

Rik kommer man inte bli, helt sant. Men jag tror heller inte att det går att förlora pengar när man köper sin tonårsförälskelse, om man nu inte köper för rent obscena summor förstås. Det gör man först när vi som var unga på 70-80-talet börjar "trilla ur registret" och det inte finns yngre generationer som begriper sig på 125-nostalgin.

Men, jag håller inte med dig om att få eller ingen skulle uppskatta en 125:a. Förra sommaren fick jag hjälp att köra ned mina hojar till Automobilklubbens onsdagsutställning och sällan har jag väl fått så mycket beröm för, och pratat så mycket DT som den kvällen - riktigt kul!
Just DT:n är nåt som många kan relatera till, för hur många tusen svenska knuttar har t.ex. inte tagit körkort på en DT 125? Sånt ligger sedan latent i bakhuvudet ända tills man ser en igen och då blommar upp och väcker ett svårt habegär. :kär


041.JPG
 
Tycker att gamla encylindriga offroadhojar ligger ganska högt i pris, även 125or. Tidiga 80-talare går inte att få tag på under tiotusen, snarare femton-tjugo. Om de ö h t finns att hitta, antingen har de skrotats ut eller så står de undangömda i nåt garage i väntan på att värdet ska stiga ytterligare. Däremot gamla 400cc twinnar från samma tid finns för betydligt mindre pengar, hojar som cb400, XS400 o d kan man hitta för sex-sjutusen i helt ok skick. Märkligt fenomen. Det verkar vara lite kult med gamla enstånkor.

Hmm, då är ju frågan på vilken nivå man ska lägga sig om man vill avyttra en något "modernare" 125:a.
Köpte en Hånda XLR125-98 till sonen då planen var att han skulle ta lätt mc-kort.
Gick sådär....
:gnissla
Så nu är tanken att köpa sig lite plats i garaget och sälja av 125:an.
Frågan är ju vilket pris man ska lägga sig på.
Är ju inte direkt den vanligaste hojjen på blocket....
 
Hmm, då är ju frågan på vilken nivå man ska lägga sig om man vill avyttra en något "modernare" 125:a.
Köpte en Hånda XLR125-98 till sonen då planen var att han skulle ta lätt mc-kort.
Gick sådär....
:gnissla
Så nu är tanken att köpa sig lite plats i garaget och sälja av 125:an.
Frågan är ju vilket pris man ska lägga sig på.
Är ju inte direkt den vanligaste hojjen på blocket....

Kan inte ge några konkreta förslag, men inköpspriset kan vara en indikation, slitdelarnas och hojens allmänna skick och funktion en annan. Det är ju tyvärr höst också. :(
 
Nu ( idag ) har jag också köpt en XL 125 från skiftet 70/80. Jag har, efter att ha tjatat på otaliga 60 talister, förstått att dessa typer av Hondor då, var lika billiga och tillgängliga som Fiddys då
 
Nu ( idag ) har jag också köpt en XL 125 från skiftet 70/80. Jag har, efter att ha tjatat på otaliga 60 talister, förstått att dessa typer av Hondor då, var lika billiga och tillgängliga som Fiddys då

Det var de. 125or från den tiden kunde man köpa för 3-4000 fram till för ett par år sedan, sen dess har de tokrusat i pris. Det började med hojar som Zündapp KS100/125/125 Sport som idag knappt går att få tag på för pengar ens, och nu verkar även japsen ha följt efter.
 
Det var de. 125or från den tiden kunde man köpa för 3-4000 fram till för ett par år sedan, sen dess har de tokrusat i pris. Det började med hojar som Zündapp KS100/125/125 Sport som idag knappt går att få tag på för pengar ens, och nu verkar även japsen ha följt efter.

Jo jag vet att de var billiga på nittiotalet och så, men de var tydligen rätt prisvärda som flång nya också redan på sjuttiotalet.
 
Nu ( idag ) har jag också köpt en XL 125 från skiftet 70/80. Jag har, efter att ha tjatat på otaliga 60 talister, förstått att dessa typer av Hondor då, var lika billiga och tillgängliga som Fiddys då

Bilder, var är bilderna? :kär
 
Jag drog gängpaj på dragkroksställningen, så jag vågade inte köra hela vägen hem till Sthlm, så jag dumpade den hos en polare i Mariefred.

En stund senare i bilen insåg jag att DOOH!! Jag glömde ju fota....

Aja, men posta så fort du kan!

125:or är fräna grejor, kände mig tvungen att byta avatar.:)
 
Aja, men posta så fort du kan!

125:or är fräna grejor, kände mig tvungen att byta avatar.:)

Motorn sitter iaf fast! Min andra Honda på 2 år med frozen engine. Jag är sprallig som ett barn på Liseberg över att få ställa motorn på bänken, tända lampan och börja rota mig fram till orsaken!!
 
Aja, men posta så fort du kan!

125:or är fräna grejor, kände mig tvungen att byta avatar.:)

Jag har konsekvent undvikit 125cc i många år, men bara precis! Jag har haft flera japanska udda hojar på 200cc-250cc och de flesta har ju haft färre hästar än vanliga tvåtakt 125cc. Men nu gillar jag den lilla klena hojen
 
Jag har konsekvent undvikit 125cc i många år, men bara precis! Jag har haft flera japanska udda hojar på 200cc-250cc och de flesta har ju haft färre hästar än vanliga tvåtakt 125cc. Men nu gillar jag den lilla klena hojen

Visst är dom klena 125:orna endast marginellt starkare än EU-mopparna, iaf så länge vi snackar luftkyld 1-cyl. Sen är det väl klart att fyrtakt inte direkt har några ytterligare effektmässiga fördelar... Kan bara välkomna dig till 125-träsket! :)
 
Last edited:
Angående din avatar, jag hade en sån fast 250cc häromåret, inte så vanliga!!

Jaså, dom är astuffa ju! De är åtm på bild snarlika 125:an men gissar att de är lite större på alla ledder? Hur var den att köra, måste väl vara lite bättre ork än i lillbrorsan? Varför såldes den? Och som vanligt; Bilder? :tungan
 

Grym! Och den ser ju helt komplett ut, hade varit ett perfekt objekt att renovera.
 
Grym! Och den ser ju helt komplett ut, hade varit ett perfekt objekt att renovera.

Jag fixade till det mekaniska och besiktade den bara, fick runt 12.000:- och eftersom jag inte hade några direkta känslor för just denna så var den inte värd att renovera. Hade bara fått tillbaka pengarna i princip. Gav 2.500:- bara någon månad innan jag sålde den.

Nu borde jag posta en bild på min nyinköpta XL 125, för att vara lite mer on topic, men den är redan delvis riven. Fick loss motorn ( satt stum ) utan problem men den har oroväckande dåligt komp tycker jag.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top