Honda XL-125S

  • Thread starter Thread starter Dr4
  • Start date Start date
Dr4 skrev:
ok, någon som vet någon firma som säljer smidda kolvar och annat roligt till 4-taktare?

Varför smidd kolv?

Den slits ju ut bra mycket snabbare än en gjuten originalkolv. Hade du tänkt pressa ut den dubbla effekten med turbo eller lustgas eller nåt, möjligen ett alternativ. Men bara en effektökning på max 10%, nä... skippa den smidda kolven. Den smidda väger troligen mer än originalkolven. När den gjutna originalkolven spricker vid kolvringsspåren pga av för högt cylindertryck, då är det dags för en lite segare och smidd kolv.
 
ok, det visste jag inte. Jag har trott att smidda kolvar håller längre och väger mindre.

Jösse: För att det är billigare / miljövänligare / lite högre effekt
 
Det fanns 185cc cylle till dessa, den passar rakt av, beror på att en sådan modell fanns på vissa marknader.

De är riktiga slitvargar, men väldigt vridklena och måste varvas hårt för att orka nåt.
Men de drar ju nästan ingen soppa heller.

13 hk uppgavs, men jag tror det är en aning saltat faktiskt.
Kom ihåg att bestycka om förgasaren om du tänker köra med öppen ljuddämpare, annars både låter den illa och går dåligt.

Hade det varit en XL 125R (den har centralfjädring bak) så hade den väl varit värd en del, men en halvrasad S är inte värt nåt egentligen, jag tycker 3500 är mycket för den.
 
Last edited:
jo, eftersom maxeffekten ligger på 9500rpm med en 4-taktare så är den nog lite slö i botten.
Men det ska fixas med planad topp blandannat.
 
Dr4 skrev:
jo, eftersom maxeffekten ligger på 9500rpm med en 4-taktare så är den nog lite slö i botten.
Men det ska fixas med planad topp blandannat.
Svårt att få det riktigt bra faktiskt, och passa dig för att ventilerna krockar lätt med kolven om du gör misstag när du monterar toppen sen.
 
Poacher skrev:
Svårt att få det riktigt bra faktiskt, och passa dig för att ventilerna krockar lätt med kolven om du gör misstag när du monterar toppen sen.
Det är pilligt dedär... känns som att man nästan inte vill gå över till 4takt.. fast det blir ju en del mindre mek också.. fast mek är ju kul det också ju. eh.. kan inte bestämma mig.. :4skrika
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Väldigt lätt att lära sig det, inte alls så krångligt som folk får de att låta
känns bara så petigt med inställningar av ventiler osv.. visst är det en maskin på 1/2 cylindrar kan det kanske vara lätt men om du kommer till radfyror osv.. :3freak Känns ennu mer skills.. men man lär sig ju alltid nån gång.. får skaffa mig en 4t så ska vi se om jag lär mig nåt.. kanske blir 5motorhaverier med den också. :D
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top