Honda XL-125S

  • Thread starter Thread starter Dr4
  • Start date Start date

Dr4

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
FLen
Hoj
Hondish
Tjena !

En polare hade en Honda XL-125S stog ute i boden, nu funderar jag på att köpa den och renovera den för jag fyller år i slutet av sommaren.

Men den har problem :D, dom hade använt 2-takts olja i motorn, men dom säger att den bara värmenypt.
Är det stor chans att topplocket/ventiler/kamaxeln har gått sönder?
För cylindern ska borras om och ny smidd kolv ska inhandlas också.

Har också problem, för jag hittar inga packningssatser/packboxar till denna hos hos lelles.

Någon som har någe mera fakta om den ?
 
Dr4 skrev:
Tjena !

En polare hade en Honda XL-125S stog ute i boden, nu funderar jag på att köpa den och renovera den för jag fyller år i slutet av sommaren.

Men den har problem :D, dom hade använt 2-takts olja i motorn, men dom säger att den bara värmenypt.
Är det stor chans att topplocket/ventiler/kamaxeln har gått sönder?
För cylindern ska borras om och ny smidd kolv ska inhandlas också.

Har också problem, för jag hittar inga packningssatser/packboxar till denna hos hos lelles.

Någon som har någe mera fakta om den ?

Stor chans eller ej, det är ju din polares hoj - bara att ni river dän topp och cylinder och inspekterar

Skulle nåt ha slitits lär det väl va kammen, ventiler och lyftar/tryckare lär det inte vara några problem med. Men när du väl har toppen borta är det likabra att kolla så ventilerna är täta och kanske byta ventiltätningarna. Hur långt har den gått?

Har den 2 eller 4 ventiler förresten? När det handlar om så få ventiler är inte kostnaderna för renovering särskilt stor..
Jag fick byta 12 ventiler på en bil en gång, det kostade :hihi
 
Last edited:
Ok, får tjata på honom så vi får åka och kolla.
Men ventiler/tätningar behövs byta, måste man ha orginalsaker eller finns det någe "universalt" ?

Ifall detta skulle ha hänt, är den fortfarande värd 3500:- ??
 
Dr4 skrev:
Ok, får tjata på honom så vi får åka och kolla.
Men ventiler/tätningar behövs byta, måste man ha orginalsaker eller finns det någe "universalt" ?

Förmodligen orginal som gäller

Ventilerna går nog på 150kr st eller så
Hur vet du att ventilerna behövs bytas? Är dom rent krokiga? Om inte, kör dom i en kastmätare så vet du om om där raka.
 
ok, någon som vet någon firma som säljer smidda kolvar och annat roligt till 4-taktare?
 
KalleNorton skrev:

Jo, har kollat på det märket, men vilka är återförsäljare till dem?


Edit: blev lite fel angående ventilerna, skulle skriva Ifall de behövs
 
Följande trim ska fixas till på den:
Plana toppen
Bygga effektrör
Öppet filter
E85 konvertera

Hojen ska hämtas antagligen nästa vecka.
 
vet inte vad det är för hoj men 3500kr låter billigt .. vad är det för årsmodell?.
 
Visst, det låter billigt, men vill du verkligen ha en sån hoj?
Jag antar, utan att veta säkert, att den kommer gå RIKTIGT slött.
En gammal 4-taktar 125:a.. Kan det ens finnas hästkrafter i dom? :va
 
SolitudE skrev:
Visst, det låter billigt, men vill du verkligen ha en sån hoj?
Jag antar, utan att veta säkert, att den kommer gå RIKTIGT slött.
En gammal 4-taktar 125:a.. Kan det ens finnas hästkrafter i dom? :va
Jaa det kan det!!.. :mattias Hade 16hk i min gamla CB (81 årsm) mot CBRens 13.. :fakta
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top